| کد خبر ۳۰۳۳۴۳
کپی شد

◄ مکافات رانندگان اسنپ و درگیری هر روزه با مسافران بر سر اختلال جی پی اس

رانندگان اسنپ عاجزانه از مسئولان درخواست می‌کنند اختلالات جی پی اس را برطرف کنند چرا که این اختلالات به مرافعه و درگیری هر روزه آنها با مسافران انجامیده است.

مکافات رانندگان اسنپ و درگیری هر روزه با مسافران بر سر اختلال جی پی اس
تین نیوز |

 

مسافری که اسنپ گرفته بیش از ۱۰ دقیقه است که جلوی درب منزلش پا به پا می کند. روی صفحه گوشی موبایلش تصویر خودرویی که تقاضای سفر او را پذیرفته دیده می شود که ثابت مانده است. به موبایل راننده زنگ می زند و می گوید: آقای راننده! شما باید ۸ دقیقه پیش اینجا رسیده باشید. من عجله دارم. چرا نمی رسید؟ راننده می گوید: خانم محترم! من ۲ دقیقه است که به لوکیشن ارسالی شما رسیده ام! مسافر می گوید: پس چرا من شما را نمی بینم؟ بگو مگوی آنها نتیجه ای در برندارد جز این که لوکیشن ارسالی اشتباه بوده و راننده چند خیابان بالاتر منتظر مسافر است.

بعضی مسافران معتقدند رانندگانی هم هستند که از اختلالات اینترنت سوءاستفاده می کنند تا مسافر با تاخیر به آنها برسد و از او هزینه تاخیر را طلب کنند. این مشکلات چه زمانی قرار است حل شود و چه مرجعی پاسخگوی مشکلات به وجود آمده است؟

اسنپی ها از امتیار منفی و لغو مکرر سفرها شاکی اند

این روزها رانندگان اسنپ در تهران و بسیاری از کلان شهرهای کشور با یک دردسر جدی دست و پنجه نرم می کنند؛ اختلالات جی پی اس که هر روز مسیر کاری آنها را مختل می کند. مشکل فقط تأخیر چند دقیقه ای نیست، بلکه اختلال در سیستم آدرس یاب سوء تفاهم  و بحث های مکرر با مسافران، امتیازهای منفی برای اسنپی ها و  لغو بسیاری از سفرها را به دنبال دارد. رانندگانی که امرار معاش آنها به تعداد سفرهای روزانه وابسته است، این اختلالات را به معنای کاهش مستقیم درآمد و افزایش استرس روزانه می بینند.

رانندگان اسنپ بعضی مسیرها را نمی روند چون آدرس یاب آنجا کار نمی کند!

رانندگان اسنپ می گویند وقتی مسافر فکر می کند راننده در مسیر اشتباه حرکت می کند یا عمداً دیر می رسد، تماس می گیرد و بحث و جدل بین ما و مسافران حتی قبل از شروع سفر آغاز می شود. روشن است که در چنین فضای بی اعتماد و پر از سو تفاهمی نمی توان یک سفر معمولی و راحت برای مسافر انجام داد. بعضی مسافران معتقدند رانندگان از این وضعیت سو استفاده می کنند و گاهی  با لحنی تند از راننده توضیح می خواهند، در حالی که مشکل اصلی نه از راننده است و نه از گوشی او، بلکه از اختلالات جی پی اس ناشی می شود. این شرایط باعث شده بسیاری از رانندگان اسنپ، علی رغم مشکلات مالی و قسط ها و مخارجی که دارند، گاهی ترجیح بدهند برخی مسیرها یا مناطق خاص را نپذیرند تا درگیر این مشکلات نشوند.

مشکل جی پی اس ها از کجاست؟

امیرحسین دهقان، کارشناس فناوری اطلاعات، درباره ماهیت جی پی اس توضیح می دهد که این سیستم از شبکه ای متشکل از حدود ۳۱ ماهواره فعال تشکیل شده است که به طور مداوم به دور زمین می چرخند و سیگنال های رادیویی را به گیرنده ها ارسال می کنند. گیرنده های نصب شده در خودرو یا گوشی هوشمند، با دریافت همزمان سیگنال از حداقل چهار ماهواره، موقعیت جغرافیایی کاربر را محاسبه می کنند.

به گفته این کارشناس، مشکلات اخیر عمدتاً به سه عامل بازمی گردد: نخست «جمینگ» یا ارسال پارازیت که مانع از دریافت سیگنال های واقعی ماهواره ها می شود. دوم «اسپوفینگ» یا ارسال سیگنال های جعلی که مختصات اشتباه را به دستگاه های گیرنده القا می کند و باعث می شود راننده و مسافر هر یک در نقطه متفاوتی تصور کنند دیگری حضور دارد. سوم، شرایط جوی نادر مانند طوفان های خورشیدی یا تداخل های رادیویی قوی که کمتر رخ می دهند اما می توانند اثرگذار باشند.

با توجه به شرایط ویژه کشور و گزارش های منتشرشده، دهقان معتقد است محتمل ترین سناریو برای اختلالات فعلی، استفاده از سامانه های جمینگ و اسپوفینگ با اهداف امنیتی است. هرچند این اقدامات ممکن است دلایل خاص خود را داشته باشد، اما نتیجه مستقیم آن برای رانندگان اسنپ، سردرگمی، کاهش بهره وری و نارضایتی مسافران است.

شرکت های تاکسی اینترنتی کاری بکنند!

رانندگان اسنپ در گفت وگو با خبرنگار ما می گویند شرکت باید به صورت شفاف این موضوع را پیگیری کند. به باور آنها، وقتی مسافر تجربه نامطلوبی از سفر دارد، کمتر به فکر اختلالات جی پی اس می افتد و اغلب اوقات  راننده را مقصر می داند. این امر نه تنها به کاهش امتیاز راننده و از دست رفتن شانس گرفتن سفرهای بعدی منجر می شود، بلکه گاهی به درگیری لفظی و حتی فیزیکی نیز ختم می گردد.

این رانندگان معتقدند برای رفع مشکل باید هم از سوی نهادهای مسئول و هم از سوی شرکت اسنپ، اقداماتی عملی صورت گیرد. اسنپی ها، قربانی بی صدا و پنهان اختلالات جی پی اس هستند. آنها نه نقشی در ایجاد این مشکل دارند و نه ابزاری برای حل آن در اختیار آنها است. تا زمانی که راهکاری جدی و پایدار برای رفع این اختلالات ارائه نشود، درگیری های روزانه بین راننده و مسافر ادامه خواهد داشت و این چرخه فرسایشی، اعصاب مسافران را متلاشی می کند و  به معیشت رانندگان اسنپ هم لطمه وارد می کند.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.