مبانی مدیریت در شرکت های هواپیمایی ایران| قسمت ششم
بحران کرونا باعث افزایش تا 20 درصدی در هزینه های پایه و ثابت شرکت های هواپیمایی شد، ولی تا پایان سال 2023 و ابتدای سال 2024 با رسیدن به سطح ترافیک قبل از بحران در سال پایه 2019 ، شاهد کاهش تا 35 درصدی در هزینه های شرکت های هواپیمایی هستیم و چشم انداز آتی ناشی از اتوماسیون، هوش مصنوعی و ماشین های یادگیرنده کاهش های بسیار بیشتری را در هزینه های عملیاتی شرکت های هواپیمایی دنیا نوید می دهند.
روند هزینه ها در شرکت های هواپیمایی و تأثیر بهره وری و نوآوری های تکنولوژیکی بر هزینه ها
روند هزینه ها در شرکت های هواپیمایی طی دهه های 1950 تا 2000 میلادی به طور پیوسته و با یک شیب تند، کاهش زیادی داشته است و اداره شرکت های هواپیمایی به صورت متداوم بسیار ارزان تر شده اند، به طوریکه با وجود آنکه میزان جا به جایی مسافرین در سفرهای هوایی بر اساس آمار بانک جهانی طی سال های 1950 تا 1970 حدود 14 برابر و طی سال های 1970 تا 2000 حدود 4 برابر رشد ترافیک مسافر هوایی داشته است، با این وجود هزینه بلیط هواپیماها طی این سال ها به بیش از نصف کاهش یافته و ارزان تر شده اند، در حالیکه میزان رشد ترافیک مسافر هوایی حدود 2 برابر رشد اقتصاد جهانی بوده و با تورم های سنواتی و ارزش زمانی پول و استهلاک های سنگین اقتصادی و حسابداری نیز از طرف دیگر مواجه بوده است.
مبانی مدیریت در شرکت های هواپیمایی ایران| قسمت اول
مبانی مدیریت در شرکت های هواپیمایی ایران| قسمت دوم
از سال 2008 تا 2014 نیز با روند کاهشی قیمت سوخت شاهد انعکاس سهم هزینه 30 درصدی سوخت در شرکت های هواپیمایی بوده ایم. در سال 2014 با سقوط قیمت سوخت سطح این هزینه ها تا سال 2017 در یک حد بسیار پایین در نوسان بود که منجر به سودهای بی سابقه ای طی سال های 2015، 2016 و 2017 برای شرکت های هواپیمایی گردید.
بحران کرونا باعث افزایش تا 20 درصدی در هزینه های پایه و ثابت شرکت های هواپیمایی شد، ولی تا پایان سال 2023 و ابتدای سال 2024 با رسیدن به سطح ترافیک قبل از بحران در سال پایه 2019 ، شاهد کاهش تا 35 درصدی در هزینه های شرکت های هواپیمایی هستیم و چشم انداز آتی ناشی از اتوماسیون، هوش مصنوعی و ماشین های یادگیرنده کاهش های بسیار بیشتری را در هزینه های عملیاتی شرکت های هواپیمایی دنیا نوید می دهند.