◄ رشد سفارش نفت کش ها در جهان/ بازار حمل نفت بار دیگر داغ شد
با وجود نوسانات بازار جهانی حمل ونقل دریایی، دفتر سفارش ساخت نفت کش ها به سطح بی سابقه ای رسیده و اکنون معادل ۱۶ درصد ناوگان فعال جهانی را شامل میشود. این رشد چشمگیر، نتیجه تقاضای بالا، محدودیت عرضه، و تحولات ژئوپلیتیکی اخیر است که مالکان را به نوسازی و توسعه ناوگان ترغیب کرده و چشم انداز صعودی بازار حمل نفت را تقویت کرده است.
افزایش شدت اجرای تحریم های نفتی، تداوم تقاضای بالا برای نفت (با نقش پررنگ ذخیره سازی چین) و رشد عرضه از سوی ائتلاف اوپک پلاس، موجب شکل گیری جهشی در نرخ های کرایه حمل نفت شده است؛ شرایطی که به گفته شرکت بین المللی Poten & Partners، مشابه دوران رونق نرخ های حمل در نخستین ماه های همه گیری کرونا ارزیابی می شود.
به گزارش تین نیوز، در کنار این عوامل، رشد ناچیز ظرفیت ناوگان جهانی در سال های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ نیز به فشردگی تراز عرضه و تقاضا دامن زده است. طبق ارزیابی این مؤسسه، بازار فعلی به گونه ای حساس شده که کوچک ترین تغییر در تقاضای حمل برحسب مایل-تن می تواند اثر مستقیم بر نرخ ها داشته باشد. همین جریان قدرتمند نقدینگی، به مالکان نفت کش ها اعتماد بیشتری برای توسعه و نوسازی ناوگان داده است.
در پی رکود دو ساله سفارش های ساخت (۲۰۲۱ و ۲۰۲۲)، میزان تحویل نفت کش های جدید در ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به پایین ترین سطح رسید. اما با حمله روسیه به اوکراین، روند سفارش گذاری شتاب گرفت به ویژه در بخش کشتی های Aframax/LR2 و Suezmax که بیشترین سود را از تغییر جریان های تجاری ناشی از جنگ بردند.
بنا بر گزارش Poten & Partners، مالکان بسیاری از کشتی های قدیمی را با قیمت های بالا به ناوگان موسوم به «ناوگان تاریک» فروخته و بخشی از این منابع را صرف ساخت کشتی های جدید کردند؛ تنها در سال ۲۰۲۴، سفارش نفت کش های VLCC نسبت به سال قبل سه برابر شد.
هرچند در سال جاری میلادی (۲۰۲۵) سرعت سفارش گذاری کاهش یافته، اما مجموع دفتر سفارش ساخت برای تحویل در سه تا پنج سال آینده رشد قابل توجهی داشته است؛ اکنون حجم کل سفارش ها معادل ۱۶ درصد ناوگان فعال جهانی است رقمی دو رقمی و معنادار که از تداوم چشم انداز صعودی بازار خبر می دهد.
گزارش های تخصصی تجارت دریایی نیز از برنامه ریزی سفارش های جدید به ویژه در بخش نفت کش های بزرگ خبر می دهند.
بر پایه تحلیل Poten & Partners، سفارش گذاری نفت کش ها ماهیتی کاملاً دوره ای دارد و تصمیم گیری مالکان عمدتاً بر مبنای جریان های نقدی فعلی و اعتماد آنان به آینده بازار انجام می شود؛ اما بازار حمل نفت به ویژه بخش تانکری، به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن نرخ ها همواره با ریسک بالا همراه است.
با این حال مزیت ساخت کشتی های جدید همچنان جذاب باقی مانده است؛ چراکه کارخانه های کشتی سازی شرایط پرداخت اقساطی ارائه می دهند و معمولاً تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد مبلغ سفارش در ابتدا پرداخت می شود امکانی که در شرایط نوسانی نقدینگی، سرمایه گذاران دریایی را به حفظ پویایی سفارش ها تشویق کرده است.
منبع: marinelink