| کد خبر: 264353 |

از طریق چابهار ایران به اقیانوس خواهیم رسید

وزارت حمل ونقل تاجیکستان در گزارشی به تشریح توافق با ایران برای استفاده از بندر «چابهار» با هدف دسترسی به اقیانوس هند پرداخت.

تین نیوز

وزارت حمل ونقل تاجیکستان در گزارشی به تشریح توافق با ایران برای استفاده از بندر «چابهار» با هدف دسترسی به اقیانوس هند پرداخت.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، وزارت حمل و نقل تاجیکستان روز سه شنبه جزئیات سند حمل و نقل و ترانزیت بین المللی بار از طریق بندر «چابهار» ایران را که در جریان سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران بین دوشنبه و تهران شد، تشریح کرد.

این یادداشت تفاهم هشتم نوامبر (۱۷ آبان ماه) در شهر دوشنبه با حضور رئیسان جمهور دو کشور به امضای عظیم ابراهیم وزیر حمل و نقل تاجیکستان و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران رسید.

به گزارش وب سایت وزارت حمل و نقل تاجیکستان، بر اساس این سند، طرفین بر سر اقدامات زیر توافق کردند:

- ساده سازی و هماهنگی رویه ها برای افزایش کارایی مسیرهای حمل و نقل بندر چابهار از نظر زمان و هزینه های ترانزیتی و نیز کاهش متقابل عوارض و پرداخت های حمل و نقل جاده ای؛

- جذب بار از سایر کشورها به مسیرهای عبوری از بندر چابهار به منظور تسهیل دسترسی به بازارهای منطقه ای و جهانی از طریق حمل ونقل دریایی، ریلی و جاده ای؛

- همکاری در سرمایه گذاری متقابل در اجرای پروژه های زیربنایی حمل و نقل در مسیرهای عبوری از بندر چابهار؛

- اطمینان از ایمنی مسافر، جابجایی وسیله نقلیه، انبار بار و حفاظت از محیط زیست مطابق با استانداردهای بین المللی

بنابر اعلام این نهاد، کمیته راهبری برای دستیابی به اهداف تشکیل خواهد شد که متشکل از اعضای رسمی در دسترس بوده و مسئولیت هماهنگی و کنترل فعالیت ها را برای تامین و پشتیبانی کلیه اقدامات نهادی، انسانی و مادی و فنی منابع بر عهده خواهد داشت.

در بیانیه وزارت حمل و نقل تاجیکستان آمده است: ایجاد حمل ونقل جاده ای از مسیر «تاجیکستان - ازبکستان - ترکمنستان - ایران» با استفاده مؤثر از ظرفیت های بندر «چابهار»، تسهیل شرایط ورود و ترانزیت کالا فرصت همکاری اقتصادی بین تاجیکستان و ایران را بیشتر خواهد کرد.

چابهار بزرگترین بندر واقع در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و در ساحل خلیج عمان است. اهمیت راهبردی این بندر دسترسی مستقیم به اقیانوس هند است. وسعت اقیانوس هند بیش از ۷۶ میلیون کیلومتر مربع است و مرز آن از خط ساحلی ۴ قاره عبور می کند: از جنوب - قطب جنوب، مرز شرقی - ساحل استرالیا، مرز غربی - ساحل آفریقا و از شمال - آسیا.

در حال حاضر ۱۶ کشور آسیایی به اقیانوس هند دسترسی دارند: هند، بنگلادش، اسرائیل، یمن، اردن، ایران، عراق، قطر، کویت، میانمار، مالزی، عمان، امارات متحده عربی، پاکستان، تایلند و عربستان سعودی.

تاجیکستان این امکان را دارد که به این کشورها بپیوندد، یعنی از طریق کریدور چندوجهی بین المللی «چین- تاجیکستان- ازبکستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه- اروپا» از طریق بندر «چابهار» به اقیانوس هند راه یابد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.