کرایه تاکسی های بین شهری نجومی شد؛ تهران تا شمال ۱۰ میلیون تومان
در پی حملات رژیم صهیونیستی، کرایه تاکسی های بین شهری به ویژه در مسیر تهران به مازندران و گیلان بهطور غیرمنطقی افزایش یافته و وزارت راه و شهرسازی نیز نظارتی بر وضعیت ندارد.

با گذشت بیش از ۱۳ روز از آغاز حملات بی رحمانه رژیم صهیونیستی به خاک ایران همچنان نرخ کرایه تاکسی های بین شهری تهران تا شمال یا برعکس نجومی بوده است و وزارت راه و شهرسازی هم نقش انفعالی داشته و هیچ نظارتی بر عملکرد اتحادیه های تاکسیرانی و فراهم کردن ناوگان عمومی به عمل نمی آورد.
به گزارش تین نیوز به نقل از تابناک، قیمت تاکسی های بین شهری به ویژه مسیر تهران به استان مازندران و گیلان در روز هایی که رژیم غاصب صهیونیستی به خاک کشور حمله کرده است به طور عجیب و غیرمنطقی بالارفته است و دراین میان وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی امر نیز هیچ گونه نظارتی ندارد.
با شروع جنگ میان ایران و اسراییل نرخ کرایه های بین شهری افزایش بی سابقه ای داشته است و مشاهدات میدانی نشان می دهد که رانندگان تاکسی برای مسیر تهران به شمال تا ۱۰ میلیون تومان هم به مسافران پیشنهاد می دهند این درحالی است که وضعیت سوخت رسانی و قیمت سوخت هیچ تغییری نکرده است و این مسیر ها نیز با گذشت ۱۳ روز از آغاز تنش ها کم تردد شده است.
ریشه گرانی کرایه ها کجاست؟
به نظر می رسد ریشه های اصلی گرانی کرایه ها به مکانیزم بازار آزاد واگذار شده و بدون نظارت نهاد های نظارتی انجام می شود و ازآنجایی که تعداد خودرو های عمومی برای پاسخگویی به تقاضای مسافران کافی نیست برخی از اتحادیه های تاکسیرانی با ایجاد انحصار، قیمت ها را به صورت دستوری بالا نگه داشته اند.
برخی از رانندگان بالا رفتن قیمت قطعات و بیمه را بهانه ای برای افزایش غیرمنطقی کرایه ها می دانند این درحالی است که این افزایش قیمت با نرخ کرایه ها هیچ تطابقی ندارد و چندبرابر افزایش قیمت قطعات و نرخ بیمه نامه ها از مسافران تامین وجه می کنند.
ازآنجایی که معمولا وزارت راه به اتحادیه ها اختیار کامل داده و دخالت مؤثری در تعیین نرخ ها ندارد و ناوگان عمومی کافی نیز در اختیار مردم نیست به همین جهت این وزارتخانه در برابر گرانی تاکسی های خصوصی اقدام خاصی به عمل نیاورده است همچنین ممکن است این موضوع در اولویت های وزارت راه نباشد یا فشار لابی های حمل ونقل مانع اقدام عمل پیشگیرانه شود.
همکاری تاکسیرانی با گران فروش ها
ازسویی دیگر، اتحادیه ها از این وضعیت سود برده و خیلی تمایل ندارند که سیستم قیمت گذاری تاکسی ها اصلاح شود بنابراین نیاز است که وزارت راه هرچه زودتر درخصوص قیمت گذاری شفاف و اجباری، تعیین سقف قیمت بر اساس هزینه های واقعی، نظارت مستمر بر اجرای نرخ های مصوب و برخورد با رانندگان متخلف وارد عمل شود.
البته با افزایش ناوگان عمومی، تقویت خطوط اتوبوس رانی و مینی بوس های بین شهری و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی با قرارداد های کنترل شده نیز می تواند در بهبود حمل و نقل مسافران اثربخش باشد.
انفعال وزارت راه چه دلیلی دارد؟
درحالیکه وزارت راه می تواند با برخورد با انحصارگران، انحلال اتحادیه های متخلف و اعطای مجوز به رانندگان مستقل با افزایش خودسرانه کرایه ها برخورد کند و یا با ایجاد سامانه شکایات مردمی برای گزارش گرانفروشی و یا راه اندازی سرویس های اضطراری در ایام پیک سفر از مسافران حمایت کند، اما موضع انفعال پیش گرفته است.
برخی اتحادیه ها با روابط خاص، مانع ورود رقبا شده و از سویی دیگر هم به دلیل نظارت ضعیف دولت که عمدتا ناشی از بی تفاوتی یا ارتباطات پشت پرده است به این گران فروشی ها دامن خورده است. همچنین عدم خدمت رسانی ناوگان عمومی به مردم دراین شرایط شایبه عمدی بودن گرانی ها را تقویت می کند تا بازار برای تاکسی های خصوصی حفظ شود.
وزارت راه و شهرسازی در شرایطی که می توانست با قیمت گذاری متمرکز، گسترش ناوگان عمومی و برخورد با انحصارگران مشکل گرانی کرایه های بین شهری را حل کند، اما با نظارت ضعیف و واکنش منفعلانه ضعف مدیریتی خود را بیش از پیش عیان ساخت.