| کد خبر: 212461 |

چرا عده‌ای خواهان اجرای طرح ترافیک هستند

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه با توجه به کارشناسی‌های صورت گرفته،‌ با اجرای طرح ترافیک هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود، بر این نظر است که حمل ونقل عمومی چندان شلوغ نیست و مشکل ما فقط در ساعت پیک است.

تین نیوز

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه با توجه به کارشناسی‌های صورت گرفته،‌ با اجرای طرح ترافیک هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود، بر این نظر است که حمل ونقل عمومی چندان شلوغ نیست و مشکل ما فقط در ساعت پیک است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، یک بام و دوهوای ‌اجرای طرح ترافیک تهران در روزهای کرونایی تهران به یک معضل تبدیل شده است و طرح ترافیک برای چندمین بار در سال جاری به بن بست خورده است، در حالی اجرای آن دائما با مخالفت وزارت بهداشت روبرو می‌شود که مدیران شهری طرح ترافیک را برای کاستن از بار ترافیکی شهر لازم می‌دانند، اما اجرای آن برای بار هفتم توسط وزارت بهداشت لغو شد.

وزارت بهداشت نگران افزایش ورود مسافر به ناوگان حمل ونقل عمومی است و به نظر می‌رسد، ابهام در بسته ترافیکی پیشنهادی شهرداری تهران و نبود ضمانت اجرایی در افزایش تعداد مسافران نتوانسته است، وزارت بهداشت را در اجرای طرح ترافیک قانع کند. 

در این بسته پیشنهادی شهروندان تا قبل از ساعت ۸ صبح می‌توانند به صورت رایگان وارد محدوده طرح ترافیک شوند، ‌این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های خصوصی از ساعت ۹ صبح آغاز به کار می‌کنند. همچنین خروج از طرح از ساعت ۲ تا ۴ بعداز ظهر  یک‌بار رایگان در نظر گرفته شده است،‌ در حالی که بسیاری از شرکت‌ها ساعت ۴ و ۵ بعد از ظهر تعطیل می‌شوند که این موارد افزایش ورود مسافر به ناوگان را در پی دارد.

شهرداری در بسته پیشنهادی خود ورود آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی" بالغ بر ۲۰۰ هزار اشتراک" را به محدوده طرح ترافیک رایگان اعلام کرده است و از آن به عنوان یک ظرفیت جدید در بسته ترافیکی پایتخت یاد شده است، این در حالی است که استفاده از این ظرفیت لوکس به صورت روزانه، برای اکثر اقشار جامعه میسر نیست.

«محمد علیخانی» رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که شهرداری برای کاستن از نگرانی وزارت بهداشت شهرداری چه اقدامی در نظر دارد تا بار طرح ترافیک به حمل ونقل عمومی منتقل نشود، گفت: این نگرانی‌ها قبلا مطرح شده و براساس همان بسته ترافیکی دوره کرونا تهیه و به تصویب نیز رسیده است. 

دولت وظایف قانونی خود در قبال حمل‌ونقل عمومی  را به سرانجام برساند

او با بیان اینکه قرار نیست طرح ترافیک به شکل سابق در دوران قبل از کرونا اجرا شود، اظهار داشت: طرح مصوب ترافیک در شرایط کرونایی نگرانی‌هایی که در وزارت بهداشت و ستاد کرونا وجود دارد را در نظر گرفته است و از طرفی از آنجایی که وضعیت محدوده‌های مرکزی شهر تهران نیز  به هم ریخته است، این ضرورت را ایجاد کرد که یک طرح متفاوت با شیوه جدیدی اجرا شود که هم مشکل ترافیک را حل کند و هم فشاری به حمل ونقل عمومی وارد نشود. 

علیخانی با بیان اینکه این راهکارها در بسته پیشنهادی کارشناسی شده است، تصریح کرد: اگر دولت نگرانی دارد و می‌خواهند این مشکل حل شود، راه‌حل اساسی این است که وظایف قانونی و کمک‌هایی که باید برای خرید ناوگان متقبل می‌شد را به سرانجام برساند تا نگرانی‌ها برطرف شود. 

نمی‌توان درصدی برای افزایش ورود مسافر به حمل ونقل عمومی در نظر گرفت

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران می‌گوید با اجرای طرح ترافیک ۵ تا ۱۰ درصد به بار حمل ونقل عمومی اضافه می‌شود، اظهار داشت: اکنون نمی‌توان درصدی درنظر گرفت چرا که افزایش میزان مسافر به حمل ونقل به رفتار  مردم بستگی دارد. بخشی از بار ورود مسافر با راهکارهای پیش بینی شده در طرح پیشنهادی کاهش داده شده است و برای شلوغ نشدن حمل ونقل همگانی، تاکسی‌های اینترنتی، سرویس ادارت، سرویس مدارس و آژانس‌های تاکسی تلفنی نیز آزاد شده‌اند. 

او در واکنش به اینکه استفاده روزانه از تاکسی‌های اینترنتی برای اغلب مردم مد حمل‌ونقلی بسیار گرانی است و مردم ترجیح می‌دهند از مترو و یا اتوبوس استفاده کنند، اظهار داشت: فکر نمی‌کنم ارزانتر از خودروی شخصی و استفاده از بنزین لیتری سه هزار تومانی باشد. مردم می‌توانند از انواع وسایل نقلیه استفاده کنند، اقشاری هستند که ممکن است، بخاطر ارزان بودن مترو و اتوبوس از آنها استفاده کنند و برخی به دلیل توان اقتصادی بالاتر ممکن است از تاکسی‌های اینترنتی و یا آژانس استفاده کنند. 

علیخانی با اشاره به اینکه سرویس ادارات نیز از طرح ترافیک مستثنی شده‌اند، اظهار داشت: در کنار آن برای کارکنان دولت قبل از ساعت ۸ حضور در محدوده طرح رایگان در نظر گرفته شده است. 

حمل و نقل عمومی چندان شلوغ نیست!

او با بیان اینکه با گذشت سه ماه از شیوع کرونا، حمل ونقل عمومی چندان شلوغ نیست، گفت: مشکل ما در ساعت پیک است و این راهکارها برای ساعت پیک توزیع مسافر پیش‌بینی شده است. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: علت مخالفت برخی این است که فکر می‌کنند، قرار است طرح ترافیک به همان شیوه قبل اجرا شود و اگر از جزئیات طرح اطلاع داشته باشند،‌ فکر نمی‌کنم مخالفاتی با آن وجود داشته باشد. 

او با اشاره به حضور فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا شهر تهران در جلسه شورای ترافیک و عدم مخالفت ایشان با اجرای طرح گفت: تنها نگرانی ایشان و وزیر بهداشت درخصوص فاصله‌گذاری اجتماعی و شلوغ نشدن حمل و نقل عمومی است و زمانی که طرح را توضیح دادیم، آنها قانع شده بودند. اکنون نیز نمی‌گویند مخالف هستیم،‌ بلکه مطرح می‌شود نگرانی‌هایی درباره آن دارند. 

علیخانی با تاکید بر اینکه راهکارهای مشخصی برای رفع نگرانی‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: فاصله‌گذاری اجتماعی تنها در اتوبوس و مترو مطرح نیست، اکنون در محدوده طرح ترافیک با شلوغی وحشتناکی مواجه هستیم که همین مساله و ورد بی‌رویه نیز در شیوع کرونا اثرگذار است. 

او تاکید کرد: با توجه به کارشناسی‌های صورت گرفته،‌ با اجرای طرح هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که یکی از ابهامات و نگرانی‌ها در این طرح همان ساعت ۸ صبح است، در حالی که ساعت کاری بسیاری از مردم از ساعت ۹ و یا ۱۰ صبح آغاز می‌شود، گفت: باید تفکیک و توزیع سفر صورت گیرد و کسانی که تمایل دارند، رایگان وارد طرح شوند باید قبل از ساعت ۸ وارد محدوده‌های طرح شوند. 

علیخانی در پاسخ به این سوال که چرا از ظرفیت اتوبوس‌های سایر ارگان‌ها کمک گرفته نمی‌شود؟ گفت: این موارد عملی نیست، ‌چرا که نیازی به آنها با توجه به کاهش ظرفیت مسافر در حمل ونقل همگانی به یک پنجم وجود ندارد، از طرفی اتوبوس‌های برون شهری با اتوبوس‌های داخل شهری متفاوت هستند و امکان استفاده از آنها در ایستگاه‌ها با توجه به طراحی‌ها فراهم نیست. 

چالش برسر زمان پیک جابجایی مسافر 

او با بیان اینکه در صورت اضافه شدن اتوبوس‌ها فاصله اجتماعی در اتوبوس‌ها رعایت می‌شود، گفت: حساسیت تنها روی اتوبوس و مترو است، در حالی که دولت نیز هیچ کمکی برای بهبود شرایط آن نمی‌کند. مساله ما در زمان پیک است و در میانه روز مترو خلوت است و مشکل آنچنانی وجود ندارد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: با اضافه شدن ۵ تا ده درصدی به ظرفیت ناوگان حمل ونقل عمومی نیز مشکلی پیش نمی‌آید، تنها مساله ساعات پیک است که با اجباری شدن ماسک مشکل کمتر شده است. 

علیخانی در پاسخ به این سوال که چرا برای کاستن از این ابهام از سامانه سفر برگ به عنوان یک گزینه استفاده نمی‌شود؟ گفت: در شرایط فعلی طرحی را به صورت مشترک بین شهرداری، پلیس راهور و شورای شهر پیشنهاد دادیم و اولین بار است که چنین هماهنگی وجود دارد و همکاری همه دستگاه‌ها می تواند به موفقیت طرح و حل مشکلات کمک کند.

طرح ترافیک رایگان علت شلوغی محدوده مرکزی شهر

او با بیان اینکه این موارد قابل حل است، اظهار داشت: یکی از دلایل شلوغی محدوده مرکزی شهر رایگان بودن طرح است و در این طرح به گونه‌ای پیش بینی شده است که سفرهای ضروری بتوانند به صورت رایگان و یا با تخفیف در محدوده حضور یابند و از سفرهای غیرضروری در سطح شهر جلوگیری شود.

علیخانی در پاسخ به این سوال که آیا برای کاستن از نگرانی‌ها تغییراتی در بسته مشترک ترافیکی پیشنهادی منظور می‌شود یا خیر؟ گفت: پیشنهاد و یا راهکار جدیدی مطرح نشده است، ولی از هرگونه طرح و پیشنهاد جدید برای حل مشکلات استقبال می‌کنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.