| کد خبر ۳۰۸۵۸۴
کپی شد

پیشرفت در ساخت جاده جدید ارمنستان به ایران تا پایان ۲۰۲۵

بخش جدید پروژه جاده شمالی جنوبی این کشور به سمت مرز ایران تا پایان سال ۲۰۲۵ به میزان ۳۰ درصد تکمیل خواهد شد.

پیشرفت در ساخت جاده جدید ارمنستان به ایران تا پایان ۲۰۲۵
تین نیوز |

معاون نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد بخش جدید پروژه جاده شمالی جنوبی این کشور به سمت مرز ایران تا پایان سال ۲۰۲۵ به میزان ۳۰ درصد تکمیل خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، «تیگران خاچاتریان» معاون نخست وزیر ارمنستان گفت بخش جدید پروژه جاده شمالی-جنوبی این کشور به سمت مرز ایران، مابین قاجاران تا آگاراک تا پایان سال ۲۰۲۵ به میزان ۳۰ درصد تکمیل می شود.

به گزارش وبگاه «یوراسیاریویو»، خاچاتریان خاطر نشان کرد مجموع هزینه این پروژه ۲۱۴ میلیون دلار برآورد شده که از این میزان ۷۰ میلیون دلار تا پایان سال جاری میلادی تامین خواهد شد.

پیش از این «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان تاکید کرده بود کنسرسیوم پیمانکار ایرانی این پروژه (گروه بین المللی آباد راهان پارس و تونل سد آریانا) با سرعتی که در ارمنستان سابقه نداشته روی این پروژه کار می کنند.

خاچاتریان متذکر شد تسریع فعالیت ها باعث غافلگیر شدن دولت ایروان شده است. او اعلام کرد در ابتدای سال وزارت دارایی مبلغی را پرداخت کرد که در نهایت کمتر از آنچه الزامی شد بود و بنا بر این ۸.۴ میلیارد درام ارمنستان (حدود ۲۲ میلیون دلار) دیگر نیز اکنون تخصیص داده خواهد شد. این جاده با وامی که از سوی بانک توسعه اوراسیا دریافت شده و با تامین مالی مشترک توسط دولت ارمنستان احداث می شود.

همچنین هزینه ای کمتر نیز قرار است صرف خریداری اراضی برای بخش قاجاران-سیسیان و بررسی فنی در پروژه تونل ۸.۶ کیلومتری بارگوشات شود. وزیر دارایی ارمنستان از امضای توافقات بر سر اخذ وام با بانک سرمایه گذاری اروپا، بانک توسعه و بازسازی اروپا و بانک توسعه آسیا در ارتباط با بخش قاجاران-سیسیان خبر داد.

انتظار می رود بخش قاجاران-آگاراک به طول ۳۲ کیلومتر زمان سفر را از مرز ایران تا کاپان به میزان نیم ساعت کاهش دهد. همچنین پیش بینی شده که ۲ بخش نهایی پروژه بزرگراه ایروان-گیومری تا پایان سال جاری میلادی پایان یابند و کل این بزرگاه تا فصل بهار آینده بهره برداری شود.

به گفته خاچاتریان جاده شمالی-جنوبی ایران در ارمنستان یکی از بزرگترین پروژه های مستقل در ارمنستان به شمار رفته و بخش هایی از آن شامل ارتقا و بخش هایی نیز شامل ساخت و ساز جدید بوده و باعث خواهد شد فاصله ایران تا مرز گرجستان از ۵۵۰ کیلومتر به ۴۶۰ کیلومتر کاهش یابد و دسترسی به دریای سیاه نه فقط برای ارمنستان بلکه برای هند و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز تسهیل شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • ناشناس پاسخ

    گم شین تروخدا... این یه وضعیت حیاتی و امنیت ملی برای ایران و تمامیت ارضی ایران عزیزمون هست.. اگه الان برای راه های عراق و سوریه میخواستین جاده و هتل و زمین فوتبال و از این گوه و گندا درست کنید، از حلقوم ملت ایران میکشیدین بیرون و انجام میدادین... ولی حیف که قضیه ایران هست و پانترک های کثیف و وطن فروش و خائن و تجزيه طلب دست به هر خیانتی میزنن که رابطه ایران و ارمنستان بهتر و عمیق تر و پایدار تر نشه... پان های حرامزاده ای که محاله اجازه این ارتباط رو بدن.. مرگ بر دشمنان ایران زمین.. چو ایران نباشد تن من مباد..
    یاشاسین بیزیم ایرانیمیز..
    یاشا گوزل ترپاقیمیز..

  • ناشناس پاسخ

    حتما حاکمیت ما ، می داند که با لحظه تاریخی مواجه است که نسل اندر نسل درباره آن حرف خواهند زد این فقط یک راه نیست اهمیت تاریخی ، سیاسی ، نظامی و اقتصادی بسیار برای ما دارد درواقع دیرتر از این ساخته شود ما شمال را از دست خواهیم داد و دالان ناتو ، ارتباط شمال ما را کاملا قطع خواهد کرد ما با حکومت ایروان و روس ها هم نباید کاری داشته باشیم حتما اهمیت حیاتی این کریدور درک شده که محکم ورود کردیم اما تا لحظه افتتاح همین جدیت باید ادامه داشته باشد طرحی که برای ما تدارک دیدند خطرناک تر از حتی حمله نظامی به ماست تهدید امنیت ملی و موجودیتی ،ساخت مسیر تبریز خواجه ورزقان نوردوز هم عقب است .

  • مرتضی پاسخ

    سلام علیکم: امیدواریم این جاده هرچه زود به پایان برسد .تا دست اجنبی خبیث از قسمت های شمال غربی کوتاه شود بخصوص آمریکا کثیف ترامپ خبیث و هوس باز تجاوز کار همسر شاه قطر. ترکیه و آذربایجان نقشه کشیده بودن از راه زنگ زور ارتباط ایران را قطع کند الحمدلله نقشه شان برآب میشه این جاده ایران از داخل ایروان عبور کند. من نظرم اینه تنها کاری باید انجام بدهند جاده مرزی که به داخل ارمنتسان می رود را هر چه زودتر تمام کنند طوری بسازن که دیگه نشه از رویش یا زیرش یا بصورت میدانی جاده بزنند والسلام

  • سجاد پاسخ

    بفکر مردم هم باشین دو ساله تلاش می‌کنم یدونه پراید بخرم موتور هم نمیتونم بخرم هر روز همی چی میره بالا ،پول کارگران هر روز چرا نمیره بالا

  • آتیلا پاسخ

    ارمنستان کشوری جعلی و بن بست هست اما چکنیم که ایران شهری های متوهم از ترس تورکها دست به دامن ارامنه مفلوکتر از خودشان شده‌اند اما آنچه که مسلم است قدرت برتر تورکهاست و هدر رفتن منابع ایران به خاطر افکار غلط و اشتباه ایران شهری هاست
    ياشاسين آذربایجان

  • مجید پاسخ

    در جواب دوستمون آتیلا بگم پانترک جان فعلا شما حمال اسراییل هستید ترکیه و آذربایجان شجاعت رودر رویی با اسراییل ندارن از آذربایجان بهش از طریق روسیه نفت و گاز میدن اجازه دادن هواپیمای جنگی از رو کشورشون بیاد تا ایرانو بزنه بلکه شانسی داشته باشن تا ایرانو تجزیه کنن یعنی شغال تر کفتارصفت تر از این دو کشور تو منطقه نیست بعد میگی ترکها برتری دارن حتی شرف هم ندارن نشستید دور چارتا آدم مثل خودتون دنیارو با عینک خودتون میبینید