بازدید سایت : ۸۵۸۰۱

جریان خودکار؛ ابتکار ژاپن برای حمل و نقل بار بدون راننده

جاده ۵۰۰ کیلومتری موسوم به «جریان خودکار» ژاپن می تواند انتشار گازهای گلخانه ای، کمبود راننده و ترافیک را کاهش دهد.

جریان خودکار؛ ابتکار ژاپن برای حمل و نقل بار بدون راننده
تین نیوز |

جاده ۵۰۰ کیلومتری موسوم به «جریان خودکار» ژاپن می تواند انتشار گازهای گلخانه ای، کمبود راننده و ترافیک را کاهش دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، ژاپن اعلام کرده است که قصد دارد شبکه ای پیشرفته را برای حمل و نقل کالا در فاصله بیش از ۵۰۰ کیلومتری بین توکیو و اوزاکا به عنوان راه حلی برای بحران تدارکات محموله این کشور بسازد.

هدف اصلی این جاده هوشمند کاهش تراکم ترافیک در بعضی از شلوغ ترین بزرگراه های ژاپن است. این سیستم با جابه جایی محموله از طریق تونل های زیرزمینی در خودروهای برقی خودکار، نوارهای میانی و شانه های جاده های موجود، فضا را در جاده های سطحی آزاد می کند و ترافیک را کاهش می دهد و جریان کلی ترافیک را بهبود می بخشد. این رویکرد از زیرساخت های موجود استفاده می کند و اجرای پروژه را نسبتاً ساده می کند.

حمل و نقل بار

انگیزه اصلی این طرح مقابله با کمبود رانندگان کامیون است، مشکلی که در بسیاری از اقتصادها از جمله ایالات متحده و بریتانیا رایج است. بسیاری از رانندگان کامیون ژاپنی به علت پیری سریع جمعیت این کشور و بی میلی جمعیت جوان تر برای ورود به صنعتی معروف به دستمزدهای پایین و ساعات طولانی، تا سال ۲۰۳۰ از چرخه خدمات رسانی خارج خواهند شد. بر اساس مطالعه مؤسسه تحقیقاتی Nomura، تعداد کلی رانندگان در سال ۲۰۳۰ از ۶۶۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ به ۴۸۰ هزار نفر کاهش خواهد یافت.

این جاده می تواند به ژاپن کمک کند تا دو مشکل را همزمان برطرف کند: انتشار گازهای گلخانه ای و کمبود رانندگان کامیون.

در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد محموله های ژاپن از طریق جاده حمل می شود و با تکمیل «جریان خودکار»، این مسیر هوشمند ۲۴ ساعته می تواند به اندازه ۲۵ هزار کامیون در روز بار حمل کند. بر اساس برآوردهای روزنامه یومیوری، این طرح می تواند ظرف یک دهه با هزینه تخمینی ۸۰ میلیارد ین (۵۱۲ میلیون یورو) در هر ۱۰ کیلومتر راه اندازی شود.

تأثیر صنعت حمل و نقل بار بر انتشار کربن چیست؟

انجمن حمل و نقل بین المللی (ITF) تخمین می زند که حمل ونقل کالای مرتبط با تجارت بیش از هفت درصد از کل انتشار CO2 در سطح جهان را شامل می شود و حدود ۳۰ درصد از کل انتشارات مربوط به حمل ونقل را شامل می شود.

بر اساس داده های آژانس بین المللی انرژی (IEA)، ایالات متحده، چین و اتحادیه اروپا بیشترین انتشار را در حمل ونقل زمینی دارند، در حالی که ژاپن حدود سه درصد را به خود اختصاص داده است. این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا ۴۶ درصد کاهش دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.