بازدید سایت : ۳۰۲۸۱

◄ آشنایی با زیرساخت های حمل و نقلی عربستان سعودی

عربستان سعودی در هر چهار بخش حمل و نقلی در حال پیشرفت و توسعه است.

آشنایی با زیرساخت های حمل و نقلی عربستان سعودی
تین نیوز

عربستان سعودی در هر چهار بخش حمل و نقلی در حال پیشرفت و توسعه است.

به گزارش تین نیوز، پادشاهی عربستان سعودی به عنوان یکی از ثروتمند ترین کشورهای جهان در سال های اخیر پروژه های متعدد حمل و نقلی را برای تقویت زیرساخت های خود به اجرا در آورده است. این کشور با جمعیت 40 میلیون نفر و اکثریت جوان ضمن بهره مندی از منابع عظیم نفت، از منابع معدنی و همچنین جاذبه های زیارتی و سیاحتی نیز برخوردار است. در راستای ارتقای توان اقتصادی این کشور، زیرساخت های حمل و نقلی متعددی در هر چهار بخش ریلی، دریایی، هوایی و جاده ای احداث شده و یا در حال ساخت و توسعه است. در این گزارش نگاهی می اندازیم به زیرساخت های حمل و نقلی عربستان که از قضا سرمایه گزاری سنگینی را در حوزه حمل و نقل انجام داده است.

خطوط ریلی

سیستم ریلی عربستان سعودی به لحاظ طول خطوط و همچنین تعداد شهرهای در مسیر آمار پایینی را به خود اختصاص داده است. از آنجایی که بخش قابل توجهی از پهنه جغرافیایی عربستان سعودی را صحرای بزرگ عربستان پوشانده و همچنین بخش اعظم جمعیت این کشور در شهرهای ریاض، جده، مکه، مدینه و دمام زندگی می کنند، لذا عمده خطوط ریلی پادشاهی عربستان صرفا بر ارتباط بین مراکز اصلی جمعیتی متمرکز شده است. 

راه آهن عربستان

همانگونه که در این نقشه مشاهده می کنید، استخوان بندی سامانه های ریلی در عربستان سعودی به محوریت دو مجموعه شهری ریاض (به عنوان پایتخت و مرکز تجمع قدرت) و همچنین جده استوار است و دیگر شهرها می بایست به نحوی از طریق راه آهن به این دو شهر متصل گردند. شاید بتوان بزرگترین دستاورد سعودی ها در حوزه ریلی را ساخت راه آهن پر سرعت بین دو شهر مقدس مکه و مدینه تحت عنوان قطار الحرمین عنوان کرد که اتفاقا کارایی اقتصادی بالایی دارد، چرا که میلیون ها زوار بیت الله الحرام را در کمترین زمان و با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت جابجا می کند. این انتظار می رود که با افتتاح فاز نخست شهر مدرن نیوم و بالتبع آن اسکان جمعیت در مجموعه، توسعه خطوط ریلی پر سرعت از پهنه غربی و شرقی و همچنین مرکزی عربستان به شمالغرب این کشور یعنی شهر 9 میلیون نفری نیوم در اسناد بالادستی و برنامه ریزی های کلان در نظر گرفته شود.

فرودگاه های عربستان

طبق آمار رسمی، کشور عربستان سعودی 11 فرودگاه بین المللی، سه فرودگاه منطقه ای، 14 فرودگاه داخلی، 7 فرودگاه نظامی و سه فرودگاه در دست برنامه دارد. همچنین شرکت آرامکو سعودی نیز به عنوان بزرگترین کمپانی نفتی جهان تعدادی فرودگاه در مالکیت خود دارد. عمده فعالیت های هوانوردی عربستان در ده های متمادی به عملیات عظیم حج تمتع و عمره اختصاص داشته است که عملا فرودگاه جده را در راس ایستگاه های هوایی این کشور قرار داده است. علاوه بر آن ریاض به عنوان پایتخت و همچنین بندر نفتی دمام در سواحل خلیج فارس نیز دیگر قطب های هوانوردی این کشور محسوب می شوند. دیگر فرودگاه های این کشور طائف (۱۰۰ کیلومتری جنوب شرق مکه)، فرودگاه تبوک در شمال این کشور و در فاصله ۲۰۰ کیلومتری مرز اردن قرار دارد. همچنین فرودگاه تازه تاسیس خلیج نیوم نیز من جمله جدیدترین زیرساخت های هوانوردی عربستان به حساب می آید. 

فرودگاه دریای سرخ

لازم به ذکر است که بعد از اصلاحات اجتماعی و اقتصادی بن سلمان، سیاست جذب گردشگر بین المللی به شدت در دستور کار قرار گرفت، تا جایی که در اقصی نقاط عربستان فرودگاه های این کشور در حال میزبانی از توریست هایی هستند که مشتاقانه در حال سفر کردن به این کشور تازه وارد به عرصه گردشگری بین المللی هستند. در راستای توسعه زیرساخت های فرودگاهی، عربستان طرح ساخت چند شهر فرودگاهی در شهرهای ریاض، جده و دمام را در حال انجام دارد، و همچنین ساخت فرودگاه های صرفا گردشگری در سواحل دریای سرخ را به پیش برده است که از جمله می توان به فرودگاه دریای سرخ و همچنین فرودگاه أمالا اشاره کرد. از طرف دیگر، تاسیس ایرلاین جدید و مدرن ریاض ایر، توسعه و نوسازی ساختاری هواپیمایی السعودیه و همچنین رونق ایرلاین های ارزان قیمت نیز از جمله اقدامات اخیر سعودی ها برای تقویت ناوگان هوایی این کشور بوده است.  

بنادر عربستان

عربستان سعودی دارای دو بندر بزرگ در غرب و شرق این کشور است. بندر جده در سواحل دریای سرخ ملقب به عروس دریای سرخ به عنوان بزرگ‌ترین بندر عربستان فعالیت کرده و عمده تجارت دریایی این کشور را بر عهده دارد. آن سوی کشور پهناور عربستان بندر دمام قرار دارد که وظیفه اصلی آن صادرات نفت این کشور به سرتاسر دنیا از طریق خلیج فارس است. در جوار دمام شهرک های بزرگ صنعتی قرار دارد که بالتبع آنها بنادر بزرگی همچون بندر ملک فهد و همچنین بندر بزرگ جبیل برای تسهیل ارتباطات بین المللی این مراکز مهم صنعتی احداث شده اند. لازم به ذکر است که بزرگترین بندر عربستان سعودی، بندر اسلامی جده نام دارد که بعد از بندر جبل علی دبی دومین بندر جهان عرب نام گرفته است. بندر جده ظرفیت 1.2 میلیون تی ای یو دارد. از طرف دیگر، طرح توسعه بندر دمام نیز به منظور تبدیل شدن این بندر به بندری در کلاس جهانی آغاز شد. 

حمل و نقل جاده ای

طبق آمار وزارت حمل و نقل عربستان، مجموع خطوط جاده ای این کشور به عدد 672 هزار کیلومتر می رسد. در این میان، 151 هزار کیلومتر به بزرگراه ها و شاهراه های این کشور اختصاص دارد که عملا استخوان بندی شبکه جاده ای سعودی را تشکیل داده و ارتباط بین مراکز اصلی جمعیتی را برقرار می کنند. از طرف دیگر، 102 هزار راه منطقه ای نیز در سرتاسر این کشور وجود دارد که شهرهای بزرگ را به شهرهای کوچک و متوسط مجاورشان متصل می کند. همچنین طول جاده های روستایی و محلی این کشور نیز به 374 هزار کیلومتر می رسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مرتضی

    باعرض سلام وادب خدمت شما....فقط میتونم بگم خدایایه نگاهی هم به تفکرات مسئولین عزیز مابینداز .الهی آمین