| کد خبر: 259155 |

خط آهن فارو - افغان، غرب را به بنادر پاکستان متصل می کند

نمایندگان ازبکستان، پاکستان و افغانستان توافقنامه ساخت راه آهن فارو - افغان را امضا کردند.

تین نیوز

بر اساس این یادداشت تفاهم که پس از نشست کارگروه سه کشور در شهر اسلام آباد امضا شد، مسیر جدید این خط آهن نسبت به پروژه اولیه تغییر خواهد کرد.

در این گزارش آمده است: مسیر راه آهن از ترمذ ازبکستان به مزار شریف و لوگر در افغانستان می گذرد و در گذرگاه مرزی خرلوچ ولایت پکتیا به خاک پاکستان می رسد. پیش از این قرار بود که این خط آهن از گذرگاه مرزی «تورهم» در ولایت ننگرهار وارد خاک پاکستان شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، وزارت راه آهن پاکستان اعلام کرد که اتصال خطوط ریلی سه کشور به توسعه تجارت منطقه ای، ترانزیت و همکاری های دوجانبه بین کشورهای شرکت کننده کمک می کند.

پاکستان، افغانستان و ازبکستان نیز بر روی نقشه راه مطالعات فنی و منابع سرمایه گذاری برای تطبیق سریع این پروژه به توافق رسیده اند.

به گفته طرف ازبکستان، این خط آهن به طول ۷۶۰ کیلومتر از طریق افغانستان حدود ۵ روز زمان تحویل بار به پاکستان و ۴۰ درصد کاهش هزینه های حمل و نقل را به همراه خواهد داشت.

تخمین زده می شود که ساخت این پروژه با بودجه ۶ میلیارد دلار تا پایان سال ۲۰۲۷ تکمیل شود و در سال ۲۰۳۰ تا ۱۵ میلیون تن بار در سال توسط خط آهن “فارو – افغانستان” جابه جا شود.

در صورت اجرای پروژه راه آهن «فارو-افغانی» کشورهای اتحادیه اروپا، روسیه، ازبکستان و افغانستان به بنادر پاکستان در دریای عرب متصل می شوند و راه جدیدی برای صادرات کالا به کشورهای خاورمیانه و جنوب شرق آسیا باز می شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 0 0

    در اين پروژه تقريبا براي هر كيلومتر خط 9 ميليون دلار هزينه ديده شده كه نشان دهنده سختي مسير به لحاظ كوهستاني بخشهايي از آن است. اين مسير در راستاي شمالي - جنوبي باعث تنوع دسترسي آسياي ميانه به جنوب مي شود و نياز ازبكستان به ايران را كاهش مي دهد. البته فعلا مراحل مطالعات فني آن بايد انجام شود و شروع عمليات اجرايي بستگي به نحوه تامين مالي بايد بررسي شود ولي در اين متن نحوه تامين مالي مشخص نيست. مشخصات فني اين طرح نيز معلوم نيست كه با چه عرض خطي اجرا مي شود بهرحالي عرض خطوط ازبكستان و پاكستان مشابه نيست و نياز به پايانه اي براي بارگيري و تخليه احتمالا در مرز پاكستان خواهد بود. ريسكهاي فني و سياسي و امنيتي اين پروژه نيز نيازمند تحليل است. هزينه 6 ميليارد دلاري اين طرح با ترابري 15 ميليون تن قابل جبران نيست و نيازمند حمايتهاي دولتي قابل توجه خواهد بود.

  • ناشناس 3 3

    لطفا توضیح دهید دریای عرب کجاست این نام جعلی است

  • ناشناس 2 0

    تین نیوز: با سلام. دریای عرب دریایی است در جنوب عمان که بین خلیج عدن و اقیانوس هند واقع شده است. لازم به ذکر است که این دریا بعضا با خلیج فارس اشتباه گرفته می شود.

  • ناشناس 8 3

    زنده باد افغانستان پیش به سوی آبادی

  • ناشناس 1 2

    چند سال طول می کشد واین قطار باربری است فقت تشکر

  • حسین محمودی 0 0

    عشقم وطنم انشائ الله افغانستان به صرف یه ساله دیگر گلستان میشودبه امید خدا