| کد خبر: 256936 |

ورود ایرلاین جدید ارمنستان به تهران؛

◄ آیا ارمنستان به هاب پروازهای ارزان قیمت کانکشن تبدیل می شود؟

شرکت هواپیمایی فلای وان ارمنستان هاب پروازهای ارزان قیمت را ایجاد می کند و پروازهای ارزان قیمت هند به اروپا از طریق ارمنستان برقرار خواهد شد.

تین نیوز

شرکت هواپیمایی فلای وان ارمنستان هاب پروازهای ارزان قیمت را ایجاد می کند و پروازهای ارزان قیمت هند به اروپا از طریق ارمنستان برقرار خواهد شد. 

به گزارش تین نیوز، هفته گذشته هواپیمایی تازه تاسیس فلای وان ارمنستان نخستین پرواز خود را به تهران برقرار کرد. این هواپیمایی تازه تاسیس در سال 2021 به عنوان یکی از شرکت های تابعه هواپیمایی فلای وان مولداوی (تاسیس شده در سال 2016) آغاز به کار کرد. هاب اصلی پروازهای این شرکت فرودگاه ایروان است.

این ایرلاین ارزان قیمت هم اکنون با در اختیار داشتن تعدادی هواپیمای ایرباس A319 ،A320 و A321 پروازهای متعددی را به مقاصد اروپایی و شهرهای بزرگ خاورمیانه نظیر تهران، دبی و قاهره انجام می دهد. از طرف دیگر فلای وان پروازهای متعددی را به شهرهای فدراتیو روسیه برقرار کرده است. لازم به ذکر است که مدیران ارشد فلای وان ارمنستان از برنامه خود برای برقراری پرواز به هندوستان نیز سخن به میان آورده اند. در صورت افزایش پروازهای این ایرلاین ارزان قیمت ارمنی به هندوستان این انتظار می رود که اتصال هند به اروپا با قیمت های مناسب از طریق ارمنستان برقرار گردد. 

ارمنستان در چند وقت اخیر اقدامات ویژه ای را در جهت نقش آفرینی در ترانزیت بین المللی برداشته است، در کنار تشکیل کارگروه سرمایه گذاری در طرح توسعه بندر چابهار به منظور نقش آفرینی در کریدور جنوب شمال، اکنون هم در بخش حمل و نقل هوایی تلاش های گسترده ای را آغاز کرده تا بتواند کشورش را به ایستگاه هوایی ترانزیتی در منطقه قفقاز تبدیل کند. از طرفی دیگر ابرپروژه بزرگراه سرتاسری ارمنستان که چند سالی است در حال اجراست شمال و جنوب این کشور را به یکدیگر پیوند داده و زمان عزیمت از شمال به جنوب قلمرو کوهستانی ارامنه را به نصف کاهش خواهد داد. 

می توان این گونه قلمداد کرد که ارمنستان علاوه بر حمل و نقل زمینی، ترانزیت بار و جابجایی مسافر هوایی را نیز به جهت افزایش حضور موثر در حمل و نقل منطقه ای هدف گرفته است. با توجه به تنش های سیاسی بین ایران و آذربایجان و همچنین شیطنت های ترکیه در منطقه در دو سه سال اخیر، ارمنستان فرصت را غنیمت شمرده تا بتواند به عنوان یک حلقه کلیدی در کریدورهای بین المللی (زمینی و هوایی) نقش ایفا کند. 

در صورتی که خط هوایی تازه تاسیس فلای وان ناوگان و مسیرهای پروازی خود را توسعه دهد، این انتظار می رود که رقیبی ارزان قیمت برای ایرلاین های منطقه ایجاد شود. در نگاه اول می توان اینگونه استنباط کرد که ارمنستان توان اقتصادی لازم را برای تدارک ناوگان هوایی مجهز لااقل در میان مدت ندارد، هر چند که در دراز مدت (20 سال آینده) ممکن است شاهد تحولاتی در هوانوردی این کشور باشیم. اگر این کشور بتواند درصد کمی از پروازهای کانکشن را از آن خود کند، می توان این مهم را آغازی بر قدم های رو به جلوی ارمنستان در آینده دانست. 

ناگفته نماند ضعف جغرافیایی این کشور به جهت محصور بودن بین چهار سرزمین باعث شده است که ارامنه در چند سال اخیر خطوط هوایی متعددی را ایجاد کرده تا بتوانند ضعف ارمنستان در حمل و نقل زمینی را در بخش هوایی جبران کنند. ارمنستان نه به مانند کشورهای عربی چاه نفت دارد که بتواند میلیاردها دلار خرج خرید هواپیماهای مدرن کند و نه مانند ترکیه جایگاه ترانزیتی بین آسیا و اروپا را دارد. در واقع تاسیس ایرلاین ارزان قیمت و برقراری مسیرهای متعدد اروپایی، خاورمیانه و هندوستان می تواند علاوه بر توسعه صنعت گردشگری، ارمنستان را به عنوان کشوری ارزان و به صرفه برای پروازهای کانکشن مطرح سازد. 

علاوه بر ایرلاین های معتبری همچون قطر ایرویز، هواپیمایی امارات و ترکیش ایرلاینز در منطقه، شرکت های ارزان قیمت متعددی همچون فلای دبی و ایرعربیا فعالیت می کنند که در نگاه اول کار را برای ارمنستان دشوار می کند، اما نباید فراموش کنیم که ارمنستان به دلیل قرارگیری در عرض های بالاتر جغرافیایی و کاهش دو ساعته پروازهای اروپایی، می تواند جذابیت بیشتری برای پروازهای کانکشن ارزان قیمت داشته باشد.

بدون شک می توان بازار ایران را یکی از اهداف فلای وان ارمنستان برای پروازهای ارزان قیمت به مقصد اروپا قلمداد کرد، بازاری پر مخاطب با میلیون ها مسافر کانکشن در سال که در سایه سار تحریم های شدید بین المللی باعث رونق ایرلاین ها و فرودگاه های امارات، ترکیه و قطر شده است. علاوه بر مسافران کانشکن ایران به اروپا (و همچنین آمریکای شمالی) ارمنستان در نظر خواهد داشت که سیل توریست های ایرانی را که برای تفریح به کشورهای منطقه گسیل می شوند، به سمت ایروان بکشاند. نبودن محدودیت های ویزا برای سفر به ارمنستان و همچنین آب و هوای مطلوب این کشور از جمله دلایلی است که تاثیر قابل توجهی در افزایش پروازها به این کشور با ایرلاین ارزان قیمت فلای وان خواهد داشت. 

نکته قابل توجه در شبکه پروازی فلای وان، پروازهای گسترده این شرکت تازه تاسیس به شهرهای جمهوری فدراتیو روسیه است. هر چند که از مسکو و سن پطرزبورگ به تمامی فرودگاه های مهم منطقه از دبی و دوحه گرفته تا فرودگاه امام خمینی تهران پروازهای منظم برقرار است، اما شهرهای دیگر روسیه برای دسترسی به فرودگاه های بزرگ غرب آسیا با کمبود پرواز مواجه هستند. سیاست پروازهای گسترده به شهرهای آسیایی روسیه نیز می تواند فلای وان را به مقصدی جذاب برای گردشگران و مسافران روس مبدل کند. از طرف دیگر بسته شدن آسمان روسیه به روی پروازهای اروپایی و بالعکس نیز فرصتی طلایی برای ارمنستان به شمار می رود تا برای جابجایی مسافر بین روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نقش موثری را ایفا کند.  

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 1

    ارمنستان خودش نمی تونه بره اروپا چون که ترکیه حریم هوایی ارامنه رو بسته

    • ناشناس 2 2

      از مسیر گرجستان میره نادان
      چه ربطی به ترکیه داره