| کد خبر: 228721 |

الزامات ترانزیتی تفاهم نامه ایران و چین

پروژه‌هایی که در این بستر تعریف می‌شوند باید به همراه ملاحظات امنیتی، دفاعی، پدافندی، زیست محیطی و مطابق با اسناد آمایش ملی کشور تعیین شود.

تین نیوز

کارشناس اقتصاد حمل و نقل و ترانزیت ضمن تشریح مواردی که ضرورت دارد، در برنامه ترانزیتی تفاهم‌نامه ایران و چین مدنظر قرار گیرد، گفت: پروژه‌هایی که در این بستر تعریف می‌شوند باید به همراه ملاحظات امنیتی، دفاعی، پدافندی، زیست محیطی و مطابق با اسناد آمایش ملی کشور تعیین شود.

به گزارش تین نیوز، محمدجواد شاهجویی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره نکات مطرح همکاری راهبردی ایران و چین در حوزه ترانزیت و پیشنهاداتی درباره توجه به مفاهیم ترانزیت در این تفاهم نامه، اظهار داشت: باید توجه شود که همکاری ایران و چین در بستر طرح یک کمربند-یک راه، صرفا به توسعه زیرساخت‌های داخل کشور، آن هم به صورت سرمایه‌گذاری صرف انجام نشود.

کارشناس اقتصاد حمل و نقل و ترانزیت توضیح داد: اول آنکه اولویت پروژه‌هایی که در این بستر تعریف می‌شوند، باید به همراه ملاحظات داخلی از جمله ملاحظات امنیتی، دفاعی، پدافندی، زیست محیطی و مطابق با اسناد آمایش ملی کشور تعیین شود و دوم آنکه همکاری شرکت های پیمانکاری و انتقال دانش فنی و تجهیزات پیشرفته برای توسعه زیرساخت های خارج از حدود طرح های تعریف شده در پروژه یک کمربند یک راه در دستور کار قرار گیرد.

* ایران در قالب قرارداد با چین در پروژه های لجستیکی کشورهای همسایه مشارکت کند

وی اظهار کرد: مطابق با بند هفتم از برنامه همکاری های جامع ایران و چین تحت عنوان همکاری در کشور ثالث که به همکاری دوجانبه و چندجانبه ایران و چین در برنامه های مشترک تحت عنوان طرح یک کمربند یک راه اختصاص دارد، جمهوری اسلامی ایران باید با توجه به نیازهای ترانزیتی و لجستیکی خود در منطقه غرب آسیا در تعریف، اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های زیرساختی در کشورهای همسایه، مشارکت فعال داشته باشد و تلاش کند تا حداکثر منافع از پروژه‌های زیرساختی در حال تعریف و در حال اجرا برای کشور و همچنین در راستای حفظ محور مقاومت استفاده شود.

* ضرورت تعریف پروژه‌های افزایش عملکرد و بهره‌وری برای شبکه راه‌آهن ملی ایران

شاهجویی بیان کرد: علاوه بر ساخت پروژه‌های زیرساختی، انتقال دانش فنی در بهره برداری و فرآیندهای تعمیر و نگهداری زیرساخت‌ها به داخل کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کارشناس اقتصاد حمل و نقل و ترانزیت افزود: تعریف پروژه‌های افزایش عملکرد و بهره‌وری برای شبکه راه‌آهن ملی ایران و همچنین همکاری گسترده در صنایع حمل و نقلی که در جهت افزایش عملکرد بهینه از زیرساخت‌های حمل و نقلی کشور مورد نیاز است، به عنوان یکی از مهمترین وجوه همکاری با چین در زمینه ترانزیت و مساله حمل و نقل است.

* ضرورت استفاده از ظرفیت دیپلماسی چین برای حل مشکلات خارجی بر سر راه ترانزیت ایران

وی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی چین برای حل مشکلات خارجی بر سر راه ترانزیت ایران از جمله کارشکنی‌های بعضی از کشورهای همسایه و مشکلات موجود بر سر راه انتقال مالی و فرآیندهای بیمه‌ای، نیز از مسائلی است که ضرورت دارد در این تفاهم نامه به آن توجه شود.

* ضرورت تعریف پروژه قطار زیارتی بین پاکستان، ایران، عراق و سوریه در قالب همکاری ایران و چین

شاهجویی تأکید کرد: تعریف پروژه قطار زیارتی بین پاکستان، ایران، عراق و سوریه به صورت یک پروژه ایزوله مسافری و با سرعت بالا در جهت تخلیه بار ترافیکی موجود در شبکه و خط آهن شرق به غرب ایران برای فعال شدن کریدور بین‌المللی این مسیر هم ضرورت دارد در این تفاهم نامه مد نظر قرار گیرد.

به گزارش فارس سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله روز شنبه هفتم فروردین ۱۴۰۰ در تهران به امضای محمدجواد ظریف و «وانگ یی»، وزرای خارجه دو کشور رسید.

این سند ظرفیت‌ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.