| کد خبر: 218124 |

مردی که صنعت هوانوردی را متحول کرد+ بیوگرافی و اختراعات

شرمن فیرچایلد، کارآفرین و سرمایه‌گذار آمریکایی، نقش مهمی در تکامل صنعت هوانوردی داشته است.

تین نیوز

شرمن فیرچایلد، کارآفرین و سرمایه‌گذار آمریکایی، نقش مهمی در تکامل صنعت هوانوردی داشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، شرمن فیرچایلد که به عنوان یک مخترع و نوآور فناوری نیز شناخته می‌شود، ۳۰ پتنت به نام خود ثبت کرده است. او اولین شاتر دوربین هماهنگ با فلاش و دیگر فناوری‌های لازم برای تصویربرداری هوایی را اختراع کرده است. اختراعات فیرچایلد در این حوزه در مأموریت‌های آپولو مورد استفاده قرار گرفت. او پس از راه اندازی شرکت‌هایی در زمینه صنعت هوانوردی نقش حیاتی در شکل گیری سیلیکون ولی ایفا کرد.

دوران کودکی فیرچایلد

شرمن فیرچایلد در سال ۱۸۹۶ در شهر اونینتا ایالت نیویورک به دنیا آمد. او در دوران کودکی علاقه زیادی به یادگیری مفاهیم مکانیکی داشت. شرمن در سال ۱۹۱۵ برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد رفت و شروع به کشف ساختارهای مکانیکی و مهندسی کرد. اولین اختراع او یک شاتر هماهنگ با فلاش دوربین بود که در سال‌های اولیه تحصیل در هاروارد آن را تولید کرد. تحصیلات دانشگاهی فیرچایلد به دلیل ابتلاء به بیماری سل ناتمام ماند.

اختراعات شرمن فیرچایلد

یکی از مشکلات اصلی تصویربرداری هوایی، شاتر دوربین‌های هوایی بود که ابعاد بزرگی داشت و در معرض حرکت‌های ناگهانی قرار می‌گرفت. بنابراین ثبت تصاویر با کیفیت با این دوربین‌ها بسیار دشوار بود. شرمن موفق شد اولین شاتر میان لنز را برای دوربین‌های بزگ هوایی اختراع کند؛ البته تا آن زمان جنگ جهانی به پایان رسیده بود، اما کاربردهای دیگری در عکس برداری‌های هوایی داشت و این محصول به مرور زمان طرفداران زیادی پیدا کرد. شرمن با هدف توسعه کسب و کار در حوزه دوربین‌های هوایی، شرکت Fairchild Aerial Camera Corporation را تأسیس کرد. اولین دوربین او نیز با نام K-3 مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت. محصولات شرکت شرمن در دوران جنگ جهانی دوم سهم اصلی بازار را به خود اختصاص داد.

اولین هواپیمای فیرچایلد

شرمن فیرچایلد تصمیم گرفت با طراحی هواپیمایی به نام FC-1 وارد صنعت جدید طراحی و تولید هواپیما شود. این هواپیما در دسته تک باله قرار می‌گرفت و دارای کابین محافظت شده در برابر باد و سرما بود. ابتدا این هواپیما تنها برای عکس‌برداری هوایی طراحی شده بود، اما با گذر زمان برای موارد دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت. شرمن در پایان دهه ۱۹۳۰ اولین هواپیما را با روش دورامولد (Duramold) به نام F-46 تولید کرد. این هواپیما بسیار زیبا، سبک و سریع بود. با وجود تمام شکست‌های اولیه، کسب و کار فیرچایلد در زمینه‌های مختلف با رونق مناسبی رو به رو بود. از طرفی فیرچایلد به تولید هواپیما مشغول بود و از طرف دیگر دوربین‌های هوایی او مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت.

بحران اقتصادی

از آنجایی که در دهه ۱۹۳۰، تمایل زیادی به خرید هواپیما در بازار وجود نداشت، شرمن فیرچایلد با بحران اقتصادی رو به رو شد. اما او با طراحی هواپیمای چهار نفره خود با نام F-24 موفق شد شرکت هواپیماسازی خود را سرپا نگه دارد. این هواپیما در دو مدل مجهز به موتور ۲۰۰ اسب بخاری Ranger یا ۱۶۴ اسب بخاری Warner Scarab تولید می‌شد. تجربه پرواز راحت با این هواپیما باعث شد هنرپیشه‌های هالیوود و چهره‌های مشهور این هواپیما را بخرند. این مدل هواپیما در دوران جنگ جهانی دوم نیز مشتری خود را داشت.

سرمایه گذاری‌های شرمن فیرچایلد

شرمن به دلیل ایده‌های نوآورانه خود علاقه زیادی به سرمایه گذاری سنگین در صنایع مختلف داشت. او موفق شد محصولات ضبط موسیقی نیز تولید کند و فناوری تصویربرداری استودیویی را بهبود بخشد. او در بخش هواپیماسازی نیز به فعالیت ادامه می‌داد و در سال ۱۹۵۶ هواپیمای مسافربری Fokker F-27 Friendship را طراحی و تولید کرد. شرکت هواپیماسازی فیرچایلد در سال ۱۹۶۴ کمپانی Hiller Helicopters را خرید و به Fiarchild Hiller تغییر نام داد. از فعالیت‌های متعدد و سرمایه گذاری‌های متنوع شرمن می‌توان به همکاری با پیش گامان صنعت نیمه هادی اشاره کرد. زیر مجموعه تولید نیمه هادی در سال ۱۹۵۷ در شرکت فیرچایلد تأسیس شد و اولین ترانزیستور این شرکت به نام 2N697 در سال ۱۹۵۸ به بازار عرضه شد.

مرگ فیرچایلد

شرمن فیرچایلد به عات بیماری طوانی مدت در بیمارستان روزولت نیویورک بستری بود و سپس در تاریخ ۲۸ مارچ سال ۱۹۷۱ از دنیا رفت. او در زمان مرگ تقریباً ۲۰۰ میلیون دارایی داشت که بیشتر آن به بنیاد خیریه شرمن فایرچایلد اهدا شد. مؤسسه اسمیث‌سونین تا کنون از تلاش‌های فیرچایلد بسیار قدردانی کرده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.