| کد خبر: 204545 |

2 ضربه طالبان در یک روز؛ هواپیمای حامل افسران «سیا» در افغانستان سرنگون شد

بعدازظهر امروز، نیروهای طالبان افغانستان با استفاده از موشک دوش پرتاب «استرلا ۲» هواپیمای حامل افسران ارتش آمریکا را سرنگون کرده‌اند. این سلاح دوش پرتاب ساخت شوروی سابق است همزمان با این تحولات،‌ خبرگزاری «رویترز» آمریکایی بودن هواپیمای ساقط شده در افغانستان را تایید کرد.

تین نیوز

بعدازظهر امروز، نیروهای طالبان افغانستان با استفاده از موشک دوش پرتاب «استرلا ۲» هواپیمای حامل افسران ارتش آمریکا را سرنگون کرده‌اند. این سلاح دوش پرتاب ساخت شوروی سابق است همزمان با این تحولات،‌ خبرگزاری «رویترز» آمریکایی بودن هواپیمای ساقط شده در افغانستان را تایید کرد.

به گزارش تین نیوز، رویترز دقایقی قبل به نقل از یک منبع ناشناس تایید کرد که هواپیمای آمریکایی ساقط شده در افغانستان حامل شماری از افسران ارشد سازمان سیا بوده است.  این درحالیست که سرلشکر بت ریوردان، سخنگوی فرماندهی مرکزی آمریکا( سنتکام) ساعتی پیش گفته است که هنوز معلوم نیست هواپیمای سقوط‌کرده مربوط به چه کسی بوده است.

photo_2020-01-27_17-41-05
یک خبرنگار افغان گزارش داده که خدمه و اعضای بلندپایه سازمان سیا در سقوط هواپیمای آمریکایی در افغانستان کشته شده‌اند

در صورتی که مالکیت این هواپیما به ارتش آمریکا تایید شوداین رخداد  رسوایی بی سابقه ای برای سیستم فرماندهی و کنترل بزرگترین ارتش دنیا خواهد بود.

 ارتشی که مدعی است کوچکترین تحرک وسایل پروازی در سراسر جهان را با سامانه های ماهواره ای کنترل می کند چگونه پس از گذشت ۶ ساعت هنوز نمی تواند در مورد مشخصات این هواپیما اظهار نظر قطعی کند؟

بعد از ظهر امروز به وقت تهران خبر رسید که یک هواپیمای مسافربری افغانستان با ۸۳ سرنشین امروز (دوشنبه) در استان غزنی و در منطقه تحت کنترل طالبان سقوط کرد. در اخبار اولیه عنوان می شد که این هواپیما متعلق به خطوط هوایی آریانا افغان است. اما این ایرلاین چنین چیزی را تکذیب کرد. خالقداد اکبری عضو شورای ولایتی غزنی می‌گوید که این هواپیما در روستای سدوزی شهرستان ده یک این استان  تحت کنترل گروه طالبان سقوط کرده است.

طالبان مسئولیت سرنگونی هواپیما را پذیرفت

photo_2020-01-27_17-49-07

سخنگوی گروه طالبان افغانستان رسما مسئولیت ساقط کردن هواپیمای منسوب به ارتش آمریکا را بر عهده گرفت.

به گزارش المیادین، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان افغانستان در بیانیه‌ای مسئولیت ساقط کردن این هواپیما که طالبان مدعی شده متعلق به ارتش آمریکا است بر عهده گرفت.

مجاهد مدعی شده که هواپیمای مذکور جاسوسی بوده و حامل افسران عالی رتبه آمریکایی بود و همه سرنشینان هواپیما کشته شدند. ارتش آمریکا در واکنش به این مساله، اعلام کرد، سرگرم بررسی گزارش‌ها درباره هواپیمای سقوط کرده در منطقه تحت کنترل طالبان در افغانستان است.

خبرنگار فاکس نیوز به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی گزارش داد:  هواپیمای حادثه‌دیده «کمتر از ۵ نفر» سرنشین داشته است. مشخص نیست که در این حادثه کسی از سرنشین‌ها زنده مانده است یا نه. اما نشانه‌ای از هدف قرار گرفتن هواپیما وجود ندارد.

اینفوگرافی هواپیمای آمریکایی

ضربه دوم طالبان

همزمان با این تحولات، گزارش ها حاکی  از ساقط شدن یک بالگرد ارتش امریکا در ولایت پکتیکای افغانستان به دست طالبان است.  خبرها حاکی کشته شدن تمامی سرنشینان این بالگرد است.

سخنگوی طالبان گزارش‌ها در مورد سقوط یک بالگرد ارتش آمریکا در منطقه «پکتیکا» افغانستان را تأیید کرده و گفته است که تمام سرنشینان این بالگرد هم کشته شده‌اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.