| کد خبر: 65100 |

رایزنی های ظریف درباره اجرای توافق هسته ای

تین نیوز | وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با با همتایان فرانسوی ، نروژی ، لهستانی ، انگلیسی ، یونانی ، مقدونیه ای ، اسلوونی و کرواسی خود در حاشیه هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، درباره توافق هسته ای و ارتقاى سطح روابط دوجانبه رایزنی و تبادل نظر کردند.


محمد جواد ظریف و لوران فابیوس در این دیدار درباره راههای اجرای توافق هسته ای، گسترش عملی روابط اقتصادی و تجاری و تبادل هیئت‌های تجاری و کارشناسی میان دو کشور، مذاکره کردند. 

 

مسائل منطقه‌ای از جمله بحران‌های یمن و سوریه و ضرورت همکاری طرفین در این زمینه و همچنین مبارزه با تروریسم موجود در سوریه و عراق با تاکید بر استفاده از راه حل سیاسی برای ایجاد صلح و ثبات در این کشورها از جمله مواردی بود که در دیدار وزیران امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و فرانسه بررسی شد.

آقای ظریف در این دیدار راه حل سیاسی پیشنهادی کشورمان برای خاتمه درگیری های، تشکیل دولت ملی فراگیر و اصلاح ساختار سیاسی و نهادسازی در سوریه را ارائه کرد و همکاری فرانسه در این زمینه را خواستار شد.

وزیر امورخارجه فرانسه نیز با واکنش مثبت از این پیشنهادهای ایران، به سفر ماه آینده رئیس جمهور کشورمان به پاریس اشاره و از آن استقبال کرد.

دیدار وزیر امور خارجه ایران با همتایان نروژى و لهستانى خود
وزیر امور خارجه کشورمان در ددیارهای جادگانه با وزیران خارجه نروژ و لهستان، طرفین درباره ارتقاى سطح روابط دوجانبه و آخرین وضعیت روابط دو کشور رایزنی و تبادل نظر کردند.

در هر دو دیدار آقای ظریف، طرف های مقابل را در جریان حادثه مکه و عمق آلام و تلفات انسانی بویژه هموطنان ایرانی قرار داد.

موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی، بویژه اوضاع سوریه محور مهم این دیدارها بود و تحولات اخیر در این خصوص مورد توجه قرار گرفت.
 
آقای ظریف همچنین طرفهای مقابل را در جریان برنامه های ایران برای مقابله با تروریسم و حل و فصل بحرانهای منطقه ای قرار داد.

دعوت وزیر خارجه انگلیس از ظریف براى سفر به لندن
وزیر امور خارجه انگلیس در دیدار با وزیر امور خارجه  کشورمان از محمد جواد ظریف براى سفر به لندن دعوت کرد.
 
وزیران امور خارجه ایران و انگلیس عصر سه شنبه در سازمان ملل با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.
 
در این دیدار دو طرف درباره ارتقاى سطح روابط دوجانبه و آخرین وضعیت روابط دو کشور رایزنی و تبادل نظر کردند.

فیلیپ هاموند در مورد اهمیت دیدار رئیس جمهور کشورمان با نخست وزیر انگلیس در حاشیه نشست مجمع عمومی هفتادم و ضرورت ادامه رایزنی های دو طرف درباره موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی سخن گفت.

ظریف نیز در این دیدار طرف انگلیسی را در جریان حادثه مکه و عمق آلام و تلفات انسانی به ویژه هموطنان ایرانی قرار دادند.

بحران های منطقه بویژه اوضاع سوریه و لزوم توجه به جنبه های بشردوستانه این بحران دیگر محور این دیدار بود.

سوریه موضوع گفتگوی وزیران امور خارجه ایران و یونان
وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با همتایی یونانی خود ،‌ علاوه بر روابط دوجانبه و راههای گسترش آن درباره بحران سوریه نیز تبادل نظر کرد.

نیکلاس کوتزیاس Nikolaos Kotzias وزیر امور خارجه یونان ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های شهدای حادثه مکه، کشته شدن تعداد زیادی از حجاج ایرانی را به همتای ایرانی خود تسلیت گفت.

 

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در دیدار با تبریک انتخاب مجدد آقای الکسیس چیپراس به عنوان نخست وزیر یونان از گسترش روابط روابط دوجانبه ایران و یونان استقبال کرد.

 

در این دیدار همچنین قرار شد که سفر وزیر خارجه یونان به تهران بزودی انجام شود و پس از آن نخست وزیر آن کشور نیز به ایران سفر کند.

 

وزرای خارجه ایران و یونان در این دیدار همچنین بر لزوم حمایت از مواضع یکدیگر در محافل و مجامع بین‌المللی تاکید کردند. 

 

بحران سوریه و ضرورت خاتمه آن نیز محور اصلى این دیدار بود که وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ضرورت نبود هر گونه پیش شرط برای خاتمه درگیری ها در مبارزه با تروریسم و قطع ریشه‌های آن به عنوان گام نخست و سپس تشکیل دولت اتحاد ملی با مشارکت همه طرفهای درگیر، طرح سیاسی جمهوری اسلامی ایران را در حل بحران سوریه برای همتای یونانی خود تشریح کرد.

لزوم گسترش روابط  ایران - مقدونیه
آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران  در دیدار با نیکلا پاپوسکی Nikola Poposki  وزیر امور خارجه مقدونیه در حاشیه نشست هفتادم مجمع عمومى سازمان ملل،  درباره بحران سوریه، آوارگان آن کشور و همکاری برای کمک به صلح و خاتمه درگیری ها رایزنى کردند.
 
طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه با استفاده از اهرم های سیاسی و غیرنظامی نیز در این دیدار مطرح شد.
 
طرفین در این دیدار همچنین درباره گسترش روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری،‌ آموزشی و فرهنگی، بازگشایی سفارت مقدونیه در تهران و حمایت طرفین از یکدیگر در محافل  و مجامع بین‌المللی گفتگو کردند.

دیداروزیران امور خارجه ایران و اسلوونى در نیویورک
وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اسلوونی  روز سه شنبه در مقر سازمان ملل دیدار و گفتگو کردند.

 

آقای کارل ویکتور اریاوک، وزیر امور خارجه اسلوونی با اشاره به حادثه اخیر مکه که در آن هزاران نفر جان باختند، کشته شدن آقای آقائی‌پور، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در لوبلیانا و سایر قربانیان آن حادثه را به همتای ایرانی خود تسلیت گفت.

 

وزیر امورخارجه اسلوونی حصول توافق میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 را نیز تبریک گفت.

در این دیدار آقای اریاوک گفت: دولت متبوعش در نظر دارد سفارت اسلوونی در تهران را بازگشائی و با توجه به اشتیاق صاحبان تجارت برای ورود به بازار ایران و سرمایه‌گذاری در این کشور اتاق بازرگانی اسلوونی در تهران را نیز فعال کند.

این پیشنهاد مورد استقبال آقاى ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

 

سفر رئیس جمهور اسلوونی به تهران نیز در این دیدار مطرح و گفته شد که این سفر انجام خواهد شد.

 

استفاده از روابط پارلمانی و تبادل هیئتهای سیاسی، پارلمانی و بازرگانی به عنوان ابزارهای گسترش روابط سنتی ایران و اسلوونی نیز در این دیدار  مورد تاکید دو طرف قرار گرفت.

حل بحران سوریه از طریق سیاسی
آقای ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل با خانم وسنا پوسیچ همتاى خود از کرواسى دیدار و بر ارتقاى روابط دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، گردشگرى، دارو، حمل و نقل و افزایش ارتباطات پارلمانی و همچنین حمایت دو کشور از یکدیگر در محافل بین‌المللی تاکید کردند. 
 
وزیر امور خارجه کرواسی با تبریک به همتای ایرانی خود درباره برجام با اشاره به معضل آوارگان سوری و تاثیر آن بر کشورهای اروپائی از جمله کرواسی گفت: این پدیده می تواند تاثیر لازم بر جدیت کشورهای اروپائی در حل بحران سوریه از طریق سیاسی و مسالمت آمیز گذارد.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز ضمن تشریح طرح سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه، خاتمه درگیری ها و نیل به راه حلى عادلانه برای نیل به صلحی پایدار در سوریه را در گرو تشکیل دولت انتقالی فراگیر با حضور طرفهای ذیربط و ضرورت اجتناب از پیش شرط‌های غیرمعقول که می تواند بحران سوریه را به درازا بکشاند، دانست.
 
تبادل هیئت‌های سیاسی و تجاری و دعوت از یکدیگر برای سفر به کشورهای متبوع نیز در این دیدار مطرح شد و مورد استقبال طرفین قرار گرفت.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.