| کد خبر: 196708 |

◄ ورشکستگی بزرگترین شرکت سفر و گردشگری جهان

توماس کوک حدود ۲۲ هزار کارمند در استخدام دارد که فقط ۹ هزار نفر آنها در بریتانیا مشغول به کارند؛ این شرکت سالانه ۱۹ میلیون مشتری در ۱۶ کشور مختلف دارد.

تین نیوز

شرکت انگلیسی «توماس کوک» بزرگترین شرکت گردشگری و مسافرتی جهان اعلام ورشکستگی کرد.

به گزارش تین نیوز، شکست در رقابت با سایت های اینترنتی سفر و گردشگری و خودداری از سفر به دلیل برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا)، دلیل این ورشکستگی اعلام شده است.

این شرکت تلاش می کرد برای فرار از ورشکستگی، ۲۲۷ میلیون یورو به دست بیاورد اما نتوانست و حالا  با اعلام ورشکستگی، این شرکت باید ۶۰۰ هزار گردشگر را از سراسر جهان به کشورهای خود بازگرداند که بزرگترین عملیات جابجایی افراد بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون است. البته دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا گفته در صورت ورشکستگی توماس کوک، کشورش آماده است به مسافران کمک کند تا به کشورشان برگردند.

توماس کوک حدود ۲۲ هزار کارمند در استخدام دارد که فقط ۹ هزار نفر آنها در بریتانیا مشغول به کارند؛ این شرکت سالانه ۱۹ میلیون مشتری در ۱۶ کشور مختلف دارد.

این وضعیت مسافران را هم سردرگم کرده است؛ در یک مورد تعدادی از مسافران در هتلی در تونس اقامت داشتند که از توماس کوک طلب دارد. به آنها گفته شده تا زمانی که این بدهی تسویه نشود آنها حق خروج از هتل ساحلی را ندارند. بعضی مسافران این هتل گفته‌اند به دلیل «آینده نامشخص» این شرکت مسافرتی، از خروج مسافران جلوگیری می‌شود و برای خروج باید آنها پول بیشتری بپردازند.

توماس کوک، که یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات مسافرتی در دنیاست، در سال ۱۸۴۱ میلادی با نام تجاری «توماس کوک و پسران» تاسیس شد؛ فروش سالانه این شرکت هم‌اکنون به ۹ میلیارد پوند می‌رسد.

_108902337_gettyimages-2673413

این شرکت مسافرتی از زمان تاسیس خود (۱۸۴۱) فراز و نشیب زیادی داشته است؛ مثلا بیش از صد سال بعد از تاسیس این شرکت ملی شد و بعنوان بخشی از راه‌آهن دولتی بریتانیا معرفی شد. فعالیت این شرکت که امروز ۹۴ هواپیما در اختیار دارد، با سفرهای یک روزه شروع شد و با گذر زمان خدمات آن گسترش یافت.

از سال گذشته و با تشدید بحران مالی توماس کوک ارزش سهام این شرکت به شدت افت کرده است؛ بعضی از فعالان بازار این سهام را اساسا  بی‌ارزش  می‌خوانند. در ماه مه، این شرکت بزرگ مسافرتی اعلام کرد در شش ماهه اول سال حدود ۱/۵ میلیارد پوند (حدود یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون دلار) ضرر متحمل شده است.

مشکلات از کجا شروع شد؟

تابستان سال پیش بریتانیا گرمای کم سابقه‌ای را تجربه کرد که این موج گرما به کاهش سفر شهروندان این کشور منجر شد و تعداد خریدها هم کاهش یافت. از سوی دیگر، بی‌ثباتی سیاسی در بعضی کشورهای مقصد، نظیر ترکیه در سال پیش هم عاملی شد تا از تعداد سفر مشتریانی که قصد سفر به چنین کشورهایی را داشتند کاسته شود.

به همه اینها باید احتیاط در خرج «غیر ضروری» پول توسط شهروندان بریتانیایی در شرایطی که خروج َ«بی‌توافق» بریتانیا از اتحادیه اروپا یکی از احتمال‌های قوی است، را هم باید اضافه کرد.

سال پیش، این شرکت در توافقی با سهامدارانش (که بزرگترین آنها شرکت بین‌المللی فوسون است) برای نجات از بحران، یک برنامه تعریف کرد.

TCX-NIB-main

در این برنامه گفته شده بود به ۹۰۰ میلیون پوند ( یک میلیارد و ۱۲۲ میلیون دلار) نیاز است؛ منبع تامین کننده این اعتبار شرکت بین‌المللی «فوسون» اعلام شد که گروهی از سرمایه‌گذاران آن را تشکیل می‌دادند.

تخمین قبلی این شرکت برای نجات از بحران ۱۵۰ میلیون پوند بود.

ارائه دهندگان وام و سرمایه‌گذاران، بعدا با انجام یک بررسی مستقل به این نتیجه رسیدند که به غیر از ۹۰۰ میلیون پوند گفته شده، توماس کوک به ۲۰۰ میلیون پوند دیگر نیاز دارد که مجموعا پول مورد نیاز را به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون پوند (یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار) می‌رساند.

توماس کوک یک خط هوایی ثبت شده به نام خود دارد و در کشورهایی نظیر چین و فرانسه با همین نام شعباتی دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.