| کد خبر: 188846 |

در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان واشنگتن-پکن صورت گرفت:

اعزام دو کشتی نیروی دریایی آمریکا به تنگه تایوان

ارتش آمریکا روز گذشته اعلام کرد دو کشتی نیروی دریایی این کشور به تنگه تایوان اعزام شدند.

تین نیوز

ارتش آمریکا روز گذشته اعلام کرد دو کشتی نیروی دریایی این کشور به تنگه تایوان اعزام شدند.

به گزارش تین نیوز به نقل از رویترز، بنابر گفته سخنگوی ارتش آمریکا، ناوشکن «پربل» و نفتکش نیروی دریایی «والتر اس. دایل» روز گذشته (چهارشنبه) به تنگه تایوان اعزام شدند.

فرمانده کِلی داس، سخنگوی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عبور کشتی‌ها از تنگه تایوان نشان از تعهد آمریکا به منطقه آزاد و باز هند-آرام است». 

وزارت دفاع تایوان نیز اعلام کرد دو کشتی آمریکایی از طریق تنگه تایوان به سمت شمال رفته‌اند که نیرو‌های نظامی تایوان بر عبور آن‌ها نظارت داشتند و هیچ اتفاق غیرمعمولی رخ نداد.

هنوز واکنشی از سوی چین به این اقدام آمریکا صورت نگرفته است.

از ابتدای سال جاری میلادی، کشتی‌های جنگی آمریکا دست‌کم یک بار در ماه از تنگه تایوان عبور کرده‌اند. آمریکا هیچ ارتباط و پیوند رسمی با تایوان ندارد. بر اساس اطلاعات منتشره از سوی پنتاگون، از سال ۲۰۱۰ تاکنون، واشنگتن بیش از ۱۵ میلیارد دلار سلاح به تایوان فروخته است.

به تازگی پکن فشار خود را برای تقویت حاکمیتش بر تایوان افزایش داده است، جزیره‌ای که یک استان از «چین واحد» محسوب می‌شود. چندی پیش نیز پکن عبور کشتی‌های جنگی فرانسه از تنگه تایوان را غیرقانونی اعلام کرد.

«چاینا دیلی» روزنامه دولتی این کشور روز گذشته در گزارشی نوشت: «چین به شدت به تحرکات آمریکا در تنگه تایوان معترض است». تایوان یکی از مناطق پرمناقشه در روابط آمریکا و چین است. به نظر می‌رسد این سفر کشتی‌های آمریکایی از سوی تایوان به نشان حمایت دولت ترامپ از این جزیره خودمختار در زمانی که اختلافات میان تایپه و پکن افزایش یافته است، تلقی خواهد شد.

منبع: سايت خبری باشگاه خبرنگاران جوان
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.