| کد خبر: 18443 |

نوآوری در ناوگان ریلی پرسرعت

تین نیوز |  در همه کشورها راه‌آهن و استفاده از قطار به عنوان یکی از ایمن‌ترین و کم‌خطرترین شیوه‌های سفر مورد توجه قرار گرفته است.
 
در طول تاریخ قطارهایی به شکل ظاهری متفاوت وجود داشته که بر اساس عملکرد، از سرعت‌های متفاوتی برخوردار بوده‌اند. امروزه مانند بسیاری دیگر از جنبه‌های زندگی بشر در زمینه ساخت قطارها نیز سرعت، حرف اول را می‌زند. از این رو دستیابی به امکان افزایش سرعت قطارها موضوعی است که در بسیاری از کشورها مورد توجه قرار گرفته است. ژاپنی‌ها در زمینه نوآوری در ساخت قطارهای مدرن و امروزی سابقه‌ای دیرینه دارند. هفته گذشته مسافران خطوط ریلی ژاپن از مجهز شدن قطارهای این کشور به Wi-Fi در آینده‌ای نزدیک باخبر شدند. این خبر که برای بریتانیایی‌ها می‌تواند به منزله دستیابی به یک موفقیت بزرگ باشد از نظر ژاپنی‌ها بسیار پیش‌پا‌افتاده است. مسافران ژاپنی از قطارهای سریع‌السیری استفاده می‌کنند که مجهز بودن آنها به امکانات متنوع و گسترده موجب می‌شود سیستم حمل و نقل ریلی در بسیاری از کشورها بسیار ساده و ابتدایی به نظر برسد.
 
قطار‌هایی از نوع دیگر 
مهندسان ژاپنی در تلاش هستند با نوآوری و ابتکار روز‌به‌روز بر امکانات و خدماتی که در خطوط حمل و نقل ریلی در اختیار مسافران قرار می‌گیرد افزوده شود. آنها از رونمایی مدل‌های جدیدی از قطارهای سریع‌السیر در کشورشان خبر داده‌اند که تا پایان امسال آماده خدمات‌رسانی به مسافران خواهد بود. این قطارها از نظر امکانات و طراحی بخش‌های داخلی بیش از این‌که شبیه قطارهای معمولی باشند به هواپیماهای مدرن و امروزی شبیه هستند. بررسی طرح‌های جدید ارائه شده برای ساخت قطارهای سریع‌السیر حاکی از آن است که قطارهای جدید نه‌تنها با سرعت بیشتری آنها را به مقصد می‌رساند، بلکه آسایش و راحتی بیشتری را در مدت زمان سفر برای مسافران به ارمغان خواهد آورد. یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این قطار که تاکنون در هیچ قطاری دیده نشده، این است که تضمین راحتی و رفاه مسافران به عنوان یکی از اهداف اصلی در نظر گرفته شده است. یکی از شرکت‌های فعال در شبکه حمل و نقل ریلی کشور ژاپن، قدم فراتر از محدوده‌های پیشین گذاشته و امکاناتی را فراهم کرده تا مسافران بتوانند از امکان استفاده از فضاهای اختصاصی برای استراحت و لذت بردن از منطق زیبا و دیدنی کشور در حومه شهرها لذت ببرند.
 
از راه‌اندازی خط آهن سریع‌السیر ژاپن موسوم به شینکانسن بیش از 50 سال می‌گذرد. شینکانسن نخستین خط‌آهن سریع‌السیر راه‌اندازی شده در ژاپن است که نقش بسیار مهمی در تغییر شیوه سفر در این کشور داشته است. این قطار از نظر امنیت در صدر قطارهای سریع‌السیر دنیا قرار دارد. در مدت زمانی که از عمر این قطار می‌گذرد بیش از هفت میلیارد مسافر با این قطار جا‌به‌جا شده و ویژگی مهم این قطار این است که در این سال‌ها، هیچ تلفاتی به همراه نداشته است.
 
این قطار که با سرعت 320 کیلومتربر ساعت در مسیری به طول 2400 کیلومتر حرکت می‌کند برای بسیاری از کشورها آرزویی دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد. بتازگی مسیر جدیدی برای این خط آهن سریع‌السیر در نظر گرفته شده است که از شینجو به مقصد فوکوشیما می‌رسد. در این مسیر جدید که 157 کیلومتر است امکانات رفاهی بسیار لوکس و تجملی برای مسافران در نظر گرفته شده که بدون تردید می‌تواند نقش مهمی در تجربه سفری لذت بخش و بیادماندنی در مدت زمان کوتاهی که مسافران را از مبدا به مقصد می‌رساند داشته باشد. البته با توجه به در نظر گرفتن بعضی محدودیت‌ها قرار نیست سرعت حرکت قطار در این بخش از شبکه حمل و نقل ریلی پر‌سرعت به بیشتر از این افزایش پیدا کند. اما امکانات متنوع در نظر گرفته شده برای مسافران به آنها این امکان را می‌دهد که هرگز خستگی سفر را احساس نکنند. این شرکت برای تبدیل واگن‌های این قطارها به واگن‌هایی متناسب با امکانات در نظر گرفته شده هزینه قابل توجهی را اختصاص داده است.
 
شاید در نخستین نگاه این طور به نظر برسد که فضای داخلی این قطارها شبیه فضای داخل اتومبیل‌های مدرن و امروزی است که به طور اختصاصی برای سفر طراحی می‌شوند. در این قطارها صندلی‌های استانداردی که در قطارهای معمولی دیده می‌شود نیز وجود دارد. اما نوآوری‌های ایجاد شده بیش از هر چیز مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. از این رو پیش‌بینی می‌شود تعداد زیادی از افراد متقاضی باشند برای یک‌بار هم که شده این سفر را تجربه کنند. ظرفیت این قطار 150 نفر است.
 
ناوگان مدرن
 ژاپنی‌ها از جمله کشورهای پیشگام در زمینه بهره‌مندی از فناوری قطارهای پرسرعت هستند. در کشور ژاپن قطار نماد مدرنیته است و قطارهای پرسرعت ژاپن معمولا در دیگر کشورهایی که به دنبال طراحی و راه‌اندازی قطارهای پرسرعت هستند به عنوان یک الگوی موفق مورد توجه قرار می‌گیرد. این در حالی است که در اغلب کشورهای توسعه‌یافته حمل و نقل پیشرفته و امروزی بیشتر مورد توجه است. با توجه به موانعی که پس از جنگ دوم جهانی در مسیر پیشرفت توسعه صنعت هوایی در ژاپن وجود داشت در مدت زمان کوتاهی قطار به رقیبی جدی برای هواپیما تبدیل شد. اما این روزها راه‌اندازی راه‌آهن سریع‌السیر در بسیاری از کشورها از جمله انگلیس، فرانسه، اسپانیا و چین مورد توجه قرار گرفته است.
 
طراحی‌های مدرن و امروزی فقط یک جنبه از سرمایه‌گذاری شبکه ریلی برای آینده را شامل می‌شود. به نظر می‌رسد ژاپنی‌ها اهداف بلندپروازانه دیگری را نیز در سر می‌پرورانند. آنها به دنبال گسترش و توسعه شبکه ریلی پرسرعت و تعیین استانداردهایی برای دیگر کشورهایی هستند که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند. شرکت‌هایی که در حوزه خطوط آهن در شرق و غرب کشور ژاپن فعالیت می‌کنند در آینده‌ای نه‌چندان دور مدل‌های جدیدتری از قطارهای پرسرعت را روانه بازار می‌کنند. این قطارها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سرعت حرکت آنها به 260 کیلومتر در ساعت می‌رسد، اما ترمز‌های پیشرفته‌ای که برای این قطارها در نظر گرفته شده، می‌تواند کاهش سرعت حرکت قطار در شرایط اضطراری نظیر وقوع زمین‌لرزه را تضمین کند. اگر قدم فراتر از محدوده‌های کشور ژاپن بگذاریم متوجه می‌شویم هندوستان از دیگر کشورهایی است که برای توسعه خطوط ریلی پر‌سرعت برنامه‌ریزی می‌کند. گرچه عملی شدن این برنامه در کشور پهناوری همچون هندوستان نیازمند سرمایه هنگفتی است. اما وزیر راه‌آهن این کشور اعلام کرده است یک راه‌آهن سریع‌السیر که دهلی نو، بمبئی، چنای و کلکته را به هم متصل می‌کند در این کشور راه‌اندازی می‌شود. در طرح اولیه برای توسعه راه‌آهن پر‌سرعت در کشور هند که قرار است با همکاری ژاپن انجام شود مسیر بمبئی به احمد‌آباد برای توسعه راه‌آهن پر‌سرعت در نظر گرفته شده است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.