| کد خبر: 182716 |

تنور بازار سفارش ساخت شناور به سردی می گراید!

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین گزارش خود تحولات بازار حمل و نقل دریایی طی هفته گذشته را تشریح کرد.

تین نیوز

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین گزارش خود تحولات بازار حمل و نقل دریایی طی هفته گذشته را تشریح کرد.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از گروه بین الملل مانا، طی هفته گذشته بازار نفتکش غول پیکر روزهای بسیار شلوغی را درحوزه آتلانتیک تجربه کرد و نرخ کرایه حمل روند افزایشی را درپیش گرفت. اما از سوی دیگر اگر چه  بازار در خاورمیانه  پر رونق ظاهر نشد و تنها پای 10 مورد معامله به امضا رسید، اما انتظار می رود در هفته آینده شاهد شتاب بیشتری در این منطقه باشیم.

این گزارش ادامه داد: افزایش تقاضا در آفریقای غربی، جلوی روند نزولی نرخ کرایه حمل تانکرهای سوئزماکس را به طور موقت گرفت. به طوری که نرخ کرایه حمل سوئزماکس در مسیر آفریقای غربی- مدیترانه بر روی 70 WS ایستاد. از آن طرف بازار در مسیردریای سیاه- مدیترانه بسیار آرام و آهسته سپری شد، چنانچه تقاضای بسیار پایین کاهش هفتگی نرخ کرایه حمل را به همراه داشت.

همچنین مالکان تانکرهای افراماکس هفته شلوغی را درحوزه بالتیک/ دریای شمال تجربه کردند، اما در مدیترانه چارترها بازار را بردست گرفتند و با اعمال فشار مانع رشد نرخ کرایه حمل شدند.

در ادامه این گزارش آمده است: نرخ های کرایه حمل فله بر کیپ سایز روند افزایشی جزئی را در مسیرهای اصلی استرالیای غربی به نمایش گذاشت. روی هم رفته میانگین نرخ کرایه حمل کیپ سایز بر روی 4358  دلار در روز ایستاد که نسبت به هفته گذشته کمی بالاتر قرار گرفت.

افزون بر این، نرخ های کرایه حمل فله بر پاناماکس افت کمی را در حوزه آتلانتیک نشان داد. اما در پاسیفیک بازار به شکل دیگری ظاهر شد و به دنبال جریان پایدار کارگو روند افزایشی را در پیش گرفت. بازار هندی سایز نیز روند افزایشی نه چندان قابل توجه نرخ کرایه حمل را به نمایش گذاشت.

لازم به ذکراست: طی هفته گذشته، بر طبق شاخص نرخ کرایه حمل شانگهای، نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیر تجاری آسیا-اروپا با ایستادن بر روی 906 دلار برای هر TEU روند کاهشی 6 درصد را تجربه کرد.

آمار و ارقام منتشر شده گویای آن است که جابه جایی کانتینری در بندر روتردام هلند با رسیدن به 14 میلیون و 500 هزار TEU در سال 2018 میلادی رشد 5.7 درصدی را نسبت به سال 2017 میلادی به نمایش گذاشت. علاوه بر این در ماه ژانویه سال جاری میلادی، جا به جایی کانتینری در بندر "لانگ بیچ" آمریکا درمجموع به 0.66 میلیون رسید که درمقایسه با ماه ژانویه سال گذشته روند نسبتا پایداری را نشان داد. همچنین در ماه ژانویه سال جاری میلادی، جابه جایی کانتینری در بندر "لس آنجلس" این کشور به 0.85 میلیون TEU رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد پنج درصدی را به همراه داشت.

نکته قابل توجه دیگر اینکه، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، تعداد 85 مورد معامله جدید در بازار سفارش ساخت شناور به ثبت رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 36 مورد کاهش داشته است. در حال حاضر شاخص قیمت ساخت شناور جدید کلارکسونز بر روی 130 واحد می ایستد که نسبت به ابتدای سال روند پایدار و در مقایسه با شروع سال 2018 میلادی رشد پنج واحد را به  نمایش می گذارد.

 این گزارش در پایان بازار اوراق را در روزهای گذشته بسیار گیج کننده و متزلزل خواند.

 

منبع: سايت خبری مانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.