| کد خبر: 151307 |

کلارکسونز بازار کشتیرانی هفته قبل را حکایت می کند

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را مورد بررسی قرار داد.

تین نیوز

گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در جدیدترین تحلیل خود، بازار تانکرها، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن در گزارش جدید خود با گریزی بر بازار تانکر، فله برها و سفارش ساخت شناورهای جدید نوشت: بازار نفتکش های غول پیکر VLCC در سراسر هفته گذشته پایدار بود و رشد نرخ کرایه حمل در تمامی مسیرهای برجسته به نمایش گذاشته شد. فعالیت بازاراین شناور در خاورمیانه روند افزایشی را در پیش گرفت و رشد تقاضا در آفریقای غربی حس خوش بینی بیشتری را در میان مالکان بر انگیخت. افزون بر این، دسترسی به نفتکش های غول پیکر جدید و کم سن محدود بود. بازار نفتکش های غول پیکر در دریای کارایب و آمریکای جنوبی نیز قوی ظاهر شد، از سوی دیگر، صف این شناور در قاره انگلستان کوتاه و دسترسی به آن محدود گزارش شده است.

سوئزماکس

بازار سوئزماکس هفته بسیار شلوغی را پشت سرگذاشت، به دنبال افزایش تقاضا در آفریقای غربی نرخ کرایه حمل نیزروند صعودی گرفت. در مدیترانه، بازار قوی افراماکس منجر به فعالیت نسبتا بیشترسوئزماکس در منطقه شد. با این وجود، مجموع تقاضا دربازار سوئزماکس در پایان هفته روند آهسته ای را نشان داد.

افراماکس

به دنبال افزایش فعالیت و تقاضا در منطقه مدیترانه و دریای سیاه، بازار تانکرهای افراماکس نیز شاهد هفته شلوغی بود. بهبود در بازارهای حوزه آتلانتیک و دریای شمال نیز هویدا بود. در مجموع، میانگین درآمد تانکر افراماکس با رسیدن به 22 هزار و 578 دلار در روز، شاهد رشد 54 درصدی هفته به هفته بود.

فله برها

روند کند و آرام فعالیت فله برکیپ سایز در ابتدای هفته گذشته را می توان به تعطیلات آسیا مربوط دانست. علیرغم افزایش فعالیت در مسیر چین- برزیل، نرخ کرایه در مسیر Tubarao-Qingdao با رسیدن به 14 هزار و 200 دلار برای هر تن، روند کاهشی هفته به هفته را تجربه کرد. در مجموع، درآمد فله بر کیپ سایز با رسیدن به 23 هزار و 260 دلار در روز، افت دو درصدی هفته به هفته را به همراه داشت.

پاناماکس

پس از یک شروع آرام در هفته گذشته، جریان تازه ای از کارگوها در مسیرهایی از ساحل شرقی آمریکای جنوبی و صف کوتاه پاناماکس های آماده به بارگیری در خلیج آمریکا، سبب افزایش نرخ کرایه حمل در حوزه آتلانتیک شد. افزون بر این، افزایش حجم کارگو وعرضه محدود این شناور، سبب رشد نرخ کرایه حمل در منطقه اقیانوس آرام نیز شد. در مجموع، میانگین درآمد فله بر پاناماکس با رسیدن 14 هزارو 100 دلار در روز، افزایش هشت درصدی هفته به هفته را به نمایش گذاشت.

هندی

پس از سپری شدن تعطیلات آسیا، تمایل مثبتی بر بازار هندی سایز حاکم شد. به طوری که با افزایش فعالیت و تقاضا، نرخ کرایه حمل در هر دو حوزه آتلانتیک و اقیانوس آرام، روند صعودی را تجربه کرد. در منطقه اقیانوس آرام، فعالیت پایدار در مسیرهایی از آسیای جنوب شرقی و اقیانوس آرام شمالی نرخ کرایه حمل را افزایش داد، از سوی دیگر، به دنبال صف کوتاه شناورهای آماده به بارگیری در خلیج آمریکا و افزایش کارگوهای اوراقی ازاروپا، نرخ کرایه حمل فله بر سوپراماکس در منطقه آتلانتیک، شاهد روند افزایشی بود.

اخبار بازار کانتینری

جابجایی کانتینری در بندرلانگ بیچ آمریکا با رسیدن به 0.7  میلیون TEU در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، افزایش 28 درصدی سال به سال را به نمایش گذاشت. در حالی که سهمی از این رشد کانتینری ناشی از اختلال در زنجیره های صنعت کشتیرانی در پی ورشکستگی کشتیرانی هانجین کره جنوبی در پایان ماه آگوست سال 2016 است، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون نیز شاهد رشد قوی جابجایی کانتینری بودیم، به طوری که در9 ماه نخست سال جاری میلادی با جابجایی پنج میلیون و 600 هزار TEU رشد 9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشته شد. افزون بر این، کل جابجایی کانتینری دربندر لس آنجلس نیزبا رسیدن به 0.76 میلیونTEU در 9 ماه نخست سال جاری میلادی رشد هشت درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به همراه داشت.

بر طبق شاخص کانتینری شانگهای SCFI ، نرخ کرایه حمل در ساحل شرقی آمریکا- شانگهای چین به یک هزار و 801 دلار برای هر TEU در هفته گذشته رسید که نسبت به یک هزار و 991 دلار برای هر TEU هفته پیش از آن، افت ده درصدی را نشان داد. نرخ کرایه حمل کانتینری در مسیر ساحل غربی آمریکا-شانگهای نیز با رسیدن به یک هزار و 367 دلاربرای هر TEU کاهش سه درصدی را نسبت به یک هزار 414 دلار برای هر TEU دو هفته پیش، تجربه کرد.

ساخت شناورهای جدید

بازار ساخت کشتی هفته آرام و کند دیگری را پشت سر گذاشت، به طوری که تنها دو مورد سفارش به ثبت رسید. در بخش کشتی کروز و مسافربری، یارد Austal استرالیا دریافت سفارش ساخت دو فروند شناور مسافربری/ خودرو برای مالک نروژی خط شرکت کشتیرانی کروز Olsen Cruise Lines را اعلام کرد. شناورها با ظرفیت حمل یک هزار و 100 مسافر و بیش از 267 خودرو قرار است در سه ماه اول و چهارم سال 2020 تحویل داده شوند. مالک نروژی دو شناور مسافربری/ خودرو ساخته شده در یارد Austal را نیز در اختیار دارد.

افزون بر این، شرکت کشتی سازی Tsuneishi ژاپن سفارش ساخت کشتی کروز با ظرفیت 30 هزار تناژ خالص را به یکی از یاردهای زیرمجموعه خود در چین داد. این شناور ظرفیت پذیرش 800 مسافر را دارد و در سال 2020 تحویل داده خواهد شد.

درمجموع، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، در بخش کشتی کروز و مسافربری، سفارش ساخت تعداد 55 فروند شناورداده شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت 30 درصدی را نشان می دهد. از سوی دیگر،از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، سفارش ساخت 589 فروند شناور به ثبت رسیده است که رقمی فراتراز کل سفارشات سال 2016 را به نمایش می گذارد. افزون بر این نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 28 درصدی را به همراه دارد. ناگفته نماند، شاخص قیمت ساخت کشتی کلارکسونز بر سطح 124 واحد قرار گرفت.

بازار اوراق سازی

بازار اوراق سازی برای یک بار دیگر در هفته گذشته فروکش کرد، به طوری که مالکان به دنبال کاهش اخیر نرخ کرایه حمل، شناورهای خود را نگه داشتند و نسبت به اوراق تمایل چندانی از خود نشان ندادند. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، 28 میلیون و 800 هزار DWT ظرفیت برای اوراق سازی به فروش رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت 18 درصدی را به نمایش می گذارد.

در بخش فله، 12 میلیون و 600 هزار DWT ظرفیت در 9 ماه نخست سال جاری میلادی برای اوراق سازی به فروش رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته،افت 40 درصدی را نشان می دهد. فله بر کیپ سایز سهم 40 درصدی اوراق از لحاظ DWT را به خود اختصاص می دهد.

افزون بر این، از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، در مجموع فله برها سهم 44 درصدی از کل اوراق سازی شناورها از لحاظ DWT را در اختیار دارند که نسبت به 66 درصد مدت مشابه سال گذشته، روند کاهشی را به نمایش گذاشته است. از سوی دیگر، بخش تانکرها با اوراق سازی هفت میلیون و 800 هزار DWT ، سهم 27 درصدی اوراق سازی را در نه ماه نخست سال جاری میلادی از لحاظ DWT برعهده دارند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، شش درصد کاهش به همراه داشته است.

[کلیک و کشیدن برای جابجایی]

اخبار تجاری فله خشک

بر اساس داده های گمرکی اولیه، در مجموع، واردات سنگ آهن چینی با رسیدن به 103 میلیون تن در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، رشد 11 درصدی سال به سال را به نمایش گذاشت. به دلیل اینکه تاجران پیش از فرا رسیدن تعطیلات هفته طلایی چین در اوایل ماه جاری ترخیص گمرکی خود را انجام دادند، این کشور شاهد میزان قوی واردات بود.

در مجموع، ازابتدای سال جاری میلادی تاکنون، واردات سنگ آهن چینی با رسیدن به 817 میلیون تن رشد هفت درصدی هفته به هفته را تجربه کرد. در مجموع پیش بینی می شود واردات این محصول با رسیدن به یک هزار و 75 میلیون تن در کل سال جاری میلادی، هفت درصد رشد داشته باشد.

افزون بر این، در بخش صادرات، مجموع صادرات سنگ آهن برزیل با رسیدن به 32 میلیون تن در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، افت ده درصدی سال به سال را به نمایش گذاشت. کل صادرات این محصول در نه ماه نخست سال جاری میلادی با رسیدن به 281 میلیون تن، افزایش یک درصدی را به همراه داشت.

 

 

 

منبع: سايت خبری مانا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.