| کد خبر: 105632 |

◄ تحریم شرکت ملی نفتکش؛ شایعه یا واقعیت؟

تین‌‌نیوز| در حالی که خبرگزاری فارس خبر تحریم شرکت ملی نفتکش را منتشر کرده، هنوز هیچ رسانه خارجی این خبر را حتی منتشر نیز نکرده است.

به گزارش تین‌نیوز، خبرگزاری فارس ساعاتی پیش خبر تحریم سنگین شرکت ملی نفتکش، توسط دادگاهی در اتحادیه اروپا را منتشر کرد.

بر اساس آنچه خبرگزاری فارس در خبر خود آورده است، این تحریم «تا ۳۰ سال غیر قابل لغو است و حتی شامل سهامداران این شرکت از جمله شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) و صندوق بازنشستگی نفت نیز می‌شود.»

با توجه به اهمیتی که برجام در عرصه سیاست بین‌المللی دارد، کوچک‌ترین نشانه‌ای از چنین احکامی قطعا بازتابی گسترده خواهد داشت.

به این ترتیب حتی شائبه چنین خبری نیز از چتر خبری رسانه‌های جهان بیرون نخواهد ماند. با این حال تا این لحظه که بیش از دو ساعت از انتشار خبر گذشته است، هیچ رسانه غیرفارسی زبانی آن را نه نقل و نه تایید کرده است.

همچنین در صورت واقعی بودن چنین رخدادی باید انتظار واکنش رسمی از دولت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشیم که تا این لحظه هیچ واکنش رسمی و غیررسمی صورت نگرفته است.

البته بر اساس این خبر، «بعضی حقوقدانان مرتبط با وزارت نفت می‌گویند این تحریم اتحادیه اروپا علیه شرکت ملی نفتکش تا زمانی که برجام نقض نشود و طرفین به آن متعهد باشند عملیاتی نخواهد شد و تنها در صورتی این تحریم وارد فاز اجرا خواهد شد که برجام لغو شود.

به عبارت دقیق‌تر این حقوقدان‌ها معتقدند این تحریم علی‌رغم انکه وضع شده است، تا زمانی که برجام لغو نشده باشد در حالت تعلیق به سر خواهد برد.»

این احتمال وجود دارد که این خبر تفسیری نادرست از حکمی باشد که دادگاه اتحادیه اروپا در سپتامبر سال جاری صادر کرد و متن کامل آن در پایگاه دادگاه اتحادیه اروپا قابل دسترسی است.

با این حال، سناریوی بدبینانه‌ای نیز مطرح است. سناریویی که می‌توان آن را در امتداد جوسازی رسانه‌ای دانست و داستان غم‌انگیزی است که به شکلی غم‌انگیزتر چندان هم تازه نیست.

شرکت ملی نفتکش ایران به عنوان غول حمل‌و‌نقل سوخت در جهان، یکی از افتخارات کشور به شمار می‌رود و اگر گمان بدبینانه درست باشد، شاید باید قدری در این نکته تامل کنیم که با ایجاد چنین فضایی بر علیه یکی از مهم‌ترین شرکت‌های ملی کشور، دقیقا با چه چیزی در افتاده‌ایم.

شنیده‌ها حاکی از این است که فردا شرکت ملی نفتکش ایران، در خصوص این خبر واکنش نشان خواهد داد و شفاف سازی خواهد کرد.

باید تا واکنش شرکت ملی نفتکش ایران، و انتشار متن حکم دادگاه که خبرگزاری فارس وعده آن را داده است منتظر ماند، تا ابعاد خبری در این ابعاد روشن شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.