| کد خبر: 105330 |

◄هواپیمای ATR۷۲ در گشت زنی‎‌هایش چه خبرهایی را برایمان آورد؟!

*حمیدرضا همتی

تین‌نیوز| پس از گذشت بیش از یک سال از امضای برجام و بهبود فضای مبادلات خارجی کشور در حوزه ی صنعت هوایی و صدور مجوز وزارت خزانه داری آمریکا  برای فروش هواپیماهای بویینگ و ایرباس به ایران، بلافاصله شاهد ورود هواپیمای ATR 72  برای پرواز آزمایشی در ایران بودیم.
 
این هواپیما پس از ورود به تهران، پرواز آزمایشی اش را به استان های مختلف آغاز کرد.از جمله خبرهایی که پس از ورود این هواپیما به شهرهای مختلف شنیده شد، استقبال فرودگاه اراک و فرودگاه های استان هرمزگان نسبت به کار گیری این نوع هواپیما در مسیر های کوتاه و بین جزیره ای بود.گرچه این هواپیما برای پرواز در مناطق دارای آب های آزاد، عملکرد مناسب تری دارد، اما این حجم از واکنش ها و استقبال از این نوع پرنده، پرداختن به موضوع مهم تری را یادآوری می کند.

طبق آمار رسمی شرکت فرودگاه ها وناوبری هوایی ایران، در حال حاضر 83 فرودگاه در کشور وجود دارند که در حدود 1/3 آنها به صورت نیمه تعطیل بوده و یا کاملا تعطیل شده اند. بدون شک یکی از مهم ترین دلایل آن، نبود هواپیماهایی است که استفاده از آن ها در این فرودگاه ها با توجه به میزان متقاضی صرفه اقتصادی داشته، و همچنین با قابلیت های این فرودگاه ها برای نشست و برخاست هواپیماها در آنها همخوان باشد.
 
حال که بازار خرید هواپیماها داغ است، اضافه کردن هواپیماهایی به ناوگانمان با مولفه های مصرف سوخت پایین، تعداد صندلی کم، سقف کروز پایین جهت جابجایی در مسافت های کوتاه، امکان نشست و برخاست در باند های کوتاه و مقرون به صرفه بودن سورتی های پرواز ، به خوبی می تواند باعث رونق گیری این فرودگاه ها شود.

گرچه خبرها وشنیده ها حاکی از آن است که تست های پروازی این هواپیما در مناطق مختلف کشور مساعد بوده است ، اما بر اساس اطلاعات فنی و قابلیت های این هواپیما و با توجه به اقلیم های گوناگون آب و هوایی کشورمان، پرواز آن در مناطقی با آب های آزاد با شعاع حداقل 277 کیلومتر توجیه پذیر است.

حال اگر تصمیم داشته باشیم معیار ما برای بکار گیری هواپیماها در مسیر های کوتاه، بهترین عملکرد آنها باشد، با انتخاب هواپیماهایی با برد کوتاه و مقرون به صرفه، بسیاری از فرودگاه های کشور وارد چرخه اقتصاد شده، و علاوه بر اینکه باعث تسهیل رفت و آمد مردم محلی می شود، موجب اشتغال زایی در بسیاری از شهر های کوچک شده و به توسعه محلی و تعدیل جمعیت درشهرهای مختلف کمک شایانی خواهد کرد.
 
*کارشناس هوانوردی-گروه تحلیلی اتاق خبر ایرونیوز

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.