| کد خبر: 251215 |

نشست مشترک هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌ های حمل‌ و نقل ریلی با مدیرعامل راه آهن

نشست مشترک اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته با مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و معاونان راه آهن صبح روز یکشنبه 18 دی ماه 1401 در دفتر مدیرعامل راه آهن برگزار شد.

تین نیوز

نشست مشترک اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته با مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و معاونان راه آهن صبح روز یکشنبه 18 دی ماه 1401 در دفتر مدیرعامل راه آهن برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی انجمن، اعضای هیئت مدیره انجمن، ضمن تشکر از برگزاری این نشست که برای نخستین بار در یک سال اخیر برگزار شد، برخی از مطالبات بخش خصوصی و چالش های صنعت حمل و نقل ریلی کشور را در فرصت اختصاص یافته مطرح نمودند.

از جمله درخواست های نمایندگان بخش خصوصی از مدیرعامل راه آهن در این جلسه، ابطال بخشنامه جریمه تاخیر در پرداخت بدهی های حق دسترسی بود که به اعتقاد شرکت های عضو انجمن، مغایر مقررات است و موجب اعتراض این شرکت ها شده است.

بر اساس بند 4 ابلاغیه تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی برای بارهای داخلی که در تاریخ 8 تیر 1401 ابلاغ شد، راه آهن از ابتدای تیرماه 1401 نسبت به اعمال روزشمار جریمه برای تاخیر در پرداخت بدهی های حق دسترسی بخش خصوصی اقدام می نماید. در این بند، جریمه معادل 36 درصد سالانه در ماه اول تاخیر و معادل 54 درصد سالانه از ماه دوم به بعد در نظر گرفته شده است.

بر اساس قوانین جاری کشور، اعمال جریمه تاخیر روی بدهی صرفا در صورتی قانونی است که میان متعاملین قراردادی وجود داشته باشد و در این قرارداد، شرایط اعمال جریمه به طور دقیق شرح داده شده باشد. گفتنی است که در حال حاضر، بیشتر شرکت های ریلی قرارداد خاصی با راه آهن ندارند و تعداد محدودی از شرکت ها دارای قرارداد قدیمی با راه آهن هستند که در آن ها به چنین شرایطی اشاره نشده است .

دومین مطالبه بخش خصوصی در این نشست، تعیین تعرفه خدمات لکوموتیو بخش خصوصی مطابق دستورالعمل ابلاغی شورای رقابت مورخ 20/02/1400 بود. علی رغم تهیه و تصویب دستور العمل «تعیین نرخ خدمات لکوموتیوهای بخش خصوصی» توسط شورای رقابت و ابلاغ آن لکن تا کنون این مصوبه به مرحله اجرا نرسیده است. با توجه به انحصاری بودن شبکه اصلی راه آهن و موقعیت شرکت راه آهن در ارائه خدمات در بازار حمل و نقل ریلی، تهیه این دستور العمل در سال ۱۳۹۱ در شورای رقابت کلید خورد و علی رغم بازنگری در سال ۱۳۹۹ و ابلاغ نهایی به شرکت راه آهن در سال ۱۴۰۰ برای اجرا، هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

همچنین در این جلسه بر لزوم تسریع در پرداخت مطالبات شرکت های خصوصی مالک لکوموتیو توسط شرکت راه آهن تاکید شد.

دیگر موضوع مطرح شده در این جلسه، معافیت صنعت حمل و نقل ریلی از مالیات ارزش افزوده بود. در بند (ب) ماده 52 قانون برنامه ششم توسعه کشور چنین آمده است: «مالیات بر ارزش افزوده خدمات حمل و نقل ریلی علاوه بر معافیت های مذکور در بند 1۲ ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر محاسبه خواهد شد.». اما در نهایت پس از گردش کار طولانی میان سازمان امور مالیاتی و دیوان عدالت اداری، طبق نامه شماره 5/1400/210 که در تاریخ 12 اردیبهشت ماه سال 1400 توسط معاون حقوقی و فنی سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد، مالیات هایی که مودیان ارائه کننده خدمات حمل و نقل ریلی بار در موقع خرید کالا یا خدمت برای فعالیت های اقتصادی خود (به نسبت حمل و نقل ریلی بار) پرداخت نموده اند، قابل استرداد نمی باشد.

علی رغم پیگیری های راه آهن به عنوان متولی حاکمیتی بخش حمل و نقل ریلی کشور و شرکت های عضو انجمن از مراجع حاکمیتی از جمله سازمان امور مالیاتی، تا کنون نتیجه خاصی در این زمینه حاصل نشده است. این مشکل  باعث تحمیل مشکلات مالی زیادی بر بخش حمل و نقل ریلی خواهد شد.

دیگر موضوع مورد بحث در این نشست، یارانه ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر بود. فرآیند زمان بر و پیچیده اجرای این قانون در بخش ریلی بهره برداری از آن را عملاً متوقف کرده است.

علاوه بر موارد فوق موضوع ساختار کمیسیون عالی سوانح ریلی نیز در این جلسه مورد بحث قرار گرفت و تقاضا شد که نسبت به تشکیل یک نهاد تنظیم گر مستقل اقدام شود.

در این جلسه ضمن تشکر از همکاران راه آهن، پیگیری موارد مطرح شده مورد تاکید قرار گرفت و بر اساس تصمیم مدیرعامل محترم راه آهن مقرر شد کارگروه های جداگانه ای برای بررسی و پیگیری تحقق درخواست های بخش خصوصی با حضور نمایندگان هر دو بخش خصوصی و دولتی تشکیل گردد و در جلسه آتی که در اسرع وقت برگزار می شود تصمیم گیری شود .

هیئت مدیره انجمن به نمایندگی از شرکت های عضو ضمن اعلام همکاری و تعامل با راه آهن آرزوی موفقیت این بخش مهم کشور را دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.