| کد خبر: 245137 |

شرکت آدانی سهام بندر حیفا را خرید

شرکت آدانی با خرید سهام بندر حیفا، به توسعه کریدور هند-عرب-مدیترانه کمک می کند.

تین نیوز

شرکت آدانی با خرید سهام بندر حیفا، به توسعه کریدور هند-عرب-مدیترانه کمک می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، در اختیار گرفتن سهام بندر حیفا توسط شرکت آدانی با مشارکت شرکت اسرائیلی Gadot Group، نه تنها یک اقدام تجاری مهم توسط یکی از بزرگترین شرکت های هندی محسوب می شود، بلکه نشان دهنده جاه طلبی ژئواکونومیک هند است که به گسترش کریدور چندوجهی هندوستان به مدیترانه از طریق کشورهای عرب جنوب خلیج فارس کمک می کند و یک مسیر اقتصادی - تجاری جدید به اروپا را از طریق خاورمیانه شکل می دهد.

کنستانتینو خاویر، یک پژوهشگر اندیشکده پیشرفت های اجتماعی و اقتصادی، در این رابطه می گوید: این مشارکت، اولین گام بزرگ در اجرای کریدور چندوجهی موسوم به هند- عرب -مدیترانه است و بنادر اسرائیل و امارات متحده عربی دو جزء مهم از آن هستند.

وی افزود: این حرکت یک پایگاه بندری حیاتی برای دسترسی به بازار غرب را در اختیار شرکت آدانی قرار می دهد که در راستای اهداف هندوستان به دنبال ایفای نقشی موثرتر در زنجیره تامین بین آسیا و اروپا است.

بندر حیفا بدون شک از توافقات تجاری هند با بریتانیا و اتحادیه اروپا که مذاکرات آن در جریان است، بهره بسیاری خواهد برد.

شرکت آدانی تاکید کرده که با در دست گرفتن سهام بندر حیفا، ردپای خود را به حوزه بنادر اروپا که شامل منطقه سودآور مدیترانه است، گسترش خواهد داد.

زیرساخت کنونی بندر حیفا شامل دو ترمینال کانتینری و دو ترمینال چندمنظوره است.

در سال ۲۰۲۱ این بندر یک میلیون و 460 هزار تی ای یو کانتینر و دو میلیون و 560 هزار تن کالای عمومی و فله را تخلیه و بارگیری کرده است.

کریدور هند-عرب-مدیترانه، بنادر اصلی هند را به بنادر واقع در امارات و از آنجا از طریق ریل با عبور از عربستان سعودی و اردن به بندر حیفا متصل می کند.

اسرائیل و امارات به دنبال اتصال ریلی دبی و حیفا، به عنوان بخشی از پروژه‌های زیرساختی استراتژیک منطقه‌ای هستند که دو کشور بر اساس پیمان صلح«ابراهیم» در سال ۲۰۲۰ برای توسعه آن توافق کردند.

میشائل تانچوم، دانشیار ارشد موسسه AIES و مقام ارشد اندیشکده ECFR در مقاله ای با عنوان «کریدور هند-عرب-مدیترانه؛ تغییر پارادایم در اتصال استراتژیک به اروپا» گفته که این کریدور می تواند یک قوس ارتباطی تجاری از سواحل دریای عرب در هند به سواحل شرقی مدیترانه در یونان ایجاد کند.

این پژوهشگر در مقاله خود که در آگوست ۲۰۲۱ منتشر شد، اظهار داشت: پیوند دریایی ترانس مدیترانه از حیفا به اروپا از طریق بندر ترانشیپی پیرائوس یونان، به این معنی است که کالاهای هندی ارسال شده به بنادر امارات متحده عربی می توانند به راحتی به بازارهای اصلی و مراکز تولیدی اروپا راه پیدا کنند.

وی افزود: کالاهای هندی که از طریق این مسیر چند وجهی حمل می‌شوند، می‌توانند در کمتر از ۱۰ روز از بمبئی به اروپا برسند، یعنی ۴۰ درصد سریع‌تر از مسیر دریایی کانال سوئز.

عادی سازی روابط بین اسرائیل و امارات متحده عربی بر اساس پیمان ابراهیم در سال ۲۰۲۰، زمینه را برای افزایش همکاری اقتصادی بین دو کشور فراهم کرده است.

علاوه بر این، گروه منطقه ای هند، اسرائیل، امارات متحده عربی و ایالات متحده، معروف به I2U2 که در سال ۲۰۲۱ تأسیس شد، به عرصه ای برای تقویت ارتباط اقتصادی هند با خاورمیانه تبدیل شده است.

کریدور هند-عرب-مدیترانه بخشی اساسی در تکمیل کریدور امنیت غذایی هند و امارات خواهد بود. بر اساس ابتکار کریدور امنیت غذایی بین دو کشور، در ماه فوریه ۲۰۲۲ تفاهم نامه ای بین سازمان توسعه صادرات محصولات کشاورزی و محصولات غذایی فرآوری شده هند و شرکت لجستیکی و چند ملیتی دی پی ورلد امضا شد. این شرکت که مقر اصلی آن در دبی است در چندین بندر هند حضور داشته و به راهبری پایانه ها و انجام عملیات لجستیکی و انبارداری مشغول است.

در برنامه بین المللی شرکت آدانی هند، بندر حیفا نقش مهمی را در کنار سرمایه گذاری جدید این شرکت در بندر کلمبو ایفا می کند.  

از نظر ژئوپلیتیکی، این نشان دهنده ورود ژئواکونومیک هند به منطقه مدیترانه است که چین نیز در آن بازیگر مهمی است و پیشتر در بندر حیفا از طریق گروه SIPG سرمایه‌ گذاری قابل توجهی در بخش پایانه های کانتینری کرده است.

وقتی صحبت از نائل آمدن به اهداف ژئواکونومیک هندوستان در خارج از آن کشور می‌شود، هند باید روی بخش خصوصی حساب باز کند و گروه آدانی به عنوان بزرگترین شرکت هندی برای دستیابی به این اهداف گام برداشته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.