| کد خبر: 243833 |

قوه قضائیه ایران به کمک کریدور شمال-جنوب می آید

اکنون مقامات قضایی کشور با درک صحیح از اهمیت کارکرد یکپارچه اجزای لجستیکی کریدور شمال جنوب، برای رفع مشکلات آستارا وارد عمل شده اند و ضرب العجلی سه ماهه را برای سازمان متولی و پیمانکار ذیربط جهت تکمیل لایروبی بندر آستارا تعیین نموده اند.

تین نیوز

شهر مرزی آستارا درجنوب غربی دریای خزر و در مجاورت مرز زمینی بین ایران و جمهوری آذربایجان محل تلاقی مدهای مختلف حمل و نقل دریایی، ریلی و جاده ای است و به همین دلیل می تواند نقش کلیدی برای ارتقای جایگاه ترانزیتی ایران در امتداد محور کریدور شمال-جنوب ایفا نماید.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر،  راه آهن جمهوری آذربایجان از بهمن سال ۱۳۹۶ به این نقطه مرزی وصل شده ولی از سمت ایران هنوز باید ۱۶۴ کیلومتر خط ریل دیگر احداث شود تا راه آهن دو کشور در مرز آستارا به هم متصل و ایده کریدور ریلی شمال جنوب از بندرعباس تا آستارا محقق شود.

 وزیر اقتصاد در پی سفر رئیس جمهوری به روسیه، گفته بود خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری از سوی روسیه برای تکمیل خط آهن رشت-آستارا در اختیار ایران قرار میگیرد. این خبر بعدا توسط سفیر ایران در روسیه رد شد و اکنون مشخص نیست تا چه زمانی راه آهن ایران در نقطه مرزی آستارا به راه آهن جمهوری آذربایجان و به شبکه ریل اروپا متصل می شود.

 ساخت بندر تجاری آستارا از سال ۱۳۸۸ توسط بخش خصوصی آغاز و در سال ۱۳۹۲ بهره برداری از آن آغاز شد، اما با گذشت ۱۳ سال، هنوز لایروبی کانال و حوضچه این مجتمع بندری تکمیل نشده و بسیاری از فرصتهای بخش خصوصی در بندر آستارا برای کسب سهم موثر و پایدار از مبادلات تجاری کشور و منطقه (واردات، صادرات و ترانزیت) و همچنین تردد کشتی های رو-رو از دست رفته است.

اکنون مقامات قضایی کشور با درک صحیح از اهمیت کارکرد یکپارچه اجزای لجستیکی کریدور شمال جنوب، برای رفع مشکلات آستارا وارد عمل شده اند و ضرب العجلی سه ماهه را برای سازمان متولی و پیمانکار ذیربط جهت تکمیل لایروبی بندر آستارا تعیین نموده اند.

با تکمیل لایروبی بندر آستارا، دستیابی به ظرفیت ۷۵۰ هزار تنی این مجتمع بندری برای ارائه خدمات به انواع کشتی های باری از جمله کشتی های رو-رو فراهم می گردد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    من فکر نکنم بندر استارا ظرفیت بارگیری کشتی های بزرگ داشته باشد .


    به نظر بندر انزلی و کاسپین امکانات انها به نسبت سایر بنادر خزر ایران بهتر باشد . البته منظور نسبی هست .

    طرح بندر خشک هم میتواند راهگشا باشد ،بخشی از مشکل کمبود جا ، سیلو و انبار و امکانات بارگیری هست ، بنظر قزوین و یا نقاط بهتر دیگر امکان پشتیبانی لجستیکی داشته باشند اگر مطالعه شود ، بخاطر قیمت پایین زمین ، اسیب محیط زیست کمتر ، دسترسی به آزادراه و ریل ، زمین بایر بیشتر ، نزدیکی به پایتخت و کریدور شمال جنوب . فاصله ان هم کمتر از ۱۵۰ کیلومتر تا بندر هست


    مشابه نقش بندر خشک ساراگوسا اسپانیا

  • ناشناس 0 0

    لایروبی منظم بنادر شمالی و گسترش ظرفیت انبارهای مجهز و دپوی بار در بنادر شمالی !!! و ناوگان کشتی های ایران در دریای خزر !!! مهمتر از صرفا اتصال ریلی است !!! زیرا به کمک ظرفیت صادراتی و ترانزیت در بنادر که هرقدر بزرگتر شوند !!! امکان صادرات و ترانزیت کشور افزایش می یابد !!!! ظرفیت ترانزیت بار به کمک راه آهن در این سطح نیست !!! با اینکه باز هم بسیار مهم است !!!