| کد خبر: 171409 |

◄ باکو و مسکو، تکمیل کریدور شمال جنوب را بررسی کردند

قربان‌اف رئیس شرکت دولتی راه‌آهن جمهوری آذربایجان و آلان لوشنیکف معاون وزارت راه فدراسیون روسیه در دیداری که روز گذشته داشتند تکمیل کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب را موردبررسی قراردادند.

تین نیوز

قربان‌اف رئیس شرکت دولتی راه‌آهن جمهوری آذربایجان و آلان لوشنیکف معاون وزارت راه فدراسیون روسیه در دیداری که روز گذشته داشتند تکمیل کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب را موردبررسی قراردادند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از  ایرنا، قربان‌اف در این دیدار گفت: مرحله نخست تکمیل کریدور شمال-جنوب به پایان رسیده و این مسیر بین‌المللی در بخش جمهوری آذربایجان به‌طور کامل آماده بهره‌برداری است.

او افزود: این کریدور نه‌تنها در توسعه جمهوری آذربایجان، ایران و فدراسیون روسیه بلکه دیگر کشورهای منطقه که درصدد گسترش مبادلات تجاری از طریق صادرات و واردات هستند، نقش مهمی خواهد داشت.

به گفته قربان‌اف کریدور شمال-جنوب، اروپای شمالی را به آسیای جنوب شرقی متصل می‌کند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در صورت بهره‌برداری کامل این مسیر شرایط مناسب برای ورود کشورهای اروپا، روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز به خلیج‌فارس، هند و توسعه روابط بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر با بنادر دریای سیاه فراهم خواهد شد.

لوشنیکف معاون وزارت راه فدراسیون روسیه نیز با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب، بر ضرورت جذب محموله برای حمل از این مسیر بین‌المللی تأکید کرد.

در این دیدار همچنین در خصوص استفاده از ظرفیت‌های کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل جنوب-غرب که مسیر فرعی از شمال-جنوب برای انتقال محموله‌ها از خلیج‌فارس از طریق خاک ایران، جمهوری آذربایجان و گرجستان به بنادر دریای سیاه و بالعکس و نیز خط ریلی باکو-تفلیس-قارص تبادل‌نظر شد.

موافقت‌نامه راه‌اندازی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب در شهریورماه 1379 در سن‌پترزبورگ روسیه به امضای وزیران حمل‌ونقل این کشور، ایران و هند رسید.

این راه‌گذر مهم‌ترین حلقه تجارت میان آسیا و اروپا است که در مقایسه با مسیرهای سنتی ازنظر مسافت و زمان تا 40 درصد کوتاه‌تر و ازنظر هزینه تا 30 درصد ارزان‌تر هست.

دروازه اصلی کریدور شمال-جنوب، بندر چابهار است که با سرمایه‌گذاری مشترک ایران، هند و افغانستان درحال‌توسعه است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.