| کد خبر: 268111 |

پیشنهاد عضو شورا به اتوبوسرانی برای حل مشکل جا به جایی معلولانِ خیلی شدید

عضو شورای اسلامی شهر تهران به شرکت واحد اتوبوسرانی پیشنهاد داد که با استفاده از بودجه پیش بینی شده برای سامانه حمل ونقل معلولان، به منظور جابه جایی افراد دارای معلولیت خیلی شدیدی که همراهان آن ها توانایی انتقال شان به وَن های این سامانه را ندارند، از رانندگان جوان دارای قدرت بدنی مناسب استفاده کند که این افراد را از داخل منزل به داخل خودرو انتقال دهند و به ازای این کار، مبلغ بیشتری به عنوان سختی کار به دریافتی ماهانه آن ها اضافه شود.

تین نیوز

عضو شورای اسلامی شهر تهران به شرکت واحد اتوبوسرانی پیشنهاد داد که با استفاده از بودجه پیش بینی شده برای سامانه حمل ونقل معلولان، به منظور جابه جایی افراد دارای معلولیت خیلی شدیدی که همراهان آن ها توانایی انتقال شان به وَن های این سامانه را ندارند، از رانندگان جوان دارای قدرت بدنی مناسب استفاده کند که این افراد را از داخل منزل به داخل خودرو انتقال دهند و به ازای این کار، مبلغ بیشتری به عنوان سختی کار به دریافتی ماهانه آن ها اضافه شود.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، «سید جعفر تشکری هاشمی» رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درباره آخرین وضعیت ارائه خدمات در سامانه حمل ونقل معلولان توضیح داد: در ماه های اخیر، با توجه به درخواست جمعی از افراد توان یاب، اعضای شورا با همکاری مسئولان مدیریت شهری از خروج سامانه حمل ونقل معلولان پایتخت از ذیل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران جلوگیری کردند و خوشبختانه جابه جایی افراد قطع نخاع دارای معلولیت شدید و خیلی شدید در سطح شهر، همچنان با هزینه بسیار اندک توسط این سامانه و زیر نظر شرکت واحد و با استفاده از بودجه تصویب شده برای این شرکت توسط شورای اسلامی شهر تهران انجام می شود. 

وی افزود: سامانه حمل و نقل معلولان به صورت ویژه به افرادی که دچار قطع نخاع شده اند و معلولیت های شدید یا خیلی شدید دارند، خدمات رسانی می کند. خودروهای وَن مورد استفاده در این سامانه به بالابر برقی مجهز هستند و اگر خود افراد توان یاب بخواهند، افراد همراه آن ها نیز می تواند سوار خودرو شوند و آن ها را در سطح شهر همراهی کنند. خوشبختانه در حال حاضر ۸۰ خودروی وَن در سامانه حمل و نقل معلولان وجود دارد و برنامه ریزی شده است که با پیش بینی بودجه لازم در سال های آتی، از سال آینده هر سال ۴۰ دستگاه وَن به این سامانه اضافه شود. 

تشکری هاشمی با بیان این که سامانه حمل و نقل معلولان، سامانه تخصصی جابه جا کردن افراد دارای توان یاب است که به صورت ویژه به معلولان قطع نخاعی که از ویلچر استفاده می کنند، خدمات رسانی می کند، عنوان کرد: در این سامانه هم از رانندگان آموزش دیده و هم از تجهیزات ویژه جابه جایی افراد توان یاب استفاده می شود، زیرا می دانیم عمده افرادی که از ویلچر استفاده می کنند، نمی توانند به راحتی با تاکسی یا دیگر مودهای حمل ونقلی در سطح شهر تردد کنند و باید شرایط مخصوصی برای خدمات رسانی به آن ها وجود داشته باشد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: یکی دیگر از خدماتی که شهرداری به افراد دارای معلولیت ارائه می کند، سرویس دانش آموزان استثنایی است که با کمک شرکت خودروسرویس شهر، این خدمات از ابتدای سال تحصیلی جاری تا امروز بدون وقفه و به صورت رایگان به این دانش آموزان ارائه شده است و شورای شهر نیز در سال ۱۴۰۲، ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه به عنوان منابع تکمیلی در این زمینه در نظر گرفته است که خدمات سرویس رایگان دانش آموزان استثنایی با مشکل مواجه نشود. 

عضو شورای شهر با یادآوری این نکته که تمام معلولان تحت پوشش بهزیستی در شهر تهران می توانند از کارت بلیت رایگان مترو و اتوبوس استفاده کنند، بیان کرد: علاوه بر افراد دچار قطع نخاع که می توانند از خدمات سامانه حمل و نقل معلولان بهره مند شوند، شهرداری تهران برای سال آینده ارائه خدمات متنوعی را به سایر افراد دارای معلولیت مد نظر دارد که قرار است یا به صورت لایحه و برای تصویب به صحن شورا ارائه شود یا این که منابع مالی مورد نیاز و راهکارهای اجرایی ارائه این خدمات در فرآیند بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری پیش بینی شود. 

وی با تاکید بر این که رانندگان سامانه حمل و نقل معلولان افراد آموزش دیده ای هستند و براساس شرح شغل تعریف شده، موظف هستند که معلولان را با استفاده از بالابرهای برقی سوار خودروهای وَن این سامانه کنند، اظهار داشت: راننده موظف است که وقتی به درب منزل یا محل کار یک معلول می رسد، از خودرو پیاده شود و بالابر برقی را آماده کند و حتی اگر کسی همراه معلول نبود، فرد توان یاب را خودش وارد خودرو کند و قفل های مربوطه را برای فرد توان یاب ببندد و از ایمن بودن سفر او با خودروی خود مطمئن شود. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در این فرآیند لازم نیست که معلول از روی ویلچر خود بلند شود، بلکه تنها لازم است که شخص همراه معلول، ویلچر را با استفاده از بالابر برقی نصب شده توسط راننده، به داخل خودرو هدایت کند و حتی اگر کسی همراه با فرد توان یاب نبود، راننده موظف است خودش این کار را انجام دهد. همچنین راننده موظف است که از سالم بودن بالابر برقی در تمام مواقع اطمینان حاصل کند که خدمات رسانی به استفاده کنندگان سامانه حمل ونقل معلولان با مشکل مواجه نشود. 

تشکری هاشمی ادامه داد: عموما اعضای خانواده یا همراهان افراد دارای معلولیت خیلی شدید، آن ها را از داخل منزل به بیرون می آورند و با کمک راننده و با استفاده از بالابر برقی، سوار خودروی وَن سامانه حمل ونقل معلولان می کنند، اما ممکن است همراهان برخی معلولان خیلی شدید، امکان انجام این کار را نداشته باشند. در این وضعیت، راننده قانونا موظف نیست که افراد دارای معلولیت خیلی شدید را از داخل منزل بلند کند و به داهل خودرو انتقال دهد و در چنین شرایطی ممکن است در تردد این دسته از معلولان در سطح شهر مشکل ایجاد شود. 

عضو شورای شهر برای حل مشکل افراد دارای معلولیت خیلی شدید که همراهان آن ها توانایی انتقال شان به بیرون از منزل را ندارند، پیشنهاد داد: برای این که این دسته از معلولان بتوانند در سطح شهر تردد داشته باشند، شرکت واحد اتوبوسرانی به عنوان متولی سامانه حمل ونقل معلولان، برای نقل و انتقال این افراد از رانندگان جوان دارای قدرت بدنی مناسب استفاده کند که آن ها را از داخل منزل به داخل خودرو انتقال دهند و به ازای این کار، با استفاده از بودجه پیش بینی شده برای سامانه، مبلغ بیشتری به عنوان سختی کار به دریافتی ماهانه آن ها اضافه شود. 

وی در پایان گفت: جابه جایی افراد دچار قطع نخاع دارای معلولیت شدید و خیلی شدید توسط سامانه حمل و نقل معلولان بسیار کم هزینه است و برای هر سفر بسته به فاصله بین مبدأ تا مقصد، معادل قیمت یک بلیت شرکت واحد از این افراد هزینه دریافت می شود . 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟