بازدید سایت : ۹۷۰۰۴

بی تعهدی های شهرداری تهران به حمل ونقل معلولان ؛ «بذل و بخشش سه دستگاه ون به شرکت واحد و موسسه خصوصی»

شهرداری تهران سال گذشته با عدم پرداخت هزینه سرویس دانش آموزان استثنایی آنها را خانه نشین کرد و این بار با بذل و بخشش ون های مناسب سازی شده متعلق به سامانه حمل ونقل جانبازان و معلولان برای خانه نشینی ۱۷ هزار معلول و جانباز تهرانی خیز برداشته است .

بی تعهدی های شهرداری تهران به حمل ونقل معلولان ؛ «بذل و بخشش سه دستگاه ون به شرکت واحد و موسسه خصوصی»
تین نیوز |

مدیرعامل کمپین معلولان به خبرآنلاین گفت: در روزهای پایانی سال گذشته از انتقال و استفاده غیرقانونی ون های حمل ونقل معلولان توسط شهردری تهران مطلع و ضمن اطلاع به مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر، خواستار بازگرداندن ون ها به سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان شدیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، شهرداری تهران سال گذشته با عدم پرداخت هزینه سرویس دانش آموزان استثنایی آنها را خانه نشین کرد و این بار با بذل و بخشش ون های مناسب سازی شده متعلق به سامانه حمل ونقل جانبازان و معلولان برای خانه نشینی ۱۷ هزار معلول و جانباز تهرانی خیز برداشته است .

طبق قانون حمایت از معلولان، حمل ونقل معلولان در درون شهرها جزء وظایف شهرداری هاست و شهرداری تهران مدت هاست در انجام این وظیفه خود کوتاهی می کند. شهرداری اخیراً در اقدامی غیرقانونی ۳ دستگاه ون مناسب سازی شده ویژه سامانه حمل ونقل جانبازان و معلولان را به دیگر مراکز انتقال داده است. این اتفاق در حالی صورت گرفته که سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان به دلیل استهلاک، فرسودگی و کمبود ناوگان و راننده برای جابجایی جانبازان و معلولان با مشکل روبروست .

بخشش غیرقانونی ون های مناسب سازی شده سامانه حمل ونقل معلولان

مدیر کمپین معلولان در این باره گفت: «پس از سال ها مطالبه گری کمپین، تشکل ها و فعالان حوزه معلولان، از ۶۰ دستگاه ون مصوبه شورای چهارم در اسفند سال ۹۵، سرانجام اوایل سال گذشته تنها ۲۰ دستگاه ون صفرکیلومتر به ناوگان سامانه حمل ونقل جانبازان و معلولان به منظور خدمات دهی بیشتر به این افراد اضافه شد. اما همان ابتدا یک دستگاه از ون ها به بازرسی شرکت واحد و دو دستگاه دیگر نیز همراه با راننده به یک موسسه خصوصی در زعفرانیه تهران منتقل و مورد استفاده آنها قرار گرفت .»

به گفته بهروز مروتی، کمپین معلولان در روزهای پایانی سال گذشته از انتقال و استفاده غیرقانونی ون ها مطلع و ضمن اطلاع به مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهر، خواستار بازگرداندن ون ها به سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان شد.

وی ادامه داد: «در ادامه درخواست کمپین، هفته گذشته کاشانی از اعضای شورای شهر تهران پیش از دستور یکصد و سی و هفتمین جلسه شورای شهر تهران از این اقدام غیرقانونی انتقاد کرد و با تذکر به شهرداری تهران، خواستار بازگرداندن ون ها به سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان شد اما با گذشت یک ماه از پیگیری های کمپین و تذکر عضو شورای شهر، شهرداری تهران هنوز واکنشی به این موضوع نشان نداده است .»

مروتی این عدم واکنش را نشان دهنده «بی توجهی شهرداری به مطالبه معلولان و عدم توجه کافی به حفظ و نگهداری ابزار خدمات دهنده به این طیف دانست.»

به گفته مروتی «با بذل و بخشش سه دستگاه ون مذکور، در حال حاضر فقط ۱۷ دستگاه از ۲۰ دستگاه خریداری شده، برای این سامانه باقیمانده که برای جابجایی دست کم شش هزار معلول و جانباز مشترک این سامانه در سطح تهران کافی نیست. سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولین به غیر از ۲۰ دستگاه ون جدید، دارای ۶۰ دستگاه ون مناسب سازی قدیمی است که همین محدود خودروهای موجود نیز به دلیل استهلاک، فرسودگی و کمبود بودجه موردنیاز برای تعمیر، بسیاری از مواقع سرویس نبوده و نیاز به تعمیر دارند و برخی دستگاه ها به دلیل عدم تأمین هزینه های تعمیرات گاهی روزها و هفته ها در تعمیر مانده و امکان ارائه خدمت ندارند.»

مدیر کمپین معلولان گفت: «چنانچه هر ۳ دستگاه ون مذکور تا پایان هفته جاری به سامانه حمل و نقل معلولان بازگردانده نشوند، این کمپین اقدام مقتضی به عمل خواهد آورد. شهرداری تهران بر اساس مصوبه شورای چهارم که اسفند ماه سال ۱۳۹۵ صورت گرفت، مکلف به خرید ۶۰ دستگاه ون مناسب سازی شده برای سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان بود اما با گذشت ۷ سال تنها ۲۰ دستگاه ون برای این سامانه خریداری شده است.»

خانه نشینی دانش آموزان استثنایی به لطف شهرداری تهران

کم کاری شهرداری در ارائه خدمات حمل ونقل معلولان مسبوق به سابقه است و گویا این امر در اثر تکرار، به اقدامی عادی برای شهرداری تبدیل شده است . سال گذشته شهرداری از ارائه هزینه سرویس مدارس دانش آموزان استثنایی خودداری کرد و زیر بار فشار و تجمع خانواده ها در نهایت از شش ماه تحصیلی تنها حاضر به پرداخت هزینه دو ماه سرویس مدارس شد و در سال جاری هم احتمال همکاری شهرداری در این زمینه بسیار اندک است. خانواده ها در این مدت بین شهرداری، تاکسیرانی، آموزش و پرورش و آموزش و پرورش استثنایی پاس کاری شدند و حتی تجمع آنها و تذکر دو تن از اعضای شورای شهر تهران هم برای حل این معضل کارگر نیفتاد.

بی تعهدی شهرداری

خانم ف.م از مادران دارای فرزند نابینا و از فعالان انجمن اولیا و مربیان یکی از مدارس استثنایی تهران گفت: «با وجود قول هایی که برای پرداخت دستمزد رانندگان داده شده بود اما شهرداری به تعهد خود عمل نکرد، سرویس ها دنبال بچه هایمان نیامدند و سال تحصیلی را از دست دادند.»

او بیان کرد: «هزینه ماهانه سرویس مدارس استثنایی حدود ۲۸۰ میلیون تومان بود که از این مبلغ تنها برای دو ماه ۱۶۰ میلیون تومان برابر با نصف هزینه هر ماه پرداخت شد، بر همین اساس پیمانکاران بدهکار راننده ها شدند، رانندگان سرویس هریک در جست وجوی منبع درآمدی پراکنده و دانش آموزان استثناییِ مظلوم و بی پناه خانه نشین شدند.

شهرداری بهانه می آورد

یکی از مدیران آموزش و پرورش استثنایی نیز گفت: شهرداری تقبل کرده بود هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی را پرداخت کند اما این کار را نکرد و گفت قبلأ هزینه سرویس مدارس استثنایی ماهانه ۶ میلیارد تومان بود و الان این رقم به ۱۰ برابر افزایش یافته و تأمین آن از عهده ما خارج است.

وی که نخواست نامش ذکر شود، افزود: این ادعای شهرداری پذیرفتنی نیست چرا که با افزایش هزینه ها درآمدهای شهرداری هم افزایش یافته و شهرداری نباید به بهانه افزایش هزینه ها تعهد خود را انجام ندهد.

او بیان کرد: حدود ۵ هزار دانش آموز استثنایی در تهران وجود دارد که ۹۰ درصدشان از این سرویس ها استفاده می کنند.

به گفته این مدیر در تهران تنها سه مدرسه نابینایان وجود دارد که تمام دانش آموزان تهران و شهرستانهای اطراف به آنها مراجعه می کنند و در مدتی که سرویس دهی وجود نداشت بسیاری از خانواده ها به خصوص از رباط کریم، اسلامشهر، شهریار به دلیل عدم توان مالی نتوانستند بچه هایشان را به مدرسه بیاورند و مسبب همه این اتفاقات، شهرداری تهران است .

خودرو و راننده، هر دو محدود

مدیر یکی از انجمن های فعال حوزه معلولان در این باره گفت: «معلولان هر سفر درون شهری خود را چند روز زودتر باید به سامانه اطلاع دهند تا برنامه ریزی شود، با این حال در مواقع بسیاری پیش آمده که سفرها به دلیل کمبود خودرو کنسل می شوند و یا راننده ها ساعت رفت وآمد را تغییر می دهند چون می گویند باید به بقیه درخواست کنندگان نیز رسیدگی شود.»

به گفته وی افراد معلول به خصوص معلولین شدید فقط در مواقع ضروری و برای انجام اموری مانند مراجعه به پزشک، کاردرمانی و... درخواست خودرو می کنند و تعیین ساعت این امور از دست خودشان خارج است و بنابراین تغییر ساعت ها توسط رانندگان کار درستی نیست اما همه می دانیم علت این اتفاق محدودیت شدید خودروهاست .

شهرداری، حد فاصل انزوا و حضور اجتماعی معلولان

شهرداری در قبال افراد دارای معلولیت در مقایسه با سایر دستگاه وظایف زیادی دارد اما به اندازه وظایف خود به این حوزه توجه نمی کند. در حالیکه انتظار می رود شهرداری با حفظ احترام به معلولان به آنها خدمت رسانی کند اما این نهاد با کم کاری و کوتاهی خود، زندگی این گروه را به انزوا و محرومیت از دسترسی به امکانات اجتماعی سوق می دهد.

درحالی که وظیفه مندی شهرداری در قبال معلولان حکم می کند تا این نهاد هر روز خدمات قابل ارائه به این گروه از شهروندان را توسعه، بهبود و ارتقا دهد اما دیده می شود شهرداری کلانشهر تهران به هر بهانه و تدبیری و به قیمت
تغییر سرنوشت هزاران معلول از انجام وظیفه خود شانه خالی می کند. باید دید خارج کردن معلولان از اولویت های شهرداری و محروم نگاه داشتن آنان به سود چه کسانی است که اینگونه آشکار کمر به نادیده گرفتن آنان بسته اند..؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی پاسخ

    خواهش میکنم خیز برندارید، دیگه واژه ها اینقدر تکراری شده، که دیگه خیز هم اضافه میشه به دروغگویی هایتان. بله میفرمایند:« مرا به خیر تو امیدی نیست، شر مرسان»