| کد خبر: 203213 |

چرا برنامه پایلوت دوچرخه در شهری کوچکتر که گستردگی کمتری دارد و مشکل اختلاف ارتفاع هم ندارد اجرا نمی‌شود تا مشکلات آن شناسایی و راهیابی شود؟

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل در مورد گمانه‌زنی‌هایی که درباره علت شکست «بیدود» مطرح می‌شود، گفت: توسعه دوچرخه سواری در شهرها در صورت اقتصادی بودن برای شهروندان، به‌خودی خود محقق خواهد شد و نیازی به کمک مالی دولت و یا شهرداری نخواهد بود.

به گزارش تین نیوز، علی افشار بیان کرد: چنانچه به فکر معرفی دوچرخه به‌عنوان وسیله نقلیه پاک و سالم هستیم باید برنامه‌ریزی انجام شده همه آحاد جامعه را در بر بگیرد و ایمنی و امنیت دوچرخه سواران در کنار اقتصادی بودن و فراگیر بودن آن، در اولویت سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان باشد.

او با بیان این‌که در زمانی نه چندان دور، دوچرخه هرکولس وسیله نقلیه رایج در بسیاری از شهرها ازجمله تهران، یزد، اصفهان و کاشان بود، افزود: وسعت گرفتن شهرها و اختلاف ارتفاع در بخش‌های مختلف شهرها، استفاده از دوچرخه را غیرعملی نمود و کم کم موتور گازی و خودروی شخصی وارد چرخه حمل و نقل شد و مردم به‌تدریج خود را با شرایط جدید وفق دادند.

بیشتر بخوانید: چرا «بیدود» شکست خورد؟

این کارشناس تاکید کرد: گذر زمان نشان داده که مردم همواره در صدد تطبیق با شرایط محیط و استفاده بهینه از امکانات پیرامون خود بوده‌اند و هر آنچه که با این طبیعت انسانی همسویی نداشته کنار گذاشته شده و از یادها رفته است.

وی  با بیان این‌که اگر بنا بر این است که مجدداً دوچرخه به‌عنوان وسیله نقلیه پاک و سالم به مردم معرفی شود باید برنامه‌ریزی انجام شده همه آحاد جامعه را در بر بگیرد، گفت: آیا قوانین حمایتی برای دوچرخه سواران از جمله زنان دوچرخه سوار داریم تا اگر کسی مانع و باعث مزاحمت دوچرخه سواران شد با خاطیان برخورد شود؟

به گزارش تین نیوز، افشار افزود: چرا برنامه پایلوت دوچرخه در شهری کوچکتر که گستردگی کمتری دارد و مشکل اختلاف ارتفاع هم ندارد اجرا نمی‌شود تا مشکلات آن شناسایی و راهیابی شود؟ مردم شهرهایی مانند قم، کاشان و اصفهان که از دیرباز با دوچرخه سواری در سطح محلات شهری آشنا بوده‌اند مستعدترین افراد برای جایگزین کردن دوچرخه به‌عنوان وسیله نقلیه پاک و سالم خواهند بود.

وی تاکید کرد: آیا برآورد هزینه برای جابه‌جایی در سطح شهر از بُعد موضوعات سلامتی، محیط زیستی، آرامش روانی و مالی، و ...در سطح فردی و اجتماعی صورت گرفته و تفهیم شده است تا مردم به راحتی بتوانند منافع استفاده از دوچرخه را درک و در جهت آن عمل نمایند؟ در چنین صورتی، نیازی به سوبسید نخواهد بود و همه حاضر به پرداخت هزینه سرویسی که برای آنان به‌صرفه است خواهند بود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن 0 0

    علت اینکه توسعه ی دوچرخه سواری از شهرهای کوچک شروع نمیشود این است که احیاناً خون شهرستانی ها قرمزی کافی را برای این کار ندارد.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین