| کد خبر: 229907 |

معاون شهرسازی و معماری شهر تهران گفت: متاسفانه در حوزه صدور پروانه و مجوز پایان کار موفق نبودیم و اقدامات انجام شده در شان مردم نیست.

تین نیوز

معاون شهرسازی و معماری شهر تهران گفت: متاسفانه در حوزه صدور پروانه و مجوز پایان کار موفق نبودیم و اقدامات انجام شده در شان مردم نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرنگار مهر، عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهر تهران در نشست خبری ارائه گزارش عملکرد سه ساله خود، درباره دفاتر خدمات الکترونیک گفت: در حال حاضر این دفاتر زیر نظر مدیریت برنامه ریزی است و از حیطه شهرسازی خارج شده است. متاسفانه در حوزه صدور پروانه و مجوز پایان کار موفق نبودیم و اقدامات انجام شده در شان مردم نیست.

گلپایگانی افزود: درآمد ناشی از کمیسیون ماده ۱۰۰ در مقابل درآمد شهرداری به یک درصد هم نمی‌رسد و ۸۵ آرا ارسالی به ماده صد به قلع و قم ختم می‌شوند. اگر در ابتدای شروع شورای شهر از این موارد جلوگیری کند این فرایند ایجاد نمی‌شود.

وی در مورد تخلفات ماده ۱۰۰ گفت: برخورد ماده ۱۰۰ در نهایت منجر به بازگشت به وضع موجود یا قلع و قم می‌شود. در گذشته برای قلع و قم به جای اجرا مورد توافق قرار می‌گرفت اما این امر موجب به هم خوردن شهر می‌شود.

معاون شهرسازی شهرداری تهران در بحث پارکینگ در سطح شهر تهران عنوان کرد: در این زمینه نیاز به کار تخصصی‌تری داشتیم و ضوابط ما قدری سخت‌گیرانه است اما این امر را با دانشگاه تهران انجام دادیم و امیدوارم در کمیسیون ماده ۵ نهایی شود. به طور کلی ضوابط پارکینگ نباید برای کل شهر یکسان باشد به‌هرحال ضوابط جدید پارکینگ طی یک الی دو ماه آینده در کمیسیون ماده ۵ نهایی خواهد شد.

گلپایگانی درباره میدان گاه‌ها تصریح کرد: در این زمینه یک اقدام مطالعاتی انجام دادیم که ۲۲ نقطه به عنوان میدان گاه تعیین شد و در دستورکار معاونت فنی است. در بحث قلمرو عمومی در خیابان ولیعصر معتقدیم کل این خیابان قلمرو عمومی است.

در پایان مهدی صالحی مدیرکل ساختمان و معماری معاونت شهرسازی تهران درباره گودهای رها شده نیز گفت: از بین ۲۵۹ گود رها شده و شناسایی شده، ۳۰ گود پر شده یا عملیات عمرانی آنها در مرحله‌ای است که از حالت خطر خارج شده است. در سال ۱۴۰۰ نیز بودجه خوبی برای این منظور در نظر گرفته شده و امیدواریم سرعت ما در این زمینه بهبود یابد.

وی افزود: در زمینه ارتقا فضاهای شهری تصمیمات راهبردی طی سه سال گذشته گرفته شد که مهم‌ترین آن کامل کردن نواقص طرح تفصیلی به عنوان سند و نقشه راه شهر تهران بوده است.

گلپایگانی با اشاره بر عوارض صدور پروانه اظهار کرد: این امر منطبق بر مصوبه شورا بوده و سیستمی صورت می‌گیرد و تخطی انجام نمی‌شود، اما مصوبه موردی در کمیسیون ماده ۵ ست. در مصوبه شورا عنوان شده که عوارض بر اساس تراکم باشد، اما پرونده‌های موردی کمیسیون ماده ۵ ممکن است تعداد طبقات با حفظ تراکم افزایش و کاهش سطح اشغال کم شود که این امر سبب تغییر می‌شود و برای مالک ارزش افزوده ایجاد می‌شود و در شورای شهر این امر را شفاف نکرده ایم، اما شهرداری پس از درخواست مالکین همه ماجرا را روشن می‌گوید و مالک هم می‌پذیرد. بهتر است در مصوبات شورای شهر در خصوص این اتفاق تعیین تکلیف می‌شد، اما در شورا نگرانی برای اجازه صدور پروانه با تراکم مازاد وجود دارد.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری موظف بوده پروژه‌های موضوعی و موضعی را به سرانجام برساند، گفت: از مجموعه تکالیف طرح تفصیلی ۲۰ طرح موضوعی و موضعی به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید. همچنین ۳۵ طرح مصوب که برای تهران ارزشمند است به تصویب رسیده و ده طرح دیگر در دستور کار است تا به کمیسون ماده ۵ و… ارجاع داده شود که از آن جمله طرح بازآفرینی محور فدائیان اسلام، چهارباغ فاطمه زهرا در منطقه ۱۸ و ۱۹، طرح روستای کن، طرح فرحزاد نیز از آن جمله هستند.

گلپایگانی ادامه داد: طرح‌های بلاتکلیف را تعیین تکلیف کردیم که در این طرح ۸ هزار هکتار از زمین‌های تهران تعیین تکلیف شد و ظرفیت توسعه‌ای در اختیار تهران قرار می‌گیرد که اگر تعیین تکلیف نمی‌شد توسعه شهر را در جاهایی که ارزش ویژه دارند کلید نمی‌خورد.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با اشاره به اینکه مشکلات مردم در مناطق جنوب و میانی شهر رسیدگی شده عنوان کرد: علی رغم تکلیف اسناد توسعه‌ای برای مدیریت شهری تنظیم شده بود معماری مبتنی بر معماری و شهرسازی ایرانی و اسلامی در دستور کار است. محله‌ای در شهر ری با معیارهای ایرانی و شهرسازی طراحی کردیم و فضاهای همگانی بر اساس معماری تاریخی شهر ری شکل گرفتند.

گلپایگانی درباره صدور پروانه ها نیز عنوان کرد: دیگر هیچ پروانه‌ای خلاف ضوابط طرح تفصیلی در تهران صادر نمی‌شود و مردم در بستر مطمئن فعالیت کنند، زیرا کار اقتصادی در بستر غیر عادلانه باعث رانت و تولید ثروت برای برخی افراد می‌شود. برای صدور پروانه از لحظه تشکیل پرونده تا دریافت پایانه کار تنها یکبار مراجعه برای شناسایی انجام می‌شود و پس از آن کل اقدامات به صورت سیستمی انجام می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران ادامه داد: مناسب سازی با سرعت بیشتری در حال انجام است و در این دوره مناسب سازی مسیر ها، بوستان ها، ایستگاه‌های مترو، میادین میوه و تره بار، استگاه‌های اتوبوس و… رخ داده است البته تهران تا رسیدن به شهر مناسب برای همه فاصله‌ی بسیاری دارد.

معاون شهردار تهران ادامه داد: تهیه طرح تفصیلی ویژه محدوده تاریخی شهر تهران شامل منطقه ۱۲ و بخشی از منطقه ۱۱ است که می‌تواند در ارتقا کیفیت محدوده تاریخی تهران موثر باشد.

وی بیان کرد: گسل‌های شهر تهران را در لایه‌های طرح تفصیلی اضافه کردیم و روی پهنه‌های گسلی محدودیت‌های در ساختمان سازی اعمال کردیم تا به تاب آوری شهر کمک کنیم. ساختمان سازی با رعایت ضوابط فنی و مهندسی در دستور کار قرار گرفته است و امروز با جرات می‌گوییم در شهر تهران ساختمانی بدون مهاربند که برای مقاومت دیوارهای جانبی صورت می‌گیرد.

گلپایگانی اضافه کرد: کاهش تخلفات ساختمان محور کلیدی بوده است. پس از سال‌ها و از زمانی که ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها تصویب شده است و چند سال تبصره هفت این ماده را یعنی نظارت مامور شهرداری را طی ۳۰ سال گذشته نداشتیم و نظارت به مهندس ناظر داده شده بود که این امر تبعات زیادی داشته است، اما خوشبختانه اقدام کلیدی صورت گرفت و چارچوب روشن و شفاف برای نظارت بر ساخت و ساز تبیین شد که از نیروی شهربان و شهرسازی منطقه تقسیم وظایف روشنی صورت گرفت که با بر طرف کردن اشکالات سیستمی مقدمات این کار فراهم شده و آمار تخلفات ساختمانی کمتر شده است.

وی با اشاره به موضوعات گردشگری گفت: با توجه به محدودیت‌های مالی شهرداری تهران افتتاح دریاچه هنر را در دستور کار داشتیم. ساختمان باغ هنر نواقصی داشتند و کامل کردیم. جذابیت‌های گردشگری عباس آباد در دستور قرار گرفت و معطوف به جذابیت‌های بین المللی شد و انعقاد تفاهم نامه با موسسات گردشگری صورت گرفت تا از ظرفیت‌های فضاهای تولید شده استفاده شود.

معاون شهردار تهران افزود: رویکرد محله محوری را هم مورد اهمیت قرار دادیم و سازمان نوسازی کل دیدگاه برنامه توسعه سوم شهر تهران را در نظر گرفت.

گلپایگانی در پاسخ به سوالی در مورد تعیین تکلف و رفع خطر شن چاله‌ها گفت: شن چاله‌ها خدود ۳۰۰ هکتار است که معدن شن و ماسه شهر تهران بوده که در منطقه ۱۸ است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
helptinn

تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

از ما حمایت کنید