آشنایی با مبانی مفهومی خدمات ناوبری هوایی
شرکت های هواپیمایی و فرودگاه ها به خدمات ناوبری هوایی برای مدیریت ترافیک هوایی متکی هستند.

شرکت های هواپیمایی و فرودگاه ها به خدمات ناوبری هوایی (ANS) برای مدیریت ترافیک هوایی (ATM) متکی هستند.
ارائه خدمات ANS به پنج دسته کلی تقسیم می شود :
۱- مدیریت ترافیک هوایی ATM شامل خدمات ترافیک هواییATC در سه بخش کنترلی و دو فاز En-route در مرحله کروز پرواز و سرویس ناوبری ترمینال هوایی TANS به خروج و تقرب راداری پروازهای فرودگاه در شعاع تا ۵۰ ناتیکال مایلی و فاز سطح فرودگاهی از فاینال تا گراند و بالعکس، ارائه اطلاعات به کرو FIS و هشدار، مدیریت جریان ترافیک هوایی ATFM و ASM مدیریت فضای هوایی
۲- خدمات ارتباطات، ناوبری و نظارت (CNS)
۳- خدمات هواشناسی برای ناوبری هوایی (MET)
۴- خدمات اطلاعات هوایی (AIS) شامل AIP,AIC,NOTAM
۵- جستجو و نجات (SAR)
این فضای هوایی کنترل شده، کنترل نشده و رزرو شده طبق استاندارد ایکائو به کلاس های A,B,C,D,E,F,G با قوانین IFR و VFR طبقه بندی می شوند.
ساختار سازمانی اداره ANS در قالب ANSP است که اکثرا در کشورها به صورت دولتی بوده و با ساختار اداره فرودگاه ها ادغام شده اند و تعدادی مثل NATS در بریتانیا با مدل 3P یا خصوصی مانند ACR سوئد یا نظامی مثل DECEA برزیل اداره می شوند.
* خلیل الله معمار زاده کارشناس حمل و نقل
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.