| کد خبر: 267135 |

مسیر خودروهای برقی در ۲۰۲۴به کدام سمت است؟

میرزایی در خصوص روند تولید خودروهای برقی به بازار گفت: خودروسازان بزرگ دنیا در سال میلادی جاری نگاه واقعی تری به گذار خودروهای برقی پیدا کردند، تا ۲۰۳۰ سهم خودروهای برقی در دنیا ۲۰ تا ۸۰ درصد می شود.

تین نیوز

میرزایی در خصوص روند تولید خودروهای برقی به بازار گفت: خودروسازان بزرگ دنیا در سال میلادی جاری نگاه واقعی تری به گذار خودروهای برقی پیدا کردند، تا ۲۰۳۰ سهم خودروهای برقی در دنیا ۲۰ تا ۸۰ درصد می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار،  روز گذشته وزیر صمت طی مصاحبه با این رسانه مدعی عرضه خودروهای برقی با عمق ساخت داخل بالا در سال آینده بود. این درحالی است که صنایع خودروسازی بزرگ دنیا در رقابت با یک دیگر جهت عرضه محصولات برقی اقتصادی دچار چالش شدند. از سوی چین تلاش دارد با تسلط در زنجیره تامین جهانی وضعیت تولید خودروهای برقی در هر کشور را کنترل کند. با این حال وزیر صمت مدعی دست یابی به فناوری باتری خودروهای برقی است، برای بررسی سیاست خودروسازان بزرگ دنیا در تولید خودروهای برقی در سال میلادی جاری با علی میرزایی کارشناس خودروهای برقی به گفت و گو پرداختیم:

* وضعیت صنعت خودروسازی دنیا در رقابت با چینی ها برای محصولات برقی چه شرایطی دارد؟

اخیرا وقتی شرکت مشاوره ای «کی پی ام جی» در یک نظر سنجی بین المللی از مدیران ارشد کشور ژاپن در صنعت خودرو سوال مبنی بر آینده خودروها پرسید، جمعی از مدیران ارشد ژاپنی که در گذشته به فعالیت اقتصادی خود و آینده صنعت خودرو مطمن بودند از ۳۲ درصد امیدواری در سال ۲۰۲۲ به ۱۰ درصد در ۲۰۲۳ کاهش یافتند. در اروپای غربی نیز پاسخ های بسیار مطمن در مورد آینده صنعت خودرو از ۳۱ درصد به ۲۴ درصد و در آمریکا از ۴۸ درصد به ۴۳ درصد کاهش یافته است. فقط در چین مدیران ارشد صنایع خودروسازی به آینده فعالیت صنعتی و اقتصادی خود مطمن هستند، این اطمینان ناشی از رشد ۸ درصدی چینی ها در سال ۲۰۲۳ نسبت به ۲۰۲۲ حکایت دارد.

روند مشابهی نیز در میان فعالان زنجیره تامین وجود دارد، که نشان دهنده خوش بینی کمتر غربی ها به رشد سودآوری فعالیت های صنایع خودروسازی در حوزه خودروهای برقی (حداقل در کوتاه مدت) در رقابت با چین است. احتمالا شاهد رشد کندتر گسترش خودروهای برقی در اوایل سال ۲۰۲۴ خواهیم بود، عمده این مورد نیز کاهش قدرت خرید مصرف کننده در اکثر کشورها و هزینه های بالاتر زندگی در سراسر جهان است.

* یکی از مهم ترین مسائل در تولید خودروهای برقی، سودآوری آن ها است، در حال حاضر وضعیت سودآوری خودروسازان بزرگ دنیا در چه شرایطی است؟

براساس نظر سنجی های معتبر در دنیا، مدیران ارشد صنایع خودروسازی در سطح جهانی نظر منفی در خصوص سودآوری طی پنج سال آینده دارند. دلیل عمده این نگرانی برخاسته از اقتصاد ناپایدار (فعلی) جهانی و افزایش هزینه ها است. خودروسازانی که به جد در فن آوری های برقی سازی مربوطه سرمایه گذاری کرده اند به طور فزاینده ای نگران چالش های کوتاه مدت بازار هستند. این مساله می تواند بزودی بازگشت سودآوری در فعالیت های اقتصادی و صنعتی را به تاخیر بیندازد. فارغ از چالش چین برای خودروسازان اروپایی و آمریکایی، مدل جدید خودروهای برقی به بازار وارد شده که می تواند قدرت خرید مشتریان را بیشتر از گذشته ضعیف کند. این کاهش قدرت خرید رقابتی جدید میان خودروسازان بزرگ دنیا ایجاد خواهد کرد.

لذا حمایت از پرداخت یارانه به خودروهای برقی، حتی برای محصولات لوکس، همچنان تقاضایی مستمر از سمت تولید کنندگان، مصرف کنندگان و فروشندگان این بازار است. این مورد سبب اهمیت بالای قیمت خودروهای برقی برای مصرف کنندگان در سراسر دنیا شده است.

* آیا مدیران ارشد صنایع خودروسازی بزرگ در دنیا هنوز باور دارند که آینده خودروسازی، محصولات برقی است؟

به نظر می رسد که خودروسازان بزرگ دنیا اکنون نگاه واقعی تری از گذار زمان برقی سازی و توسعه بازار مربوطه دارند. در واقع اختلاف نظرها بین مدیران ارشد از سه سال گذشته کمتر شده است. سه سال پیش، پیش ‌بینی ‌ها برای سهم بازار خودروهای برقی در سال ۲۰۳۰ بین ۲۰ تا ۸۰ درصد متغیر بود. اکنون، تفاوت تخمین ها کاهش یافته و میانگین تخمین ها برای نفوذ خودروهای برقی افزایش داشته است. به عنوان مثال، در اروپای غربی گسترش خودروهای الکتریکی از ۲۴ درصد به ۳۰ درصد و در آمریکا از ۲۹ درصد به ۳۳ درصد رسیده است. پیش بینی می شود در کشور چین نفوذ خودروهای برقی از ۲۴ درصد به ۳۶ درصد برسد. بنابراین می توان گفت که اجماع بین الملل در افزایش خودروهای برقی برای بازارهای بین الملل همگرایی بیشتری دارد. ولی سرعت رشد در تمام بازارهای جهانی یکسان نخواهد بود.

* ظاهرا عمده رقابت ها برای تولید خودروهای برقی قیمت آن ها است، آیا برابری قیمت بین خودروی فسیلی و برقی رخ خواهد داد؟

مدیران ارشد خودروسازان بزرگ اروپایی و آمریکایی نسبت به برابری قیمت خودروهای برقی با خودروهای فسیلی تا سال ۲۰۳۰ خوش بینی چندانی ندارند. بررسی های شرکت کی پی ام جی نشان می دهد که فقط ۶۶ درصد احتمال برابری قیمت به طور متوسط میان خودروهای برقی و خودروهای مجهز به موتور احتراقی تا سال ۲۰۳۰ وجود دارد. این درحالی است که چینی ها معتقد به برابری قیمت خودروهای برقی با خودروهای مجهز به موتور سوخت فسیلی تا سال ۲۰۳۰ هستند.

* سرعت گسترش خودروهای برقی در بازارهای جهانی را چگونه پیش بینی می کنید؟

چین تا سال ۲۰۳۰ با ۳۶ درصد فروش خودروهای جدید پیشتاز در نفوذ محصولات برقی در بازار خواهد بود، در حالی که آمریکا، ژاپن و اروپای غربی ۳۰ تا ۳۳ درصد انتظار نفوذ دارند. هند و برزیل به دلیل زیرساخت ‌ها و محدودیت‌ های درآمدی پیش‌ بینی می‌کنند که نفوذ خودروهای برقی سرعت کندتری داشته باشند، این مورد برای سایر کشورهای دیگر نیز در دنیا صادق است.

* سطح اطمینان خودروسازان از زنجیره تامین جهانی محصولات چگونه است؟

زنجیره تامین جهانی همچنان نگران از تداوم عرضه است، اما در مقابل چینی ها هیچ نگرانی در این خصوص ندارند. چرا که تداوم و تسلط آن ها به قطعات کلیدی خودروهای برقی مانند باتری، منجربه رشد و توسعه محصولات این کشور شده است. از سوی برخی از شرکت های خودروساز همچنان تمایل به سرمایه گذاری در تکنولوژی محصولات هیبریدی دارند.

این رقابت در دو فناوری مختلف (الکتریکی و هیبریدی) نشان دهنده راهبرد مختلف خودروسازان در تسخیر بازار هدف مربوطه هستند. لذا موفقیت صنایع خودروسازی در زنجیره تامین به انتخاب شرکای فنی مناسب برای استراتژیشان (تولید تمام برقی یا هیبرید) بستگی دارد. بی شک استراتژی تولید هر دو پیشرانه تمام برقی و هیبرید نیاز به سرمایه گذاری بسیار بیشتری خواهد داشت. عدم هدایت بازار در نوع پیشرانه سردرگمی صنعت را به بار خواهد آورد.

* چالش خودروسازان در خصوص سوددهی و بازگشت سرمایه در سال میلادی جاری به کدام سمت خواهد بود؟

مطالعات اخیر و نظر سنجی های مطرح بین الملل نشان از نگرش مثبت چینی ها به تولید خودروهای برقی دارد، خودروسازان غربی بیشتر نگران از دست دادن سهم بازار خود هستند، نکته قابل توجه اینجاست که هر دو غول شرق و غرب دیدگاه منفی به اقتصاد جهانی دارند. در سال میلادی جاری سوالات اقتصادی و اجتماعی فراوانی در خصوص برقی سازی برای کشورهای پیشرو وجود دارد، به عنوان مثال بازگشت سرمایه، قدرت خرید مصزرف کننده و مشوق های دولتی برای توجیه اقتصادی در کنار انتخاب زنجیره تامین برای شرکت های خودروساز از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید نکته مهم برای خودروسازان در حال حاضر فقط سوددهی باشد، چرا که رقابت فعلی می تواند حاشیه سود را تحت تاثیر قرار دهد. سرعت پیشرفت خودروهای برقی نیز به مولفه های مذکور در کشورهای پیشرو در این خصوص بستگی دارد. بی شک سلامت اقتصاد جهانی و اقتصاد کشورها و قدرت مصرف کننده پارامترهای مهمی در راستای تسریع فن آوری برقی سازی خواهند

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟