| کد خبر: 223255 |

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ۲۰۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای حق ورودی خودروها در بودجه سال آینده، با تقسیم میان ۲۸۷۳ دستگاه خودرو با در نظر گرفتن نرخ ۲۵ هزار تومانی دلار، به رقم ۷۱۰ میلیون تومان برای هر خودرو می‌رسیم که رقم قابل قبولی برای واردات خودرو نخواهد بود و صرفا درآمد دولت از بابت ترخیص احتمالی خودروهای باقیمانده از گمرکات خواهد بود.

تین نیوز

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ۲۰۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای حق ورودی خودروها در بودجه سال آینده، با تقسیم میان ۲۸۷۳ دستگاه خودرو با در نظر گرفتن نرخ ۲۵ هزار تومانی دلار، به رقم ۷۱۰ میلیون تومان برای هر خودرو می‌رسیم که رقم قابل قبولی برای واردات خودرو نخواهد بود و صرفا درآمد دولت از بابت ترخیص احتمالی خودروهای باقیمانده از گمرکات خواهد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در پی بحث و بررسی اعضای مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع آزادسازی واردات خودرو در قالب طرح ساماندهی صنعت خودرو و پس از آن در راستای ردیف درآمدی و ارقام پیشنهادی که دولت برای حقوق ورودی خودروها در بودجه سال آینده در نظر گرفته است، این سوال پیش می‌آید که آیا دولت قصد دارد با حفظ ردیف درآمدی از این محل در بودجه ۱۴۰۰، واردات خودرو را در صورت موافقت مجلس با طرح واردات، در سال آینده عملیاتی کند؟

در لایحه بودجه ۱۴۰۰ که دولت به مجلس ارائه کرده است، حقوق ورودی خودروها ۲۰۴۰  میلیارد تومان، درآمد اخذ عوارض شماره‌گذاری بر خودروهای وارداتی که برای اولین بار شماره‌گذاری می‌شوند، متناسب با میزان آلودگی و ارزش گمرکی آن‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان و همچنین درآمد حاصل از افزایش عوارض واردات خودروهای سواری به میزان ۵ درصد قیمت روی کشتی نیز ۱۰ میلیارد تومان، در نظر گرفته شده است.

در رابطه با احتمال از سرگیری واردات خودرو با توجه به ارقام پیشنهادی دولت در بحث خودروهای وارداتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰، مهدی دادفر- دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: چنانچه این ۲۰۴۰ میلیارد تومان تعیین شده در لایحه بودجه سال آتی را تقسیم بر ۲۸۷۳ دستگاه خودرو و نرخ ۲۵ هزار تومانی ارز کنیم، حدودا برای هر خودرو ۷۱۰ میلیون تومان می‌رسیم که معادل۳۰۰۰ دستگاه خودرو بیشتر نیست که رقم قابل قبولی برای واردات خودرو نخواهد بود.

وی افزود: عملا این مصوبه بر اساس موضوع واردات بنا نشده است و صرفا درآمد دولت از بابت ترخیص احتمالی خودروها از گمرکات خواهد بود (خودروهای وارد شده پیش از ممنوعیت‌ها که هنوز ترخیص نشده‌اند). در حالی دولت در بودجه سال آینده رقمی از محل حقوق ورودی خودرو پیشنهاد کرده است که از سال ۱۳۹۷ عملا واردات خودرو متوقف و در بودجه سال های ۱۳۹۸ و  ۱۳۹۹ این ردیف درآمدی صفر بوده است. حال لحاظ کردن ردیفی در لایحه بودجه، حکایت از موافقت ضمنی دولت و وزارت صمت با واردات احتمالی خودرو است، هرچند باید منتظر ماند تا ببینیم مجلس با این موضوع موافق یا مخالف خواهد بود.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تاکید کرد: البته که رقم پیشنهادی دولت در بودجه سال آتی، چندان عدد بزرگی نیست که بخواهد مجلس با آن مخالفت کند؛ ضمن اینکه اگر مجلس بخواهد سوار بر موج روانی بازار خودرو شود باید با ردیف درآمدی دولت از واردات خودرو موافقت کند. ورود خودروهای خارجی ۱۰۰ درصد به تعادل هرچه بیشتر بازار کمک خواهد کرد. در همین مدت اخیر که از سرگیری واردات خودرو مجدد مطرح شده و در مجلس بررسی می‌شود، بازار خودرو تاحدودی تکان خودرو است.

دادفر خاطرنشان کرد: همانطور که پیش از این نیز اشاره شد،   در بهترین حالت با وجود استانداردهای ۸۵ گانه، چنانچه همین امروز واردات خودرو آزاد شود، مهرماه سال آینده نخستین خودرو وارد کشور خواهد شد؛ هرچند که شخصا احتمال آزادسازی واردات را بعید می‌دانم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین