| کد خبر: 221836 |

آیا واردارت خودرو آزاد می شود؟

9 طرح پیشنهادی برای واردات خودرو

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ۹ طرح پیشنهادی انجمن واردکنندگان خودرو به مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی واردات خودرو ارائه کرده است.

تین نیوز

به دنبال اینکه ارائه ۹ طرح پیشنهادی از سوی انجمن واردکنندگان خودرو برای واردات خودرو، دبیر این انجمن نیز معتقد است که در حال حاضر و باتوجه به شرایط فعلی صنعت خودرو و بازار آن و همچنین با وجود انتقاد وزیر از کیفیت خودروهای داخلی، بخش‌خصوصی قادر به واردات خودرو حتی بدون انتقال یک دلار ارز است.

در حالی که علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) اخیرا ضمن تاکید براینکه هر ایرانی حق دارد خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب سوار شود، برای بار دوم از مردم بابت کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای داخلی عذرخواهی و تصریح کرد که در دوران فراوانی ارز نیز نتوانستیم خودروی مناسب به مردم تحویل دهیم.

وی معتقد است که ممنوعیت واردات خودرو سبب شده تا خودروسازان هرگونه که خواسته خودرو تولید و با هر قیمت دلخواهی روانه بازار کنند؛ لذا به نیابت از مسئولان قبلی از مردم عذرخواهی می‌کنم.

این روزها بحث واردات خودرو در مجلس نیز مطرح شده که طبیعتا نظرات مثبت و منفی هم برای آن وجود دارد. گویا برخی نمایندگان پیشنهاد واردات داده‌اند و براین اساس مجلس طرحی برای حوزه خودرو دارد که احتمالا در طی هفته‌های آتی بررسی خواهد شد.

در این رابطه مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «ایسنا»، ضمن اعلام ۹ طرح پیشنهادی انجمن مذکور برای واردات خودرو بدون انتقال ارز به مجلس شورای اسلامی اظهار کرده است: در شرایط فعلی بخش‌خصوصی و واردکنندگان رسمی کشور قادر به واردات خودرو حتی بدون انتقال یک دلار ارز است. ضمن اینکه با رفع ممنوعیت واردات خودرو، به طور تقریبی ۱۴ هزار نیروی انسانی تعدیل شده به چرخه کار باز خواهند گشت.

وی ضمن تاکید براینکه با واردات خودرو، قیمت‌ها در بازار به شدت کاهش خواهد یافت، گفته: اگر دولت رضایت به آزادسازی واردات خودرو دهد،  اولین نتیجه‌ای که حاصل شده و از التهابات بازار خواهد کاست، این است که بازار خودرو آرام شده و  قیمت خودروهایی که تا سه میلیارد تومان هم بالا رفته است، بسیار کاهش خواهد یافت. به جرات می‌توان گفت که به دنبال کاهش نرخ ارز، با همین نرخ فعلی در صورت آزادسازی واردات خودرو، خودروهای لوکس سه میلیاردی به زیر یک میلیارد هم خواهد رسید.

براساس اعلام دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ۹ طرح پیشنهادی انجمن واردکنندگان خودرو به مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی واردات خودرو به شرح زیر است:

- اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از سرمایه‌ ایرانیان خارج از کشور (تبدیل تهدید به فرصت) کلیه مسئولیت‌های اجرایی اعم از رایزنی، معرفی حساب و وجوه به سفارت جمهوری اسلامی در کشور مبداء و … را واردکنندگان راسا پذیرا خواهند بود.

-  اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از سرمایه‌های شرکت‌های نمایندگی و مالکان کسب و کار حوزه‌ تجارت خودرو (ورود دارائی‌ها از طریق خودرو به کشور)

-  اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از اعتبار یک تا دو ساله شرکت‌های تولیدکننده اصلی به نمایندگان‌شان بدون خروج هرگونه ارز یا ریال از کشور حداقل در شرایط فعلی

-  اجازه از سرگیری واردات خودرو برای خودروهای هیبرید صرفا جهت جایگزینی و به کارگیری در حمل و نقل عمومی (این مهم منجر به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و حداقل کاهش مصرف سوخت به میزان ۴۰ درصد برای این نوع از خودرها ضمن ارتقاء سطح ایمنی و آسایش رانندگان خودورهای عمومی خواهد شد)

 

-  اجازه از سرگیری واردات خودرو صرفا برای واردات خودروهای کم مصرف که منجر به کاهش حداقل ۴۰ درصدی مصرف سوخت، این سرمایه جایگزین ناپذیر خواهد شد.(خودورهای زیر ۱۵۰۰ سی‌سی)

-  اجازه از سرگیری واردات خودرو صرفا برای واردات خودروهای با ارزش کمتر از ۱۰ هزار یورو

-  اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از بخشی از منابع ارزی بلوکه شده حاصل از فروش نفت

-  اجازه از سرگیری واردات خودرو با سهمیه‌بندی خودروهای وارداتی بین فعالان حوزه و تخصیص حجم معینی از واردات به هر یک از فعالان با هدف حفظ کسب و کار این فعالین این حوزه از کسب و کار

-  اجازه از سرگیری واردات خودرو به ازا انجام صادرات کالا توسط واردکنندگان خودرو با کارت بازرگانی واردکننده خودرو

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 1 0

    بنام خدا
    - پيشنهادات فوق اصلا طرح نيست زيرا فقط چند ايده اوليه است و فاقد محاسبات كمي و ارزيابي آثار است. يعني اينكه در هر حالت حدودا چند دستگاه تقاضاي واردات خواهيم داشت و چقدر ارز هنگام خريد و چقدر براي تامين قطعات لازم مي شود و چقدر صنايع داخلي تاثير مي گيرند و ....
    - اصولا واردات خودرو از بدترين روشهاي مديريت بازار خودرو است زيرا باعث از بين رفتن صنايع داخلي و بيكاري بخشي از 600 هزار شاغل اين صنعت مي شود و اگر بدنبال روشهاي بهتر براي بهبود بازار خودرو و ارتقاي كيفيت و قيمت آن باشيم روشهاي بهتر وجود دارد كه پيشنهاد مي كنم به كتاب "مديريت زنجيره تامين صنايع حمل و نقل" كه بوسيله 40 متخصص در سال 91 تهيه و بوسيله وزارت صمت منتشر شده است رجوع شود.
    - حتي اگر براي تنظيم بازار خودرو نياز به واردات باشد در شرايط بغرنج كمبود ارزي كشور چنين كاري مقدور نيست و باعث افزايش شديد تقاضاي ارز و بالا رفتن قيمت آن مي شود. حتي اگر وزارت صمت دقت نكند و چنين خطايي صورت گيرد به فاصله دو هفته دولت مجبور به توقف اين روش خواهد شد.
    بنابراين چه از جنبه صنعت خودرو و چه از نظر اقتصاد كشور شرايط براي واردات خودرو چه دست اول چه دست دوم فراهم نيست.
    جالب است كه كشور ما در هر چيزي تحريم است ولي واردات خودرو تحريم نيست. اين هوشمندي تحريمهاي امريكايي است زيرا واردات خودرو ارزبري بالايي براي خريد و واردات قطعات دارد و ارزش افزوده اندكي در اقتصاد ملي ايجاد مي كند و اين نكته در كتاب هنر تحريم ها نوشته ريچارد نفيو به صراحت بيان شده كه مي گويد ما واردات خودرو را براي ايران تحريم نكرده ايم تا ايران را در تامين ارز دچار مشكل كنيم. بنابراين واردات خودرو از سوي معمار تحريم ها براي ضربه به ما هدف گذاري شده است و اين واردات بر خلاف سياستهاي توليد داخلي و بر خلاف اقتصاد مقاومتي است و به ويژه در شرايط كمبود ارز، موجب تورم شديد مي باشد.
    و به نظرم انجمن وارد كننندگان اين حرفها را مي فهمد ولي هدف خود را صرفا وارد كردن قرار داده است ولو اينكه به ضرر اقتصاد ملي باشد. چنين رويكردي اگر بر اساس نفوذ بيگانگان نباشد شايد در حالت خوشبينانه بر مبناي سودجويي صنفي با وجود ضرر به اقتصاد ملي و سياستهاي ملي است. احتمالات ديگر چيست؟
    تغاري بشكند ماستي بريزد جهان گردد به كام كاسه ليسان