| کد خبر: 221903 |

◄ طرح واردات خودرو؛ ایده‌ای خام و بدون محاسبات کمی

در حالی انجمن واردکنندگان خودرو، ۹ طرح پیشنهادی انجمن واردکنندگان خودرو به مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی واردات خودرو را اعلام کرده که یک کارشناس حمل و نقل معتقد است پیشنهادات مطرح شده اصلاً طرح نبوده بلکه فقط چند ایده اولیه و فاقد محاسبات کمی و ارزیابی آثار است.

تین نیوز

در حالی انجمن واردکنندگان خودرو، ۹ طرح پیشنهادی انجمن واردکنندگان خودرو به مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی واردات خودرو را اعلام کرده که یک کارشناس حمل و نقل معتقد است پیشنهادات مطرح شده اصلاً طرح نبوده بلکه فقط چند ایده اولیه و فاقد محاسبات کمی و ارزیابی آثار است.

به گزارش تین نیوز، سید مرتضی ناصریان در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری با تاکید بر این‌که آن‌چه به عنوان طرح پیشنهادی انجمن واردکنندگان خودرو مطرح شده، چند ایده اولیه و فاقد محاسبات کمی و ارزیابی آثار است، خاطرنشان کرد: در هر حالت حدوداً چند دستگاه تقاضای واردات خواهیم داشت و چقدر ارز هنگام خرید و چقدر برای تامین قطعات لازم می شود و چقدر صنایع داخلی تاثیر می گیرند و ....

وی گفت: اصولا واردات از بدترین روش‌های مدیریت بازار خودرو است زیرا موجب از بین رفتن صنایع داخلی و بیکاری بخشی از 600 هزار شاغل این صنعت می شود و اگر به‌دنبال روش های بهتر برای بهبود بازار خودرو و ارتقای کیفیت و قیمت آن باشیم روش‌های بهتر وجود دارد که پیشنهاد می‌شود به کتاب «مدیریت زنجیره تامین صنایع حمل و نقل» که به‌وسیله 40 متخصص در سال 91 تهیه و از سوی وزارت صمت منتشر شده است رجوع شود.

او عنوان کرد: حتی اگر برای تنظیم بازار خودرو نیاز به واردات باشد در شرایط بغرنج کمبود ارزی کشور چنین کاری مقدور نیست و موجب افزایش شدید تقاضای ارز و بالا رفتن قیمت آن می شود. به گزارش تین نیوز، وی تاکید کرد: اگر وزارت صمت دقت نکند و چنین خطایی صورت گیرد به فاصله 2 هفته دولت مجبور به توقف این روش خواهد شد، بنابراین چه از جنبه صنعت خودرو و چه از نظر اقتصاد کشور، شرایط برای واردات خودرو چه دست اول چه دست دوم فراهم نیست.

ناصریان افزود: کشور ما در هر چیزی تحریم است ولی در واردات خودرو تحریم نیست. این هوشمندی تحریم های آمریکایی است زیرا واردات خودرو ارزبری بالایی برای خرید و واردات قطعات دارد و ارزش افزوده اندکی در اقتصاد ملی ایجاد می کند و این نکته در کتاب هنر تحریم ها نوشته ریچارد نفیو به صراحت بیان شده که می گوید ما واردات خودرو را برای ایران تحریم نکرده ایم تا ایران را در تامین ارز دچار مشکل کنیم.

وی عنوان کرد: بنابراین واردات خودرو از سوی معمار تحریم ها برای ضربه به ما هدف گذاری شده و این واردات بر خلاف سیاست های تولید داخلی و بر خلاف اقتصاد مقاومتی است و به ویژه در شرایط کمبود ارز، موجب تورم شدید می‌شود و به نظرم انجمن وارد کننندگان این حرف ها را می فهمد ولی هدف خود را صرفاً وارد کردن قرار داده است ولو اینکه به ضرر اقتصاد ملی باشد.

به گزارش تین نیوز و بر اساس اعلام دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، ۹ طرح پیشنهادی انجمن واردکنندگان خودرو به مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی واردات خودرو به شرح زیر است:

- اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از سرمایه‌ ایرانیان خارج از کشور (تبدیل تهدید به فرصت) کلیه مسئولیت‌های اجرایی اعم از رایزنی، معرفی حساب و وجوه به سفارت جمهوری اسلامی در کشور مبداء و … را واردکنندگان راسا پذیرا خواهند بود.

-  اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از سرمایه‌های شرکت‌های نمایندگی و مالکان کسب و کار حوزه‌ تجارت خودرو (ورود دارائی‌ها از طریق خودرو به کشور)

-  اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از اعتبار یک تا دو ساله شرکت‌های تولیدکننده اصلی به نمایندگان‌شان بدون خروج هرگونه ارز یا ریال از کشور حداقل در شرایط فعلی

-  اجازه از سرگیری واردات خودرو برای خودروهای هیبرید صرفا جهت جایگزینی و به کارگیری در حمل و نقل عمومی (این مهم منجر به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و حداقل کاهش مصرف سوخت به میزان ۴۰ درصد برای این نوع از خودرها ضمن ارتقاء سطح ایمنی و آسایش رانندگان خودورهای عمومی خواهد شد)

-  اجازه از سرگیری واردات خودرو صرفا برای واردات خودروهای کم مصرف که منجر به کاهش حداقل ۴۰ درصدی مصرف سوخت، این سرمایه جایگزین ناپذیر خواهد شد.(خودورهای زیر ۱۵۰۰ سی‌سی)

-  اجازه از سرگیری واردات خودرو صرفا برای واردات خودروهای با ارزش کمتر از ۱۰ هزار یورو

-  اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از بخشی از منابع ارزی بلوکه شده حاصل از فروش نفت

-  اجازه از سرگیری واردات خودرو با سهمیه‌بندی خودروهای وارداتی بین فعالان حوزه و تخصیص حجم معینی از واردات به هر یک از فعالان با هدف حفظ کسب و کار این فعالین این حوزه از کسب و کار

-  اجازه از سرگیری واردات خودرو به ازا انجام صادرات کالا توسط واردکنندگان خودرو با کارت بازرگانی واردکننده خودرو

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.