| کد خبر: 180756 |

بسیاری از شرکت‌های فناوری در نمایشگاه بین‌المللی CES، دوربین‌هایی ارائه داده‌اند که امکان بررسی حرکات راننده را در خودرو فراهم می‌کنند.

تین‌نیوز | 

بسیاری از شرکت‌های فناوری در نمایشگاه بین‌المللی CES، دوربین‌هایی ارائه داده‌اند که امکان بررسی حرکات راننده را در خودرو فراهم می‌کنند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا بر اساس گزارش دیلی‌میل، خودروها روز به روز هوشمندتر می‌شوند و بسیاری از آنها طوری طراحی می‌شوند که علاوه بر حرکت در مسیر، رانندگان و مسافران را نیز تحلیل کنند.

امسال «نمایشگاه بین‌المللی سی‌ای‌اس» (CES)، میزبان استارتاپ‌های بسیاری است که دوربین‌هایی را با قابلیت بررسی و تحلیل رانندگان، مسافران و اشیای داخل خودرو به نمایش گذاشته‌اند.

شرکت‌های خودروسازی باور دارند که این دوربین‌ها می‌توانند ایمنی رانندگی را افزایش دهند اما مدافعان حریم خصوصی هشدار می‌دهند که ممکن است این فناوری، به راهی برای کسب درآمد شرکت های تبلیغاتی منجر شود که کاربران را به تماشای آگهی‌های تبلیغاتی وادار می‌کنند.

نکته دیگری که این افراد مطرح می‌کنند، امکان بررسی احساسات افراد از روی حالت‌های چهره آنها و حتی گوش دادن به مکالمات شخصی است. اگرچه سیستم‌های کنونی، توانایی گوش کردن مکالمات را ندارند اما ممکن است این قابلیت نیز به نسخه‌های آینده اضافه شود.

استفاده از حسگر داخلی برای خودروهای خودران، حیاتی به نظر می‌رسد. به گفته تحلیلگران، سال‌ها طول می‌کشد تا خودروهای خودران آماده استفاده شوند و در حال حاضر هنوز در مرحله آزمایشی به سر می‌برند.

بسیاری از منتقدان باور دارند که استفاده از فناوری خودران در خودروها، می‌تواند دقت رانندگان و آمادگی آنها در کنترل خودرو را کاهش دهد. در هر حال، وجود دوربین‌های بررسی و نرم‌افزار هوش مصنوعی ورای آنها، می‌تواند امکان رانندگی دقیق‌تر را برای کاربران فراهم کند.

اگرچه این دوربین‌ها برای افزایش ایمنی به کار می‌روند اما هنوز کارآیی بالایی ندارند. دوربین‌ داخلی خودرو که هنوز یک پدیده جدید به شمار می‌رود، فقط در خودروی «کادیلاک» (Cadillac) مدل CT۶۲۰۱۸ وجود دارد. شرکت‌های «آئودی» و «تسلا» نیز چنین سیستم‌هایی ابداع کرده‌اند اما این سیستم‌ها هنوز فعال نشده‌اند. شرکت‌های «مزدا» و «سوبارو» و استارتاپ تولیدکننده وسایل نقلیه الکتریکی «بایتون«، قصد دارند در سال ۲۰۱۹ خودروهایی را معرفی کنند که به دوربین‌هایی برای سنجش عدم توجه راننده مجهز هستند. دوربین‌های این خودروها، با نرم‌افزار تشخیص تصویر تحلیل می‌شود تا توجه یا عدم توجه کاربر را مشخص کنند.

هنوز مشخص نیست که شرکت‌های بزرگی مانند «الکسا» چه واکنشی به ایده دیده شدن راننده در خودرو به خصوص خودروهای خودران نشان می‌دهند اما این ایده به دلایل گوناگون، مورد توجه شرکت‌های خودروسازی قرار گرفته است.

«گیل دوتان» (Gil Dotan)، مدیرعامل شرکت فناوری «گاردین اپتیکال» (Guardian Optical) گفت: هدف خودروسازان برای استقبال از این ایده، هم فروش خودروها و هم عمل به صحبت‌های تنظیم‌کنندگان است.

آینده این فناوری، در گرو خواسته‌های مسافران این وسایل نقلیه است تا بتوانند امکان یک رانندگی شخصی‌سازی‌شده را فراهم کنند.

«اریک مونتاگو» (Eric Montague)، مدیر ارشد راهبرد شرکت فناوری «نانس اتوماتیو» (Nuance Automotive) گفت: هر چه بیشتر در مورد کاربران بدانیم، توانایی ما در برآوردن خواسته هایشان بیشتر می‌شود.

تحلیل‌های مبتنی بر فناوری بررسی راننده، می‌توانند در تنظیم شرایط رانندگی مانند گرما، ارتفاع صندلی یا پخش یک موسیقی خاص به او کمک کنند. همچنین این فناوری می‌تواند در برآوردن نیازهای مسافران نیز به آنها کمک کند.

«مایک رمزی» (Mike Ramsey)، مدیر پژوهش خودران شرکت پژوهش و مشاوره «گارتنر» (Gartner) گفت: دلیل استفاده از این فناوری، به خاطر حواس‌پرتی نیست، بلکه بیشتر به خاطر سودآوری آن است. من مطمئنم که شرکت‌های خودروسازی سعی دارند از داده‌های خودروهای قابل اتصال به اینترنت، برای کسب درآمد استفاده کنند.

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین