| کد خبر: 180025 |

شب‌ها غلظت کربن سیاه در هوای تهران پنج برابر می‌شود. احمد طاهری، مدیر شبکه سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام این خبر گفت: نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌های شهری می‌تواند انتشار کربن سیاه را تا ۹۰ درصد کاهش دهد.

تین‌نیوز | 

شب‌ها غلظت کربن سیاه در هوای تهران پنج برابر می‌شود. احمد طاهری، مدیر شبکه سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام این خبر گفت: نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس‌های شهری می‌تواند انتشار کربن سیاه را تا ۹۰ درصد کاهش دهد.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، طاهری بابیان اینکه بیش از یک‌سال است که غلظت کربن سیاه در تهران به‌صورت پیوسته اندازه‌گیری می‌شود، اظهارکرد: کربن سیاه در چهار ایستگاه ثابت و مکان‌های خاص و پرتردد دیزلی شهر مانند ترمینال‌ها، مجاورت خطوط بی‌‌آرتی و تونل‌ها اندازه‌گیری می‌شود. ایستگاه‌های ثابت سنجش کربن سیاه  نیز عبارت‌اند از ایستگاه دانشگاه شریف، شهرری، ستاد بحران منطقه هفت و تقاطع اتوبان صدر و مدرس.

مدیر شبکه سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه آلاینده کربن سیاه آلاینده‌ای معیار نیست و به همین دلیل برای آن حد استاندارد تعریف‌نشده است، تصریح کرد: این آلاینده بخشی از ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون است. همچنین کربن سیاه ذره اولیه‌ای است که به‌طور مستقیم منتشر می‌شود. اندازه اولیه آن حدود ۲۰ تا ۱۰۰ نانومتر است؛ اما هنگامی‌که در جو قرار می‌گیرد و آلاینده‌های دیگر روی آن تجمع پیدا می‌کنند اندازه آن به یک‌تا دو میکرون می‌رسد.

طاهری بابیان اینکه کربن سیاه تنها آلاینده‌ای است که در تهران به‌طور شاخص از دیزل و ناوگان سنگین منتشر می‌شود، گفت: به همین دلیل غلظت کربن سیاه در طول شب به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

او در ادامه تصریح کرد: در طول روز غلظت کربن سیاه بین چهارتا پنج میکروگرم بر مترمکعب است ولی در طول شب غلظت آن به‌طور میانگین به حدود ۲۰ تا ۲۵ میکروگرم بر مترمکعب می‌رسد. در شرایط خاص آلودگی هوا نیز در ایستگاه‌های مجاورت بزرگراه‌ها غلظت کربن سیاه گاهی اوقات تا بالای ۴۰ تا ۵۰ میکروگرم بر مترمکعب اندازه‌گیری می‌شود.

مدیر شبکه سنجش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: این اعداد هنگامی معنا پیدا می‌کند که بدانیم براساس استاندار سازمان جهانی بهداشت غلظت کل ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون، ۱۰ میکروگرم بر مترمکعب است، اما در تهران آلاینده کربن سیاه که بخشی از این ذرات است به‌تنهایی به بالای ۳۰ میکروگرم بر مترمکعب می‌رسد.

طاهری با اشاره به اثراتی که کربن سیاه روی سلامتی دارد، اظهارکرد: کربن سیاه به‌دلیل اندازه خیلی کوچک و ماهیت احتراقی خود به‌مراتب خطرات بیشتری نسبت به سایر ذرات دارد. تنها کاری که می‌توان برای کاهش انتشار آن انجام داد، سروسامان دادن به ناوگان حمل‌ونقل دیزل و نصب فیلتر دوده است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین