| کد خبر: 247278 |

آمریکا به طور اعم و ناتو به طور اخص با آگاهی از این امر، با مطرح کردن بحث انحرافی کریدور ترکی قصد دارند در چشم کشورهای عضو پیمان شانگهای خاک پاشیده و در میان کشورهای عضو این پیمان واگرایی ایجاد کنند.

تین نیوز

 کریدور ترکی، کریدوری است که از جانب ترکیه مطرح شده و برای ایجاد آن تصرف بخش مهم استان سیونیک ارمنستان مورد نظر است که این استان برای کشورهای مانند ایران، روسیه، ارمنستان و... فوق العاده مهم است و آمریکا به طور اعم و ناتو به طور اخص با آگاهی از این امر، با مطرح کردن بحث انحرافی کریدور ترکی قصد دارند در چشم کشورهای عضو پیمان شانگهای خاک پاشیده و در میان کشورهای عضو این پیمان واگرایی ایجاد کنند.

ناتو به سرکردگی آمریکا در مرحله اول تلاش دارد با گرفتن این کریدور، ارتباط کریدور شمال - جنوب این پیمان که بار حوزه اقیانوس هند را به روسیه و شمال اروپا منتقل می کند قطع نماید و با پیوستن سریع جمهوری آذربایجان در فاز یک به ناتو در مرزهای ایران و فدراسیون روسیه مستقر شود.

در مراحل بعدی نیز، ناتو قصد دارد با پیش انداختن کشور ترکیه جهت عضویت کشورهای قرقیزستان، قزاقستان و ازبکستان در کریدور ترکی (کشورهای عضو این کریدور تنها وجه مشترک و پیوندشان زبان است که در جلسات هم به دلیل عدم آشنایی و فهم زبان های یکدیگر صرفا با حضور مترجم می توانند مقصود و هدف یکدیگر را متوجه شوند) به مرزهای استان سین کیانگ چین که اویغورهای ناراضی و جدایی طلب در آن منطقه حضور دارند، برسد.

در واقع تمامی تلاش ناتو جهت تصرف این مناطق، ابتدا انشقاق و جدایی بین کشورهای عضو بلوک شرق است و در ادامه با مطرح کردن همکاری ملت‌ های ترک، تجزیه چین، روسیه و ایران و بلعیدن کشورر ارمنستان را دنبال می کند که دراین راه نیکول پاشینیان؛  ژورنالیستی که به سیاست آمده و دقیقا یک مهره آمریکایی است کمک شایانی به این طرح می کند و سفر نانسی پلوسی به ارمنستان هم برای حفظ قدرت پاشینیان و بر ضد منافع مردم و کشور ارمنستان صورت گرفته است.

بدیهی است پس از این جداسازی ها، کشور ترکیه هم حداقل به سه بخش تقسیم خواهد شد. یکی از این بخش ها کردستان خواهد بود که همراه با سایر مناطق کردنشین سه کشور دیگر منطقه یک کشور مستقل تشکیل خواهند داد.

دو بخش دیگر هم  یکی بخش کوهستانی و محصور در خشکی و اورآسیایی آناتولی است که مقر اولیه ترکان بوده و دیگری استامبول است که زمانی پایتخت رم باستان بود و بدان کنستاتنیوپولیس یا بیزانتیوم می گفتند و پس از تصرف در زمان عثمانیان که گفته می شود بر اثر تغییر جهت رودخانه که بین این دو تمدن وجود داشت عثمانیان گمان کردند تغییر جهت رودخانه به دلیل خواست الهی بوده و برای تصرف شهر و تمدن دریایی بیزانتیوم توسط آنها این تغییر جهت صورت گرفته است و به همین دلیل به این تمدن حمله می‌ کنند و پس از تصرف، نام این شهر را در ابتدا اسلامبول (شهر اسلام) نام نهادند. 

بخش دیگری از ترکیه که باید مجزا شود؛ بخش دریایی و استامبول می باشد که تا کنون تصرف آن توسط عثمانیان موجب آزردگی اروپا بوده است و ترکیه را تا هم اکنون به چشم اشغالگر می‌ بینند و یکی از آزردگی های اروپاییان از ترکیه برای عدم راهیابی این کشور به اتحادیه اروپا همین نکته است.

در ادامه نیز جمهوری آذربایجان با جدا سازی تالش ها، لزگی ها و سایر اقوام تقسیم خواهد شد.

این اقدامات صرفا در جهت منافع آمریکا و انگلستان است زیرا آنها تقسیمات بعد از جنگ جهانی اول را که توسط سر سایکس انگلیسی و پیکو فرانسوی انجام گرفت و سایکس پیکو نامیده می‌شود، قبول ندارند و معتقدند این تقسیمات با عجله و غیر کارشناسی انجام گرفته است و صرفا یک خط کش روی نقشه گذارده و خط کشیده و براساس آن تقسیمات را انجام داده اند، به همین دلیل نیاز به اصلاح تقسیمات و در نتیجه انجام  سایکس پیکو دوم است. در حالیکه تقسیمات با دقت بسیار و نقشه از پیش طراحی شده در جهت منافع انگلیس انجام و در این تقسیمات کلاه گشادی هم بر سر فرانسه گذاشتنه شد.

اما تحت هیچ شرایطی حتی با حمله کل کشورهای ناتو قادر نخواهند بود یک وجب از خاک استان سیونیک ارمنستان را به تصرف در آورند.ترکیه، اسرائیل، جمهوری باکو و....که قابل ذکر هم نیستند.

مضافا این منطقه، کریدورهایی را در خود دارد که راه تنفس حیاتی برای روسیه و چین است زیرا چین راه آبی تنگه مالاکا در اقیانوس هند دارد که بسیار کم عرض است و حدودا 80 درصد ترابری خود را از طریق این تنگه انجام می دهد و راه آبی دیگری نیز دارد که در دریای چین جنوبی با عبور از مقابل تایوان الزاما ناگزیر است از مقابل کره جنوبی و ژاپن عبور نماید و در صورت تصرف تایوان هر دو آبراه به راحتی توسط ناتو قطع خواهند شد.

بنابراین راه ابریشم برای چین حیاتی است و مضافا در حالی که راه ها و ارتباطات کشورهای عضو ناتو کاملا برقرار است ارتباط کشورهای موثر در پیمان شانگهای با کریدور ترکی قطع خواهند بود.

گرد آورنده: سیاوش سلیمانی

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین
    0 رویداد‌های ۱۰ روز آینده
    helptinn

    تین‌نیوز در مدت 12 سال فعالیت مستمر، با رعایت اصل بی‌طرفی رسانه‌ای، اخبار، گزارش‌ها و رویدادهای حمل‌ونقل کشور را تحت پوشش و به‌طور رایگان در اختیار علاقه‌مندان و متخصصین قرار داده است.
    ادامه فعالیت این رسانه علاوه بر حمایت‌های معنوی شما که همواره از آن بهره‌مند بوده‌ایم، نیازمند حمایت مادی شما است.

    از ما حمایت کنید