| کد خبر: 118756 |

سنجش و بررسی آب‎توازن کشتی‌ها در بنادر کشور

تین‌نیوز| مدیر کل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مقررات بین‌المللی برای تخلیه آب توازن کشتی‎ها اظهار داشت: بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی، برای تخلیه و جابه‌جایی آب توازن کشتی‎ها، مقررات خاصی وجود دارد که عمده‌ترین آنها لزوم انجام آزمایش‌های سنجش آلودگی‌های احتمالی موجود در آب‎توازن کشتی‎ها است.
 
ضیاء‌الدین الماسی در گفت‌وگو با خبرنگار مارین‌تایمز،ادامه داد:  در حال حاضر  آب توازن شناورهایی که در محدوده بازرسی سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارند، بررسی و آزمایش می‌شوند، که عمده‌ترین آنها، تست آلوده بودن به میکروب‌هایی نظیر وباست. به گفته وی، در صورت مثبت بودن آزمایش‌ها با شناور مربوطه برخورد و از منطقه دور می‌شود.

او، عمده‌ترین مشکل آب توازن کشتی‌ها را انتقال گونه‌های آبزی عنوان کرد و گفت: به‌واسطه صدمات شديد اقتصادی و اكولوژيكی بالقوه كه در اثر ورود گونه‌های غیربومی بوجود می آيد، تخلیه آب توازن  کشتی‎ها باید مديريت شود.
مدیر کل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، درباره  دیگر آلودگی‎‌های احتمالی موجود در آب توازن کشتی‌ها، گفت: با توجه به اینکه آب تخلیه شده از مخازن آب توزان، معمولا حاوی ترکیبات مختلفی از جانوران، گیاهان، و باکتری‌ها است، این احتمال وجود دارد که تخلیه آب توازن کشتی‌ها باعث انتقال گونه‌های مهاجم آبزی شوند.

به گفته وی؛ گونه‌های مهاجم، موجوداتی اعم از گیاهان یا جانوران هستند که غالبا غیر بومی بوده و تاثیرات مخرب بر محیط زیست جدید وارد می‌کنند این در حالی است که مشکلات گونه‌های مهاجم، در چند دهه گذشته ایجاد و  تاثیرات منفی زیادی در مناطق مختلف جهان به همراه داشته است.

الماسی، با بیان اینکه برای تخلیه آب توازن کشتی‌ها باید از سالم بودن سیستم‌های تصفیه اطمینان حاصل شود، تصریح کرد: با سازمان بنادر و دریانوردی در زمینه مقابله با آلودگی‌ها تعامل خوبی برقرار کرده‎ایم که تخلیه آب توازن کشتی‌ها بخشی از آن است، به طوری که قرار است تجهیزات و تاسیسات تصفیه آب توازن در بنادر ایجاد شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر آزمایشات میکروبی با همکاری وزارت بهداشت انجام می‌شود، اما قرار است به زودی سازمان حفاظت محیط زیست، آزمایشگاه معتمدی را برای استقرار در بنادر معرفی کند تا علاوه بر انجام این آزمایش‌ها، تست‌های مربوط به‌ عدم وجود گونه‌های زیستی مهاجم در آب توازن کشتی‎ها  انجام شود.
مدیر کل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، در پاسخ به این سوال که آیا مواردی از تخلیه آب توازن آلوده در اروندرود و بندر خرمشهر دریافت کرده‌اید یا خیر، گفت: در این منطقه خیر اما در ماه‌های گذشته یک مورد تخلیه آب توازن آلوده در بندر شهیدرجایی مشاهده شد  که با آن شناور برخورد شد. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.