| کد خبر: 266738 |

جهش گردشگری خاورمیانه پس از کرونا/ تعداد گردشگران در ۲۰۲۳، ۱۵ درصد افزایش یافت

قوی ترین جهش بخش گردشگری پس از کرونا در جهان برای خاورمیانه ثبت شده و با بازیابی کامل از نظر ورود گردشگران در سه ماهه اول سال 2023، منحصر به فرد بوده است.

تین نیوز

قوی ترین جهش بخش گردشگری پس از کرونا در جهان برای خاورمیانه ثبت شده و با بازیابی کامل از نظر ورود گردشگران در سه ماهه اول سال 2023، منحصر به فرد بوده است. تعداد ورود گردشگران در سه ماهه اول 2023، 15 درصد نسبت به سال 2019 بیشتر شد. درآمدهای بین المللی گردشگری عربستان در سال گذشته به یک تریلیون دلار افزایش یافت.

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، توسعه و گسترش بخش گردشگری به عنوان استراتژی های اقتصادی کلیدی برای کشورهای خاورمیانه عمل می کنند. این کشورها سخت تلاش می کنند تا جدا از مدل های سنتی نفت محور، اقتصاد خود را متنوع و از وابستگی به نفت جدا کنند.

به گزارش BNN، عربستان سعودی اهداف بلندپروازانه ای برای بخش گردشگری خود تعیین کرده است که هدف آن تا سال 2030، استقبال از 100 میلیون بازدیدکننده در سال است. سرمایه گذاری های قوی این کشور از طریق طرح هایی مانند تأسیس شرکت سرمایه گذاری گردشگری عربستان (اَسفار) که به حمایت از رشد این بخش اختصاص دارد مشهود است.

امارات متحده عربی، دومین اقتصاد بزرگ جهان عرب، به همان اندازه متعهد به تقویت بخش گردشگری خود است. در ماه مه، شیخ محمد بن راشد، معاون رئیس جمهوری و حاکم دبی، از افزایش 70 درصدی مخارج گردشگران (مجموع هزینه های یک بازدیدکننده برای کالاها و خدمات در طول سفر) این کشور در سال گذشته سخن گفت که به 121 میلیارد درهم (33 میلیارد دلار) رسیده و بالاترین رقم در منطقه است. وی گفت: ما هدف گذاری کرده ایم که ظرف هفت سال به 40 میلیون گردشگر برسیم و سهم بخش گردشگری در تولید ناخالص داخلی (تولید ناخالص داخلی) خود را به 450 میلیارد درهم افزایش دهیم.»

chart

خانه نشینی اجباری

به نقل از استتیستا، در سال 2020، تعداد بازدیدکنندگان ورودی به خاورمیانه به دلیل همه گیری کرونا و قرنطینه، 73 درصد کاهش یافت. بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد، گردشگری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) در سال 2018 به حدود شش درصد از کل گردشگران جهان رسید. تعداد گردشگران واردشونده به این منطقه در سال 2018 از 60 میلیون نفر فراتر رفت که از این تعداد 15.8 میلیون نفر به امارات متحده عربی وارد شدند. گردشگری یکی از ارکان اصلی است که اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا به آن وابسته است. تلاش ها برای تنوع بخشیدن به اقتصادهای مبتنی بر نفت، اهمیت بیشتری به صنعت گردشگری داده است. گردشگری در منطقه MENA شامل تجارت، تفریح، سلامت و تندرستی، خرید، گردشگری مذهبی و فرهنگی است. مراکش در سال 2015 با حدود 2.5 میلیون بازدیدکننده، در گردشگری سلامت پیشرو بود.

بر اساس شاخص رقابت پذیری سفر و گردشگری، امارات متحده عربی با امتیاز 4.4 از هفت امتیاز، رقابتی ترین مقصد گردشگری در منطقه MENA در سال 2018 قرار گرفت. دبی امارات متحده عربی با بیش از 21 میلیارد دلار در سال 2018 بالاترین ارزش دریافتی از گردشگران بین المللی را داشت. ارزش کل برای کل منطقه مِنا، 73 میلیارد دلار بود.

پس از کرونا

به گزارش نشنال، تعداد گردشگران ورودی در سه ماهه اول 2023، 15 درصد نسبت به سال 2019 افزایش یافته است. در گزارش بانک HSBC آمده است که مقیاس بهبود بخش گردشگری در خاورمیانه، به طور قابل توجهی بیشتر از اروپا در رتبه دوم است که تعداد بازدیدکنندگان از آن به 90 درصد از سطح قبل از کرونا رسیده است.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و ترکیه از جمله مقاصد برتر گردشگری جهانی بودند که در درآمدهای گردشگری نیز دستاوردهای قابل توجهی به ثبت رساندند.

مایتری داس، اقتصاددان بازار اوراق بهادار و سرمایه که این گزارش را نوشته است، گفت: منطقه خاورمیانه قوی ترین عملکرد را از نظر بهبود در گردشگری داشته و اولین منطقه در جهان است که فراتر از آمارهای قبل از همه گیری بهبود یافته است.

از نظر مقاصد منطقه ای، ترکیه در سال گذشته با درآمدهای گردشگری بیش از 104 درصد از درآمدهای قبل از کرونا، در رتبه چهارم جهان قرار داشت. مطالعه HSBC می گوید: یکی از عوامل تعیین کننده سرعت بازگشت گردشگری، میزان افزایش ظرفیت صندلی های ترافیک هوایی است.»

سیاست های سیاحتی

در ماه جولای، صندوق مستقل پادشاهی عربستان، صندوق سرمایه گذاری عمومی، شرکت سرمایه گذاری گردشگری عربستان (اسفار) را برای رشد بخش گردشگری راه اندازی کرد. صندوق سرمایه گذاری عمومی در آن زمان در بیانیه ای اعلام کرد که اسفار در پروژه های گردشگری جدید سرمایه گذاری خواهد کرد و با هتل داری، جاذبه ها، خرده فروشی و عرضه غذا و نوشیدنی، شهرهای سراسر عربستان سعودی را توسعه خواهد داد. در اوایل سال جاری، شرکت توسعه AlUla متعلق به صندوق سرمایه گذاری عمومی با هدف تبدیل این شهر به یک مقصد گردشگری جهانی، فعالیت خود را آغاز کرد.

شرکت سرمایه گذاری تفریحی عربستان (Seven)، یک واحد متعلق به صندوق سرمایه گذاری عمومی، در نوامبر گفت که قصد دارد 50 میلیارد ریال عربستان (13.3 میلیارد دلار) برای توسعه 21 مقصد تفریحی یکپارچه در 14 شهر پادشاهی عربستان سرمایه گذاری کند. درآمدهای بین المللی گردشگری نیز در سال گذشته به یک تریلیون دلار افزایش یافت که 50 درصد نسبت به درآمد گردشگری ثبت شده در سال 2021 افزایش داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.