| کد خبر: 95027 |

◄تلف شدن دو روز از سه روز

وبلاگ تین‌نیوز، حمید نجف| هجوم یكباره مردم تشنه به سفر؛ پس از یكماه روزه داری  چیز عجیبی نبود؛ چراكه پیش از این هم، در ایام تعطیلات اینچنینی كم و بیش مشاهده می شد.

ترافیك در مسیر رفت و همچنین برگشت؛ عملا دو روز از سه روز سفر خانواده ها را  در جاده تلف کرد؛ هر چند كه استفاده از  طبیعت و زیبایی  راه؛ جزئی از سفر تلقی می شود، اما سر در گمی و كلافگی ماحصل ازدحام خودروها؛  این حسن را هم به بلای جان مسافران  تبدیل کرد.

 در تعطیلات اخیر شاهد ثبت ركوردهای جدیدی هم بودیم ، مثلا صرف زمان  20 ساعته برای یك مسیر پنج  ساعته  و یا طی كردن یكی دو ساعت برای عبور از تونل 1883 متری كندوان؛ كه البته مشكلات تنفسی هم برای بعضی از مسافران در پی آورده بود.

هر چند هنوز نتوانسته ام  جوابی  برای چرایی تمایل مردم به اینگونه سفرها؛ جز شلوغی؛ استرس و ترافیك حاصلی برایشان ندارد؛ پیدا كنم؛ ناچارا به چند پیشنهاد بسنده می كنم.  

اولا با توجه به تجربه سفر های قبلی برای تعطیلات آتی می توان موضوع طرح زوج و فرد تردد در بعضی ازایام خاص و مسیرها را مورد مطالعه جدی تری قرار داد.

در ثانی می شود با ایجاد تسهیلاتی؛ با بسیج و بكار گیری ناوگان عمومی تا حدودی ازاستفاده خودروهای شخصی كاست؛ هر چند مردم عموما علاقه ای به این كار ندارند؛ اما میتوان با ایجاد تورهای مسافرتی ویژه و طرحهای تشویقی این مهم را تا حدودی پیش برد.

از طرف دیگر شهرداری های  تهران و سایر شهرها هم می توانند با امكانات ایجاد شده در مركز كنترل ترافیك  جاده‌ای با نصب تابلوهای تلویزیونی درمبادی خروجی شهر ها تصاویر زنده مسیرهای پیش رو را به اطلاع مردم برسانند؛ تا مسافرین با آگاهی بیشتری نسبت به انتخاب مسیرهای جایگزین  و یا حتی تمایل به ادامه سفر؛ تصمیم گیری کنند.

به هر حال آنچه مهم است؛ هدف از سفر است كه برای دوری از استرس و فرار از زندگی پر مشغله شهری تدارك دیده می شود؛ سفری كه با این ازدحام و ترافیك برای مسافرین توفیق زیادی در پی نخواهد داشت؛  امید است با تدبیری صحیح  آثار و صدمات ناشی از ترافیك جاده ای به گونه ای راهبری شود كه كاهنده استرس های روحی و روانی مسافران باشد نه تشدید کننده آن، البته نقش همراهی مردم و توجه آنان به مقوله مدیرت سفر را هم نمی توان کتمان کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.