| کد خبر ۳۰۵۰۸۰
کپی شد

ایمنی هوانوردی و جایگاه برنامه جهانی ممیزی نظام نظارت بر آن

محمدرضا عبدالرحیمی معتقد است: جایگاه کشورها در ممیزی های سازمان جهانی هواپیمایی کشوری یکی از نشانگرهای تصویرساز از نظام مدیریت، راهبری و نظارت بر برقراری عملیات ایمن، امن و منظم در صنعت هوانوردی تلقی می شود.

ایمنی هوانوردی و جایگاه برنامه جهانی ممیزی نظام نظارت بر آن
تین نیوز |

محمدرضا عبدالرحیمی:  جایگاه کشورها در ممیزی های سازمان جهانی هواپیمایی کشوری یکی از نشانگرهای تصویرساز از نظام مدیریت، راهبری و نظارت بر برقراری عملیات ایمن، امن و منظم در صنعت هوانوردی تلقی می شود. براین اساس از دو وجه  ضرورت حفظ و ارتقای مستمر ایمنی به عنوان مهمترین هدف راهبردی از یکسو و ارتقای تصویر نظام هوانوردی  خود از سوی دیگر، همه کشورها تلاش می کنند الزامات و بایدهای مربوط به برخورداری از یک سیستم کارآمد و  موثر نظارت بر رعایت استانداردها و مقررات مرتبط با تامین ایمنی و بی خطری در سطح سازمان ها و موسسات و  شرکت های ارائه کننده خدمات و سازمان های ناظر را فراهم نمایند.

دریافت خبر قرارگیری سیستم نظارت و کنترل ایمنی  هوانوردی کشورمان در شاخص پیاده سازی مؤثر -که معیاری از توانایی نظارت بر ایمنی هوانوردی کشور است -در جایگاه  ۹۹ دنیا و دهم منطقه و تنزل شدید این جایگاه از رتبه  ۲۵ دنیا و سوم منطقه طی حدود یک دهه، بهانه ای شد تا نگارنده در راستای تاکید بر ضرورت اهتمام جدی برای پی ریزی پایه ها و اقدامات بهبود  اصلاحی و فراهم سازی بسترهای تقویت نهادی، ساختاری و رویه ای نظارت بر استقرار ایمنی در صنعت هوانوردی  کشور در این مجال با بهره گیری از دستورالعمل ها و راهنمایی های سازمان جهانی هواپیمایی کشوری به تبیین ابعاد  مختلف برنامه جهانی ممیزی نظارت بر ایمنی بپردازد.

لازم به تاکید است برخورداری از یک سیستم نظارت کارآمد، کاری نهادی و نرم افزاری می باشد که هیچ چالش و مانعی  اعم از تحریم و منابع مالی و ...پیش روی آن وجود ندارد و صرفا توجه جدی، تعهد مدیریت ارشد و اهتمام و مداومت  کارشناسی و تخصصی سرمایه های انسانی ارزشمند را می طلبد که اتفاقا یکی از نقاط قوت صنعت هوانوردی کشورمان می باشد. از این رو هرگونه کوتاهی در این فرایند پذیرفتنی نبوده و شایسته است کشوری که از اولین امضاکنندگان پیمان بین المللی هواپیمایی کشوری بوده و از قدمت و سابقه دیرین در صنعت هوانوردی برخوردار است، همچنان و حداقل  در این مبانی و اصول از پیشروان صنعت باقی بماند و تصویری ایمن و امن از نظام هوانوردی کشور به مردم و جامعه  جهانی منعکس کند که خود از جمله الزامات ضروری برای بهره گیری و فعالیت شرکت های هواپیمایی سایر کشورها  از فضا و فرودگاه های کشورمان و البته حضور شرکت های هواپیمایی داخلی در بازارهای منطقه ای و بین المللی نیز  محسوب می شود.

متن کامل مقاله از اینجا قابل دریافت است.

 

دانلود فایل
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.