بازدید سایت : ۷۲۶۰۷
| کد خبر ۲۹۸۴۷۴
کپی شد

◄ اعتراض و پافشاری رانندگان روی مطالبات خود؛ تلنگر به سیستم مدیریتی حمل و نقل

باید از رانندگانی که با اعتراض و پافشاری روی مطالبات خود تلنگری به سیستم مدیریتی حمل و نقل (سازمان های دولتی ذیربط و صنوف)، وارد کردند تشکر کرد.

 اعتراض و پافشاری رانندگان روی مطالبات خود؛ تلنگر به سیستم مدیریتی حمل و نقل
تین نیوز |

فروغ فاریابی: باید از رانندگانی که با اعتراض و پافشاری روی مطالبات خود تلنگری به سیستم مدیریتی حمل و نقل (سازمان های دولتی ذیربط و صنوف)، وارد کردند، تشکر کرد.

نباید فرصتی را که رانندگان برای اصلاح امور کشور ایجاد  کرده اند و آثار آن را در تکاپوی مسئولان در برگزاری جلسات پی در پی  و تصمیمات دلگرم کننده می بینیم، به آسانی از دست داد.

اعتراضات رانندگان با وجود ایجاد  نگرانی های جدی در انتقال کالاهای مورد نیاز هموطنان،  در صورت عدم اتخاذ تدابیر ریشه ای و اصولی،  احتمال وخامت اوضاع در آینده را هشدار می دهد. این وخامت ممکن است به دلیل فداکاری و نجابت رانندگان به شکل اعتراض و دست کشیدن از کار، بروز نکند ولی هر شکل دیگر آن به مراتب زیانبارتر از اعتراض محدود این عزیزان خواهد بود. آنگاه دیگر ممکن است هیچ پیشنهادی به درد هیچ یک از طرفین نخورد.

همین الان زمان تغییرات بنیادی در مناسبات حمل و نقل است.

شناخت دقیق منشأ مشکلات و اعلام صادقانه آنها، قدم اول در جهت حل آنهاست.

سوالاتی هست که یافتن  پاسخ آنها، به ریشه یابی مشکلات کمک می کنند.

چرا فقط رانندگان معترضند؟ آیا شرکت های حمل و نقل، یا بازارگاه ها هم معترضند؟

چرا ارکان حمل و نقل نتوانسته اند در این اعتراضات با هم هم نوا شوند؟  وقتی مبنای گردش مالی و درآمد در حمل و نقل، "کرایه حمل" است، تاخیر یا عدم تناسب آن باید سایر ارکان حمل و نقل را نیز دچار مشکل کند. چرا شرکت ها از عدم به روز رسانی نرخ تن کیلومتر و تاخیر در پرداخت ها متضرر نمی شوند؟  

کرایه رانندگان، کم یا زیاد، چه مسیری را طی می کند که به موقع به جیب رانندگان واریز نمی شود؟

آیا احتمال ندارد تورم کمر شکنی که بر زندگی همه مردم سایه افکنده، چاره اندیشان  و تصمیم گیران را گمراه کند؟ و به دام راهکارهای موقتی بیندازد؟ 

فارغ از بروزرسانی تن کیلومتر که در حال حاضر ضروری تشخیص داده شده، چرخه مالی حمل و نقل چه مسیری را طی می کند  و در مسیر خود با چه دست اندازهایی برخورد می کند که با وجود توافقات و تعهدات مکتوب بین صاحبان کالا (فرستنده یا گیرنده) و حمل کنندگان آن، صحبت از عدم پرداخت به موقع به میان می آید؟ 

ای کاش می شد به جریان های مالی هم ماده حاجب یا آشکارساز اضافه می کردند تا معلوم می شد گیر و گرفتاری ها کجاست؟ 

(بنا به تجربه شخصی در زمان مسئولیتم یکی از بدحساب ترین مشتریان حمل و نقل، کالاهای دولتی یا صاحبان کارخانجات بزرگ وابسته به دولت بودند. رانندگان و شرکت های حمل و نقل استان آذربایجان غربی چالش آزاردهنده و پرونده های ارجاع داده شده به کمیسیون های ماده 11 و 12 در خصوص پرداخت کرایه سیب زیر درختی را به یاد دارند. همچنین عدم رغبت به حمل کالای اساسی مربوط به جهاد کشاورزی  از بندر امام به دلیل طولانی بودن فرآیند پرداخت که سازمان راهداری را وادار به دادن امتیازهایی به رانندگان می کرد که بعضا آن امتیازات هم به تمامی اعطا نمی شد نیز از یاد نرفته است.) 

به نظر می رسد اگر به مشکلات حمل و نقل با یک دید جامع نگر و سیستمی نگاه نکنیم، ناچار به راه حل های مقطعی و جزئی دست خواهیم زد که بعد از مدتی مجددا بازتولید خواهند شد. افزایش دریافتی رانندگان ممکن است مدتی رضایتمندی ایجاد کند ولی نشتی موجود یا نادرستی ساز و کارها باز هم به نفع سوداگران تمام خواهد شد. اکنون رانندگان با بلند کردن صدای اعتراض، فرصت حل مشکلات صنعت حمل و نقل کشور و بازنگری مناسبات ذینفعان و اصلاح فرآیندهای آن را ایجاد کرده اند. دیگر چه اتفاقی باید بیفتد که مدیران و متخصصان و صاحبنظران دلسوز را وادارد تا به کمتر از  حذف سوداگران از صنعت حمل و نقل رضایت ندهند؟ وقت آن است که در همراهی با رانندگان معترض رانت جویان را معرفی کنند و رانت خوارانی را که  قوانین و مقررات را دور می زنند و به درآمدهای بی حساب و بدون زحمت می رسند و شاید مسببان پنهان این اوضاع هستند را حذف کنند تا سه جریان اصلی حمل و نقل یعنی جریان مالی، جریان  واقعی کالا و جریان داده  و اطلاعات، با هم همخوانی داشته باشند. 

به امید بهره مندی اقتصاد کشور از ظرفیت های بی نظیر صنعت حمل و نقل در پرتو بازنگری و بازتعریف مناسبات آن.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • ظفرعظیمی مهر پاسخ

    ما رانندگان نسبت به شناسایی مدیران ناکارآمدصنف خود واقف هستیم و مدیران انجمن صنفی خود را طوری میشناسیم وتحربه کردیم که مدیران انجمن صنفی فقط به فکر راضی نگه داشتن صدنفر صاحب رای شهر خود هستند اگر صدگروه انجمن صنفی داشته باشیم نتیجه اینکه تمام انجمن صنفی ها فقط به فکر ده هزار راننده را راضی نگهدارند تا از مدیریت برکنار نشوند حال تکلف ۶۰۰ هزار نفر راننده دیگر چه میشود اگر انجمن صنفی ها منحل نشوند حمل ونقل نابود میشود

    • راننده

      در بین مدیران ارشد وزارت راه و ترابری ، ما کسی را بنام مدیر نداریم ، همگی یک مشت پاچه.خوار و بدون تخصص و تعهد هستند

  • سعید پاسخ

    عزیزان توجه داشته باشن یکبار قبل از عید کرایه ها ۲۵ درصد گران شده و حالا هم اگر ۲۵ درصد دیگر گران‌تر شود اجحافی هست در حق مردم ، دولت مردان از گران کردن سوخت بیخیال شوند و ماهم از گران کردن کرایه ها ،، آخرش هز اقدامی که دولت بخواهد برای گران کردن سوخت اجرا کند باید از جیب مردم برود

    • راننده کامیون

      شما که میگی یکبار قبل از عید و یکبار هم الان کرایه گرون شده از یکسال قبل تا حالا چند مرتبه روغن و لاستیک و یدکی کامیون ۱۰ درصد و ۲۰ درصد و ،،،، گرون شده چرا اون را نمی‌بینید که هر هفته گرون میشه ، حتما کامیون نداری که از اصطهلاک اون بی خبری

    • کوروش

      باربری‌ها پرداخت میکنند چیزی نمیدانی دهنت را ببند {....}

  • خلیج همیشه فارس ایران پاسخ

    آقایان مسولین کشورمان چرا رانندگان که ترياک مصرف می‌کنند را بیکار می‌کنید آیا آنها زن و بچه ندارند آیا نان کسی را بریدند لذت می‌برند راننده هست 30 سال است تریاک مصرف می‌کنند حالا سنش رسیده به 55 سال چرا باید در این وضعیت اقتصادی پلیس راه آن را بیکار کند یا کلی پول باید بدهد تا از آن پلیس راه رد شود

    • ناشناس

      راننده تریاکی
      یا خداااا
      این خود خطر بزرگی برای جاده هست و بس
      جان و امنیت دیگر مسافران

  • کورش پاسخ

    چرا اینقدر اصرار دارید همصدا با رسانه های معاند برای مردم و کشور مشکل درست کنید.
    طرح دشمنان و معاندان برای قفل کردن ناوگان حمل و نقل و آسیب به امنیت غذایی و تجاری کشور شکست خورد و این قبری که شماها بالاش گریه می کنید مرده توش نیست.
    {....}

    • راننده

      شما نظر ندی کسی نمیگه لالی توکه تخصصی نداری زر مفت نزن همه چیزو ربط به دشمن ومعاند میدی

    • محمدباقرخان

      خجالت بکش چرا فکر میکنی رانندگان هیچ اعتراضی نداشتند و رسانه های بیگانه انها را مجبور به اعتصاب کردند
      چرا نمیخواهید بفهمید که کمر مردم زیر تورم
      و بی عدالتی و بی مدیریتی داره خورد میشه
      وقتی صدای مردم شنیده نشه حتمن جنگ و آشوب در پی خواهد داشت

    • راننده آواره

      از دولت میخواهم دست دلال و باربری را از سفره رانندگان کوتاه کند چرا دولت این همه دلال و باربری را بر ما مسلط کرده است
      باربر ی بار را فقط اعلام میکنه ویک کاغذ بارنامه می‌نویسه و هیچ زحمتی برای حمل بار نمی‌کشد و پیش از دریافت کرایه کمیسیون نجومی از راننده میگیرد
      نمیشود یک برنامه طراحی کرد که صاحب بار بار خود را اعلام کند و راننده بار را بدون واسطه و با کرایه قانونی بگیرید و در همان برنامه به صورت اینترنتی بارنامه صادر شده و بیمه شود و حق صاحب کالا و راننده و دولت هیچ کدام ضایع نگردد
      حتمن باید پای دلال و مفت خور میان باشد؟

    • کوروش

      فقط رانندگان کامیون ها نظر بدهند ساندیس خورها بروند ساندیس بخورند

    • جهان پهلوان تختی و خادم

      دست باربری‌ها را کوتاه کنید کمیسیون طبق تعرفه دریافت کنند سازمان راهداری هم به شکایت های کامیون داران رسیدگی کنند

  • آزاد پاسخ

    سختی کار هم باید برای رانندگان لحاظ شود کدوم راننده می‌تواند 30سال رانندگی کند توسرما وگرما توجاده و دوراز خانواده سن بازنشستگی رانندگان بارکش 20سال شود دولت وتامین اجتماعی حمایت کند

  • رسول فتاحیان پاسخ

    اقای ریس چرا باید من راننده ماهی 3500هزار حق بیمه بدم از کجا بیارم همون 1700هم با بدبختی جور میکردیم تا درست نشه بیمه کار نمیکنیم

  • جواد مقدم پاسخ

    حرکت راننده ها شروع یک حرکت ملی خواهد بود

  • ناشناس پاسخ

    سختی کار رانندگان چرا لحاظ نمیشه لطفا پیگیری کنید