| کد خبر: 270507 |

◄ راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی

در نهایت چیزی که مشخص است انتصابات سیاسی و غیرتخصصی در شرکت تخصصی راه آهن از اسفند سال 97 شروع شده و تا کنون ادامه داشته است.

تین نیوز

بیش از دو سال از انتصاب سید میعاد صالحی به مدیرعاملی راه آهن می گذرد و برآورد اغلب کارشناسان صنعت ریلی از دو سال و چند ماه گذشته مدیریت ایشان را، مایوس کننده و واجد هشدارهای متعددی به مقامات دولتی می دانند. از جمله در چند هفته پایانی سال ۱۴۰۲ افزایش ناگهانی حق دسترسی و شائبه دخالت در انتخابات انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و تلاش برای کنترل آن مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان صنف ریلی قرار گرفت. البته بر بنده محرز نشده که شخص مدیرعامل قصد چنین دخالتی را داشته است.

بر حسب ضرورت در این مطلب مختصر قصد دارم به واکاوی و ریشه یابی برخی مشکلات  این روزهای راه آهن بپردازم. 

به یاد داریم که سعید رسولی پس از سید محسن پورسید آقایی و سعید محمد زاده اولین انتصاب غیرتخصصی و بی ارتباط با راه آهن در دهه اخیر بود که پس از آن با انتصاب سید میعاد صالحی این روند ادامه یافت.

نگاهی به عملکرد 2.5 ساله مدیریت سعید رسولی نشان می دهد علی رغم وقوع پاندمی کرونا در این دوران که با لغو و کاهش سیر قطارهای مسافری باید منجر به رشد چشمگیر حمل بار ریلی می شد، با تصمیمات اتخاذ شده در این مدت و مدیریت نامطلوب راه آهن، شاخص متوسط بهره وری ماهیانه واگن های باری و شاخص تن - کیلومتر کل بار حمل شده ریلی کشور روندی ثابت و رفته رفته تا اواخر دوره وی به شدت کاهشی شد. شاخص هایی که از نیمه دوم سال 92 در دوران مدیریت پورسید آقایی یک روند افزایشی را آغاز کرده و در پایان سال 97 و در زمان مدیریت محمدزاده در بهترین نقطه خود قرار گرفته بود.

در دوران مدیریت سعید رسولی گام مهم دیگری نیز به عقب برداشته شد و مصوبه پیشرو و مشوق سرمایه گذاری بخش خصوصی لغو گردید. همچنین مصوبه سیر رایگان (با حق دسترسی 1 ریال) واگن های نو خریداری شده توسط شرکت ها لغو شد و جذابیت سرمایه گذاری در این بخش را به شدت با افت مواجه کرد. که این روند کاهشی متأسفانه همچنان ادامه دارد و موجبات فرار سرمایه گذاران ریلی را بیش از پیش فراهم کرده است. چرا که بازگشت نقدینگی قراردادهای ماده 12 برای سرمایه گذار یک ریسک قلمداد می شود و این مصوبه موجب دلگرمی سرمایه گذاران بود که بر مبنای این مصوبه کار واگن سازان داخلی نیز با رونق بسیار خوبی همراه شده بود.

همچنین به یاد داریم سعید رسولی بود که برای اولین بار اقدام به افزایش دوبار حق دسترسی در یکسال نمود. این اقدام با اعتراض شدید شرکت ها در همان سال مواجه شد، و مخاطراتی برای حوزه ریلی به جا گذاشت که مع الأسف در ادامه همین روند میعاد صالحی نیز در سال 1402 دو بار برای تمامی مسیرها و تا سه بار حق دسترسی برخی مسیرها را افزایش داد و عملا حمل و نقل ریلی را از صرفه اقتصادی و قدرت رقابت با بخش جاده ای انداخت. 

در نهایت چیزی که مشخص است انتصابات سیاسی و غیرتخصصی در شرکت تخصصی راه آهن از اسفند سال 97 شروع شده و تا کنون ادامه داشته و طی این پنج سال کمر بخش ریلی را شکسته است. بنابراین تا انتصابات بخواهد این چنین ادامه پیدا کند خیلی فرقی نمی کند که صالحی مدیرعامل باشد یا رسولی!

در پایان امیدوارم طول دوران مدیریت میعاد صالحی بیشتر از سعید رسولی به درازا نکشد و انتصابات بعدی از جنس صنعت و با در نظر گرفتن شرایط تخصصی و حرفه ای فرد باشد.

* کارشناس ریلی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شف امیرعلی، نه خود امیرعلی 8 12

    حالا باز مختاری رو می فرستند جلو مصاحبه کنه بگه این آقای شریفی کارفرماش کی هست که چنین مصاحبه ای کرده؟
    طفلک آقای نصرت نظامی هم که دیگه بعد از اون مصاحبه تحمیلی!!! با یک انتصاب رفاقتی و سیاسی از کار بیکار شد و دیگه نمی تونه مصاحبه کنه.

    حالا یا خود مختاری باید جورشو رسمی بکشه، یا مثلا کاربر امیرعلی بیاد اینجا بطور غیررسمی آشپزی کنه از بس که سرآشپز خوبیه!!!



    میعاد جان به نظرم خودت پیام رو گرفتی و ظرف همین هفته استعفا می دی. مزدوران هم پیام رو زودتر برسونند تا بیش از این قضیه آشپزی لو نره.

    • ناشناس 4 4

      احسنت مخصوصا متخصص دزد که که منافع پورسید آقایی و سعید نژاد رو حفظ کنه برید خجالت بکشید

    • ناشناس 5 4

      لعنت به کسانی که میعاد صالحی را علیرغم این همه عملکرد منفی همچنان در این سمت حفظ می کنند تا باقیمانده اعتقاد مردم به نظام هم از دست برود.
      لعنت به کسانی که با اینکه می بینند میعاد صالحی این همه سانحه وحشتناک و خسارت بار میدهد او را برکنار نمی کنند.
      لعنت به تمام مفسدین.

    • ناشناس 2 0

      از تمام کامنت ها و لحن نوشتار معلومه کار یک یا دو نفر است که یا بی تربیتی وبی نزاکتی کامنت میزارن

  • امیرعلی 8 7

    از مزه پرانی کاربر به نام شف که بگذریم، حقیقتا چنین متنی را مایه تاسف میدانم. یکطرفه نزد قاضی رفتن تبدیل به رویه منتقدین شده است. ایرادات بیشمار دوران مدیریتی دو استاد دانشکده راه اهن در مقام مدیرعاملی راه اهن را اتفاقا در شماره های قبلی مجلات انجمن ریلی در دوران خود این افراد بجویید و بخوانید. اون دوران هرچی بوده قطعا گل و بلبل نبوده

  • ناشناس 7 7

    سابقه کاری آقای شریفی چی هست

    • ناشناس 2 3

      فارغ التحصیل دانشکده راه آهن + سابقه مدیر کلی در راه آهن و مدیریت در چند شرکت ریلی

      تا همین الانش از میعاد صالحی چند پله بیشتره. نیازی هست سوابق دیگه اش رو هم بگم؟

    • ناشناس 2 0

      سابقه از این مهتر که داره عضو باند پورسید آقایی است همین بس