| کد خبر: 266586 |

محاسبه پلکانی برق و گاز بر اساس جمع مصرف خانوار اجرایی شود

پیشنهاد می شود در محاسبات فیش برق و گاز مجموع مصرف محاسبه شود.

تین نیوز

ظرفیت تولید نیروگاه های گازی در زمستان حدود ۷۵ هزار مگاوات است که به دلیل کمبود گاز در حال حاضر حدود ۳۵ مگاوات آن مورد استفاده قرار می گیرد. با هر متر مکعب گاز در نیروگاه های حرارتی موجود می توان حدود ۳.۵ کیلو وات ساعت برق تولید کرد.

مصرف گاز هر خانوار در ایران حدود ۲۰ متر مکعب در شبانه روز است. با ۲۰ متر مکعب گاز می توان حدود ۷۰ کیلو وات ساعت در شبانه روز برق تولید کرد. برای نجات مردم از آلودگی هوا که گاز طبیعی عامل اصلی آن است و برای جلوگیری از مرگ های خاموش و انواع بیماری ها از جمله آلزایمر که کمبود اکسیژن از عوامل ایجاد و تشدید آن است پیشنهاد می شود در محاسبات فیش برق و گاز مجموع مصرف محاسبه شود. چنانچه خانواده ای مصرف گاز خود را به کمترین حد ممکن مثلا ۳ تا ۵ متر مکعب در شبانه روز (صرفا جهت پخت و پز) برساند و مصرف برق آن خانواده ۶۰ کیلو وات ساعت در شبانه روز افزایش یابد،(حدود سه کیلو وات در ساعت) هیچ هزینه ی اضافه بابت مصرف برق و گاز در فیش.ها اعمال نشود. چرا که سبد مصرف انرژی این خانواده افزایش نیافته و در مقابل با تغییر الگوی مصرف انرژی از گاز به برق خدمت بزرگی به شهر و جامعه کرده است.

چنانچه ده میلیون خانواده از این طرح استقبال نمایند مصرف برق در زمستان از 35 گیگا وات به 65 گیگا وات خواهد رسید در حالی که نیروگاه ها ظرفیت تولید 80 گیگاوات ساعت برق را دارند ونیروگاه های حرارتی در زمستان ها حداقل 15درصد راندمان بالاتری نسبت به تابستان دارند,

سرانه مصرف برق در کشورهای سرد اروپایی و ژاپن و آمریکای شمالی که زمستان های بسیار سردتری نسبت به ایران دارند  حدود 10 تا 15 کیلو وات در شبانه روز است.  سهم گاز در گرمایش خانگی نود درصد  آن کشور ها حدود صفر  و در مابقی نیز حدود سی درصد است. سرانه مصرف برق در ایران حدود نه کیلو وات ساعت است. با اجرای طرح فوق سرانه مصرف برق در خانه ها افزایش قابل توجهی خواهد یافت و در حد سرد ترین کشورها با بالاترین سرانه مصرف برق خواهد رسید لذا مشکلی در تامین انرژی گرمایشی خانه ها ایجاد نخواهد شد. البته مصرف کنندگان نیز باید تلاش کنند به طرق مختلف جلو اتلاف گرمایش از طریق درزها و درب و پنجره و دیوارهای غیر استاندارد گرفته شود و میزان هدر رفت انرژی کاهش یابد.

* کارشناس انرژی

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: انرژی پرس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.