| کد خبر: 257081 |

◄ ادعای رکودشکنی در حمل مسافر با قطار؛ حقیقت یا نمایش تبلیغاتی؟

چندی پیش مدیرعامل شرکت راه‌‌ آهن با بیان این که رکورد حمل مسافر ریلی مربوط به سال 1389 (28 میلیون و 814 هزار نفر) در سال 1401 با رسیدن به بیش از 29 میلیون مسافر شکسته شده است، ادعای رکوردشکنی جابجابی مسافر ریلی را در تاریخ بیش از صد ساله راه‌ آهن مطرح نمود.

تین نیوز

چندی پیش مدیرعامل شرکت راه‌‌ آهن با بیان این که رکورد حمل مسافر ریلی مربوط به سال 1389 (28 میلیون و 814 هزار نفر) در سال 1401 با رسیدن به بیش از 29 میلیون مسافر شکسته شده است، ادعای رکوردشکنی جابجابی مسافر ریلی را در تاریخ بیش از صد ساله راه‌ آهن مطرح نمود.

بررسی و تحلیل آمار حمل مسافر ریلی در 20 سال گذشته و نه حتی در طول تاریخ بیش از صد ساله راه‌ آهن نشان می‌ دهد که به دلیل نامعلومی این ادعا حقیقت را به طور کامل شفاف بیان نمی‌ کند. آمار موجود در سایت شرکت راه‌ آهن نشان می‌ دهد حمل مسافر ریلی در سال 1401 از نظر تعداد مسافر با رسیدن به 29 میلیون 666 هزار نفر، حدود 3 درصد بهبود در رکورد قبلی (مربوط به سال 1389) ایجاد کرده است و اگر صرفا همین محاسبه را مد نظر قرار دهیم، بهترین عملکرد را در 20 سال گذشته داشته است. اما نکته بسیار مهمی که در ادعای راه‌ آهن خبری از آن نیست، این است که شاخص نفر - کیلومتر مسافر جابجا شده، قطعا و به اعتقاد کارشناسان، شاخص دقیق‌ تر و صادق‌ تری نسبت به شاخص تعداد مسافر برای سنجش عملکرد در این حوزه است. از منظر این شاخص، بهترین عملکرد با رکورد 17 میلیارد و 877 میلیون نفر - کیلومتر، مربوط به سال 1390 بوده که بیش از 12 درصد نسبت به عملکرد سال 1401 که راه‌ آهن ادعای رکوردشکنی در این سال را دارد، بهتر بوده است. همچنین با توجه به نمودار زیر می‌ توان گفت که از نظر این شاخص (یعنی شاخص نفر - کیلومتر) عملکرد تمام سال‌ های 1388 تا 1393 از سال 1401 بهتر بوده است و بنابراین با این تحلیل، روشن است که ادعای رکوردشکنی ادعای درستی نیست. 

نمودار ریلی

از سوی دیگر باید توجه داشت که طبق برخی شنیده‌ ها، از سالیان گذشته به دلایلی نامعلوم در برخی مسیرهای طولانی، هر بلیت صادره برای قطار مسافری، در سیستم عملکرد ریلی دو بار شمرده و ثبت می‌ شده است. برای مثال برخی مواقع، هر سفر واقعی در مسیر اهواز - مشهد، به دو سفر مجازی شامل یک سفر اهواز - تهران و یک سفر تهران - مشهد تجزیه می‌ شده است. با توجه به اذعان برخی کارشناسان به پیشینه رواج چنین پدیده‌ ای در گذشته که یقینا دور از صداقت آماری و مصداق دست کاری در اطلاعات بوده، اکنون مشخص نیست که آیا در سال 1401 نیز رکوردشکنی بر حسب تعداد مسافر، حاصل رشد واقعی عملکرد بوده یا برعکس، ناشی از شکنجه دادن آمار به شکل مذکور و قلب واقعیت بوده است. لذا ضرورت دارد شرکت راه‌ آهن در رابطه با این موضوع که طی دو ماه اخیر سوال بسیاری از کارشناسان بوده است شفاف سازی کند. البته همچنان که بیان شد، فارغ از توضیحات راه‌ آهن، شاخص نفر - کیلومتر جابجا شده، شاخصی صادق‌ تر و قابل اعتمادتر از شاخص تعداد جابجایی ثبت شده بر حسب نفر (مسافر) است و همچنان که نمودار نفر - کیلومتر نمایش می‌ دهد، تا حدی واقعیت پنهان را به نمایش می‌ گذارد. 

نمودار ریلی

 

* کارشناس حمل‌ و نقل

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 25 5

    توی این یادداشت مستقیم اشاره نشده ولی خب نمودارها خودشون دارن نشون میدن که ظاهراً در سال ۱۴۰۱ هم آمار دستکاری شده.
    وقتی آمار نفرکیلومتر خیلی کمتر از رکورد قبلی هست ولی آمار نفر بیشتر از رکورد قبلیه، معنیش اینه که اومدن سفرهای بلند رو شکستن به سفرای کوتاهتر.
    البته یه احتمال دیگه به ذهن میرسه که سهم سفرهای کوتاه در سال ۱۴۰۱ یه دفعه خیلی رشد کرده باشه ولی خب این خیلی بعیده چون مسیرهای قطارهای مسافری نسبت به قبل اینقدر تغییر ناگهانی نداشته که باعث بشه کلی سفر بلند حذف بشن و به جاش کلی سفر کوتاه اضافه بشه.
    امیدواریم راه آهن توضیح بده و شفافسازی‌کنه

    • ناشناس 1 8

      علتش استقبال خیلی خوب از قطارهای حومه ای بوده

  • راشدی 8 18

    رکورد سال 89دورغ و آمار سازی توسط مدیران باقی مانده از دولت اصلاحات در راه آهن بود که منتشر سد

    • ناشناس 17 0

      عجب!!! پس چرا همین آمار سال ۸۹ رو هنوز راه‌آهن فعلی که در اختیار مدیران دولت فعلی داره نمایش میده؟!

  • امیرعلی 2 18

    مطلب مال چند وقت پیشه! جواب اینطور شبهات هم قبلا در زمان خودش داده شده!

    به نظر میاد هر وقت کفگیر سوژه برای تخریب دکتر صالحی به ته دیگ میخوره باید شاهد نشر چندباره چنین مطالبی باشیم!!!

  • کارمند راه آهن 28 1

    باسلام
    داستانی از زمان رضا شاه نقل می کنند به شرح زیر:
    پس از اینکه رضاشاه از سفر ترکیه ملاقات با اتا تورک برگشت و برخی موارد آبادانی را در ترکیه دیددولتی ها نزد رضاشاه رسیدند که می خواهیم سرشماری نفوس انجام دهیم رضا شاه پرسید که یعنی چی و دولتی ها جواب داند برای برنامه ریزی برای کشور لازم است تعداد نفرات کشور را بدانیم ومشخصات آنها را هم بدانیم رضا شاه فلفور موافقت کرد و گفت کار بسیار خوبی است انجام دهید اما توجه داشته باشید هرجوری می شمارید جمعیت ما کمتر از جمعیت ترکیه نشود!!؟؟
    حالا حکایت دولت های ایران است ومسئولین آنها کلا دستور می دهند آمار بدهید اما هر طوری آمار می دهید از دولت قبلی کمتر نشود ولو کل شاخصها را به هم بریزید

  • محمود حشمتی 14 1

    اصولا راه اهن روزی میتواند که بتواند برمبنای جابجایی بار و نیز حمل و میزان ترانزیت کالا خود در شاخصه قیاس با گذشته هنرنمایی کند حمل مسافر که با تعطیلات مناسب در ایام هفته و فصول سال و نیز درگیر شدن با بیماری تغییر فاحشی پیدا میکند نمی‌بایستی ملاک تشخیص ارزیابی گرددوگرنه راه اهنی که صرفا روی حمل مسافر تکیه نماید راه اهن ورشکسته ای محسوب می شود

  • ناشناس 1 1

    من خودم در رجا زمان اقایی مسئول آمار بودم و طبق نظر معاون اجرایی آمار و بالا پایین می کردیم البته طوری که تابلو نشه مثل اون مثل قدیمی بود که میگفتن آسمون چند تا ستاره داره مثلاً فلان عدد بعدش می گفتن هر کی قبول.نداره بره بشماره

    • ناشناس 12 1

      خب پس شما نفی نمی کنید که به احتمال زیاد، آمار حمل مسافر داره دستکاری میشه.
      در واقع دارید حدس نویسنده این یادداشت رو تا حد زیادی تأیید می کنید که رکوردشکنی دروغ بوده.

  • ناشناس 0 0

    آمار سازی در زمان پورسید اقایی باب شد