| کد خبر: 247396 |

مرور وعده ها؛

◄ تکمیل خط ریلی تهران - همدان - سنندج تا پایان بهمن ماه سال جاری

خط ریلی تهران - همدان - سنندج تا پایان بهمن ماه سال جاری در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز، تکمیل و به بهره برداری برسد.

تین نیوز

مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک وعده داد خط ریلی تهران - همدان - سنندج تا پایان بهمن ماه سال جاری در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز، تکمیل و به بهره برداری برسد.

به گزارش تین نیوز، 26 اردیبهشت ماه امسال بود که شاهین اسد فامیان درباره راه آهن تهران - همدان - سنندج به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این مطلب گفت: عملیات اجرایی این خط ریلی با ۴۱۱ کیلومتر طول از سال ۸۴ آغاز با ۱۰ پیمانکار و ۹ مشاور در بخش های روسازی زیرسازی و ساختمان آغاز شد.

مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک ادامه داد: این محور از غرب تهران شروع می شود و شهرهای رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان، شهر بهار، قروه، دهگلان و سنندج را تحت پوشش قرار می دهد.

وی با بیان اینکه محور مورد اشاره یک خطه است، گفت: سرعت این خط ریلی برای قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

فامیان تاکید کرد: در کل محور همدان - سنندج ۱۹ ایستگاه وجود دارد که ۱۲ ایستگاه آن در مسیر تهران - همدان و باقی در مسیر همدان- سنندج قرار گرفته است که شامل ۲ ایستگاه درجه یک،  ۶ ایستگاه درجه دو و ۱۱ ایستگاه بین راهی می شود.

مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 1 خاطرنشان کرد: از این خط ریلی ۴۱۱ کیلومتری، ۲۶۰ کیلومتر شامل تهران تا همدان بوده که در سال ۹۶ افتتاح و تا اواخر سال ۹۷ به اتمام رسید.

وی افزود: محور همدان- سنندج شامل سه قطعه اجرایی است که عملیات اجرایی قطعه یک از سال ۸۵ آغاز شد اما چون تمرکز و اولویت با تهران - همدان بود، منابع مالی به سمت همدان رفت و از سال ۹۷ به بعد نیز همدان - سنندج به شکل جدی تر اجرایی شد.

فامیان ادامه داد: پنج قطعه اجرایی در تهران تا همدان سال ۹۶ افتتاح شد و ایستگاه همدان نیز در حال حاضر خدمات مسافری و باری ارائه می دهد. همچنین با احداث پل، از همدان به ملایر ارتباط برقرار خواهد شد و با توجه به اتصال همدان به ملایر در حقیقت محور تهران همدان نیز به راه آهن غرب تهران متصل شده و ارتباط با کرمانشاه و خسروی را فراهم می کند.

او عنوان کرد: این محور که در ادامه محور غرب یعنی اراک، به سمت ملایر و از ملایر به سمت کرمانشاه می رود و نهایتا به خسروی منتج می شود، همچنین راه آهن تهران- همدان- سنندج پلی را از همدان به سمت ملایر ایجاد کرده و دو محور را به هم وصل می کند. به عبارت دیگر می‎توان از خود همدان و کردستان به این خط ریلی غرب کشور وصل شده و به مرز خسروی رفت.

وی با بیان این که در برنامه های توسعه آتی، مرز باشماق هم اضافه می شود، خاطرنشان کرد: این پروژه بزرگ که ۴۱۱ و نیم کیلومتر طول دارد.

مدیر کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه یک از وجود ۵۵ پل بزرگ بالای ۱۰ متر در این پروژه خبر داد و گفت: بخش زیرسازی محور تهران- همدان در اردیبهشت ۹۷ اعتبار مناسبی دریافت کرد و طی تفاهمنامه ۸۰۰ میلیارد تومانی ظرف ۲ سال زیرسازی به اتمام رسید که تا شهریور سال گذشته ریل گذاری ها به سنندج رسید.

وی ادامه داد: فصل کاری در محور غرب کشور با توجه به وضعیت آب و هوای آن منطقه بسیار تاثیر گذار است، از آبان ماه به بعد بارش باران و از دی به بعد نیز بارش برف مانع کار می شود، از سوی دیگر با توجه به تفاوت راه آهن با راه و محدودیت های طراحی برای شیب، قوس و ارتفاعات و سختی ها این گونه خطوط افزایش می یابد.

فامیان خاطر نشان کرد: اگر بودجه ۱۲۰۰ میلیارد تومانی مورد نیاز تخصیص یابد، خط ریلی همدان - سنندج در بهمن ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شهریار 0 0

    آیا واقعا طراحی خط جواب سرعت ۱۶۰ می‌ده با فقط تو کاغذه؟