| کد خبر: 250652 |

کاهش 55 درصدی ارزش دستمزد کارگران

رئیس کل سابق بانک مرکزی تاکید کرده بود در سال ۱۴۰۲، افزایش عجیب و غریب ۵۷ درصدی در حقوق نخواهیم داشت.

تین نیوز

رئیس کل سابق بانک مرکزی تاکید کرده بود در سال ۱۴۰۲، افزایش عجیب و غریب ۵۷ درصدی در حقوق نخواهیم داشت.

با افزایش ۵۷ درصدی حقوق در ابتدای سال که حداقل دستمزد به ۴،۱۸۰،۰۰۰ تومان رسیده بود، اگر به نرخ دلار ابتدای سال ۱۴۰۱ تسعیر کنیم، می شود ۲۴۳ دلار، این در حالی است که همان مبلغ ۴،۱۸۰،۰۰۰ تومان را با نرخ ابتدای این هفته تسعیر کنیم، می‌ شود، ۱۱۰ دلار، یعنی اینکه ارزش واقعی دستمزد کارگران ۵۵ درصد سقوط کرده است.

یعنی اینکه در سال جاری دستمزد کارگران و بازنشستگان به صورت اسمی بالا رفته است و در مقایسه با هزینه‌ها که عمده‌ هزینه‌ ها متاثر از نرخ دلار است، ارزش واقعی دستمزد افت قابل توجهی کرده است.

شایان ذکر است که رئیس کل سابق بانک مرکزی نرخ ارز بازار آزاد را به رسمیت نمی‌ شناخت، ولی ایشان افزایش دستمزد کارگران و بازنشستگان را نوعی پولپاشی می‌دانست که باعث افزایش تورم در سال آینده می‌شود.

در پایان سخنی با کمیته دستمزد شورای عالی کار دارم که ملاک افزایش دستمزد باید سبد معیشت باشد که مبلغ سبد بیشتر از ۱۹،۰۰۰،۰۰۰ تومان است و در واقع حداقل دسمتزد باید ۴،۵ برابر افزایش پیدا کند.

لازم به ذکر است که اگر افزایش خوراکی‌ ها و غیر خوراکی‌ ها (افزایش اجاره مسکن) را به طور دقیق در این روزها ( ۱۴۰۱،۰۹،۲۹) پایش کنیم، مبلغ نوزده میلیون تومان هم تامین زندگی یک خانواده در تهران  و کلانشهرها را جبران نمی‌ کند.

مراحل رسیدن به میزان افزایش دستمزد در سال ۱۴۰۲ بحث پیچیده و ویژه‌ ای نیست و به طور طبیعی و واقعی سبد معیشت و نرخ تورم بالای ۶۰٪ باید مبنای محاسبه قرار گیرد و از همین روزها باید ، نماینده های کارگران و کارفرمایان جلسات خودشان را آغاز کنند و موضوع به این مهمی را به ماه‌ های پایان سال نکشانند.

*  بازنشسته تامین اجتماعی

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: شبکه های اجتماعی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.