| کد خبر: 240766 |

◄ روش های اطلاع از وقوع آتش در هواپیمای حین پرواز

در این یادداشت به محل هایی که در هواپیما در معرض آتش سوزی هستند و روش هایی که از وقوع آتش در هواپیما حین پرواز می توانیم مطلع شویم می پردازیم.

تین نیوز

در این یادداشت به محل هایی که در هواپیما در معرض آتش سوزی هستند و روش هایی که از وقوع آتش در هواپیما حین پرواز  می توانیم مطلع شویم می پردازیم.

 محل هایی که در هواپیما در معرض آتش سوزی قرار دارند عبارتند از:      

1-موتور و اطراف آن

2-قسمت بار و کارگو

3- قسمت بخاری

4- قسمت های مربوط به سیستم هیدرولیک

5- به طور کلی کلیه نقاطی که به علت نشت مایعات قایل اشتعال امکان آتش سوزی وجود دارد.

در مطالعه ای که توسط هیئت ایمنی حمل و نقل کانادا انجام شده، 15 مورد آتش سوزی در حین پرواز بین سال های 1967 تا 1998 میلادی بررسی شده است که نشان می دهد میانگین زمان طی شده بین کشف آتش سوزی حین پرواز و فرود واقعی هواپیما باید 17 دقیقه باشد.

به طور کلی به یکی از سه روش زیر می توانیم از وقوع آتش سوزی در منطقه ای در هواپیما مطلع گردیم.

- Thermocouple system

این واحد معمولا در قسمت موتور نصب شده و هر وقت میزان حرارت به حد خطرناکی برسد جریان الکتریک ضعیف تولید شده در آن، پس از تقویت در یک تقویت کننده چراغ و آژیری را در کابین به کار می اندازد.

- Thermos witch system

این واحد از یک سیلندر بلند که نسبت به حرارت حساس است، تشکیل شده که در اثر افزایش حرارت طول آن زیاد می شود. در داخل این  سیلندر یک کلید الکتریکی قرار دارد که در حالت عادی باز است ولی وقتی در اثر حرارت شدید از آتش، سیلندر منبسط می شود. این کلید بسته شده و چراغ و زنگی را در کابین به کار می اندازد.

 

- Continuous loop system

 این سیستم مورد استفاده گسترده در هواپیماهای جت امروزی است و آشکار ساز (ردیاب) آن از یک لوله نسبتا قابل انعطاف تهیه شده که به شکل یک حلقه پیوسته پیرامون نقطه مورد نظر نصب می گردد. داخل لوله از نمک آلی پر شده و یک سیم نیکلی از وسط لوله عبور کرده است. حال اگر به علتی حرارت شدید شود ماده آلی مذکور هادی گشته و مدار را کامل نموده و عبور جریان باعث روشن شدن Fenwal و kidde نوع چراغ و به صدا در آمدن آژیر می شود. این سیستم به دو نوع یافت می شود. در نوع اول سیم اصلی حامل برق در وسط لوله بوده و پوسته لوله نقش زمین را دارد ولی در نوع دوم دو سیم در وسط لوله قرار دارد که یکی سیم رفت و دیگری سیم برگشت است.

بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روی هواپیماهای دو شرکت هواپیما سازی بوئینگ و ایرباس مستعد ترین نقطه در این هواپیماها در حین پرواز موتور آنهاست از این رو یکی از ابزار در خاموش کردن موتور در حین آتش را به شما معرفی می کنیم.

 - Bromo cloro methane

این ماده جسم مایعی بی رنگ و سنگین بوده و به هنگام تخلیه گازی متراکم ایجاد می کند که اثر خفه کنندگی خوبی روی آتش سوزی موتور دارد.  اثر خاموش کنندگی این ماده سه برابر بیشتر از دی اکسید کربن است و با فشاری کمتر از آن ( 400-600 ) عمل کرده بنابراین به دلیل وزن کمتر بیشتر هواپیماهای امروزی از آن استفاده می کنند. عیب این ماده در این است که روی قطعات آلومینیومی و منیزیمی ایجاد خوردگی نموده و برای پوست انسان بسیار ضرر دارد.

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.