| کد خبر: 232447 |

کاهش صدای هواپیمای جت در حد سشوار!

محققان موفق به ساخت ماده جدیدی شده‌اند که در صورت استفاده در موتور هواپیماها علاوه بر کاهش وزن آنها می‌تواند صدای آنها را نیز به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

تین نیوز

محققان موفق به ساخت ماده جدیدی شده‌اند که در صورت استفاده در موتور هواپیماها علاوه بر کاهش وزن آنها می‌تواند صدای آنها را نیز به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از آی‌ای، اگر در یک شهر بزرگ زندگی می‌کنید، احتمالاً کاملاً از غرش هواپیماها در بالای سر خود آگاه هستید. طی قرن گذشته صدای هواپیماها به شکلی باورنکردنی بلند شده است، تا این حد که قیمت خانه در محله‌هایی که نزدیک فرودگاه کلان‌شهرها هستند پایین می‌آید.

اما اکنون یک ماده جدید ممکن است همه اینها را تغییر دهد و کاهش قابل توجه صدای هواپیماها را در پی داشته باشد.

بر اساس یک مطالعه تازه منتشر شده در مجله "ساینتیفیک ریپورتس"(Scientific Reports)، تیمی از دانشمندان یک ماده بسیار سبک را ابداع کرده‌اند که در صورت عایق بندی موتورهای هواپیما با آن، با کاهش سر و صدای موتور هواپیما تا ۱۶ دسی‌بل و کاهش جیغ ۱۰۵ دسی‌بلی موتورهای جت تا حد یک سشوار مواجه خواهیم شد.

ضمن اینکه این مواد عایق جدید می‌تواند ظرف ۱۸ ماه آینده به تولید انبوه برسد.

این ماده جدید یک هواژل گرافن اکسید-پلی‌وینیل الکل است و فقط ۲.۱ کیلوگرم به ازای هر متر مکعب وزن دارد که به طور قابل توجهی سبک‌تر از سایر مواد عایق صوتی است.

ساختار این هواژل به شکل یک کیک لانه زنبوری است که باعث می‌شود آنقدر سبک باشد که بتواند به عنوان یک عایق از داخل موتور هواپیما کار کند و تقریباً هیچ وزنی به آن اضافه نکند.

این مطالعه در "مرکز مواد و سازه‌های دانشگاه بث"(MAST) انجام شده و می‌تواند صنعت هواپیمایی را تقویت و بهینه کند.

پروفسور "میشل مئو" مدیر این پروژه گفت: این به وضوح یک ماده بسیار هیجان انگیز است که می‌تواند به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرد. اولین استفاده آن در هوافضا است، اما به طور بالقوه در بسیاری از زمینه‌های دیگر مانند حمل و نقل زمینی و دریایی و همچنین در ساخت و ساز ساختمانی کاربرد دارد.

وی افزود: ما با استفاده از ترکیبی مایع از اکسید گرافن و یک پلیمر موفق به تولید چنین چگالی بسیار کمی شدیم. این ماده جامد است اما حاوی هوای زیادی است، بنابراین وزن کم و کارایی زیادی برای دستیابی به پیشرفت های بزرگ در کاهش نویز و سر و صدا دارد.

محققان می‌گویند، این ماده می‌تواند برای بالگردها یا حتی موتورهای اتومبیل نیز مفید باشد.

تمرکز بعدی محققان روی همکاری با شرکت‌های هوافضا برای اجرای آزمایشات روی این ماده جدید به عنوان عایق صوتی کاربردی برای موتورهای جت واقعی است.

آلودگی صوتی قابل سکونت بودن زمین را تهدید نمی‌کند، اما برای گوش انسان مضر است و همچنین نشنیدن صداهای ظریف طبیعت که می‌تواند بر سلامت روان و رفتار نه تنها انسان، بلکه حیوانات نیز تأثیر بگذارد، آسیب رسان است. این ماده جدید با کاهش قابل توجه صدای موتورها می‌تواند جامعه را به مکانی کمی زیباتر و قابل تحمل‌تر برای زندگی تبدیل کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.